Gå til innhold

Miste foreldreansvar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det ser ut som at ekteskapen mitt er over. Jeg er redd for at ektefellen min kommer til å bruke diagnosene og psyken min mot meg for at jeg skal miste foreldreansvar, og ta barna mine fra meg. Barna mine trenger meg. Hvor mye har sånnt å si i en mekling om foreldreansvar?  Kan eventuelt barnevernet innvolveres uten at jeg nødvendigvis har gjort noe galt? Noen med erfaringer?

Anonymkode: 846ab...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hurja

Jeg søkte hjelp hos bv da jeg var veldig syk, og har kkke angret på det en dag. Jeg fikk hjelp med avlastning. T o m økonomisk hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet skal det være delt foreldreansvar. En annen sak er hvor barna skal bo.

Men du skriver lite detaljert. Hvor gamle er barna? Jo eldre de er, jo mer skal deres vilje vektlegges. Hvilke diagnoser har du? Ja, for noen diagnoser kan det ha stor betydning. F.eks. er rusmisbruk ikke gunstig i en slik sammenheng. Ditt funksjonsnivå er også av betydning. Hvor mye er du i stand til å gi barn det de trenger?

I en fordelingssak er også den andres funksjonsnivå av betydning. Det er det en mener er barnas beste som skal tillegges størst betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

I utgangspunktet skal det være delt foreldreansvar. En annen sak er hvor barna skal bo.

Men du skriver lite detaljert. Hvor gamle er barna? Jo eldre de er, jo mer skal deres vilje vektlegges. Hvilke diagnoser har du? Ja, for noen diagnoser kan det ha stor betydning. F.eks. er rusmisbruk ikke gunstig i en slik sammenheng. Ditt funksjonsnivå er også av betydning. Hvor mye er du i stand til å gi barn det de trenger?

I en fordelingssak er også den andres funksjonsnivå av betydning. Det er det en mener er barnas beste som skal tillegges størst betydning.

Barna er 10 og 2 år. Diagnosene mine er BP2, ADHD, angst. Vil jeg måtte oppgi dette i en mekling? Tenker på stigma. Jeg jobber deltid nå. Håper mer etterhvert. Med den eldste har jeg side 3-års alderen  stort sett tatt meg av barnet på egenhånd. Det virket som ektefellen min liksom mista interessen etter baby fasen var over. Gjøre klar på mårraen, kjøre og hente på barnehage og skole. handle og lage mat, gjøre rent, foreldremøter, lekser. Har alltid satt barna først. Ektefellen min er så lite engasjert at visste ikke hvilken klasse barnet gikk i over et halvt år ut i skoleåret. De har lite kontakt selv om de bor i samme hus. Den yngste er interessant, ihvertfall føreløpig. Den siste tiden har vert vanskelig og det har vert mye krangling. Jeg har vert langt nede. Den eldste så meg full, og ble preget av det. Hater meg selv for det. Noe ektefellen sikkert kommer til å bruke for å prøve å frata meg foreldreansvaret. Det verste som kan skje er at ektefellen min holder barna ute av landet i ektefellens opprinnelses land. Der vi er nå. Noe den har truet med å gjøre. Da får barna veldig dårlige levekår. Det beste for barna er å være i Norge.

Anonymkode: 846ab...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Familievernet er lite opptatt av diagnoser og mye opptatt av omsorgskompetanse, funksjon osv. 

Anonymkode: 5b5b6...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor dere i et annet land enn Norge nå? I så tilfelle er dette barnas trygge omgivelser og det vil være vanskelig å fjerne dem om ektefellen din motsetter seg det. Om dere er på besøk i et annet land men bor i Norge så er Norge barnas trygge omgivelser som det vil være gunstig å holde dem i.

Anonymkode: 5b5b6...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Bor dere i et annet land enn Norge nå? I så tilfelle er dette barnas trygge omgivelser og det vil være vanskelig å fjerne dem om ektefellen din motsetter seg det. Om dere er på besøk i et annet land men bor i Norge så er Norge barnas trygge omgivelser som det vil være gunstig å holde dem i.

Anonymkode: 5b5b6...bc3

Vi bor i norge. 

Anonymkode: 846ab...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har lest litt i lovverket. Siden vi begge har foreldreansvar, er det ulovlig for en av foreldrene å ta barna ut av landet eller holde barna igjen i utlandet mot den andres vilje. Håper ikke det går så langt, men hvis ikke ektefellen samarbeider må jeg vel politi anmelde tror jeg. Hvis ektefellen skal ta barna må jeg miste foreldreansvaret først. Og det må avgjøres hjemme i Norge i mekling før barna kan taes ut av landet. Så da blir jo spørsmålet om jeg vil kunne miste foreldre ansvaret. 

Anonymkode: 846ab...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...