Gå til innhold

Venninne er manisk og psykotisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tar denne som anonym av hensyn til min venninne. 

Vi møttes på sykehus da både jeg og hun var høyt oppe, men hun hadde psykose og var en periode på skjerma avdeling så sykere enn meg. 

Men i hvert fall nå ringte hun tydelig manisk og psykotisk. Verre enn i fjor vil jeg si. Hvordan skal jeg svare henne når hun forteller om hvordan hun er den eneste ene (jeg blir ikke å gå i detaljer), satan selv, dommedag og masse detaljerte greier som er helt på viddene. Også sier hun til meg at det er sant og at alle mener hun er gal, men at hun er den eneste som vet alt. Hun ville også ha meg på tlf når hun skulle ha første samtale med lege, men de fikk henne til å legge på. Altså hun ringte meg idet hun ble tvangsinnlagt og satt i ambulansen. 

Jeg merker jeg ikke vet hva gjøre, for jeg vil at hun skal føle at hun har støtte. Samtidig kan jeg jo ikke si "ja alt du sier er sant". Og jeg har ikke kompetanse til å møte vrangforestillinger pluss at hun har en forklaring på alt med 100% overbevisning. Så å realltetsorientere ville bare provosert henne. Hun føler jo at alle rundt svikter. Jeg tenker jeg må opptre varsomt så hun ikke føler seg sviktet av enda en. Men kan jo ikke bekrefte de voldsomme vrangforestillingene. Jeg har aldri hørt såpass sterke vrangforestillinger før.

Jeg er bekymret for henne, for hun virket suicidal i tillegg. Men hun får hjelp nå. Hun vil jo ha meg til å gjøre noe for henne som jeg ikke kan gjøre, og da er jeg redd hun tenker jeg svikter henne. 

Hvordan håndterer man å være der på en god måte i en så akutt fase av alvorlig sykdom? Det ble mye "åja"," ja, du nå hører jeg at du er skikkelig stressa, hva trenger du?" "Det høres vondt ut" Og bekreftelse på det hun fortalte om vonde ting som jeg vet er sant. Men jeg fikk ikke inn mange ordene for hun snakket på inn og utpust og var ikke mulig å avbryte stort sett. Føler meg bare så inkompetent til å hjelpe henne eller være der for henne sånn at hun føler at jeg backer henne opp. Hun trenger å føle at noen har ryggen hennes. Hun gråt masse imellom snakkingen. 

Hun bor i en annen by, men jeg regner med hun sendes til min by og mtp at det nok går mot en innleggelse på meg snart så kan det hende vi møtes hvis hun ikke er på skjerma. Skal jeg bare jatte med? Vil hun ikke skjønne at jeg ikke tror henne da? Kan jeg si "jeg skal ikke bedømme hva som er sant og ikke, men for meg virker ikke dette logisk". Evt at "dette blir uforståelig for meg, men jeg skjønner hvor viktig dette er for deg, men har du lyst til å prøve å tenke på noe annet, for å roe ned stresset ligt? Men hun har en forklaring på hvorfor det er logisk og sant. Hun har forklart masse detaljer som kan brukes for å bevise vrangforestillingene. 

Hvor lang tid tar det før medisiner begynner å virke? Hun hadde sluttet på alt av medisiner. Kan det gå ganske fort siden hun tar imot medisiner frivillig? 

Anonymkode: b8493...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ville tenkt at noen tar ansvar for henne og at problemstillingen derfor allerede er løst. Var verre om hun ringte deg og ikke hadde kontakt med helsevesenet. Tror eu kan legge bort utfordringen, når hun blir frisk igjen ser hun nok det gode i at hun er innlagt nå og blir ikke lei seg over at du ikke har stoppet det, tvert imot.

Anonymkode: eaa8e...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ville tenkt at noen tar ansvar for henne og at problemstillingen derfor allerede er løst. Var verre om hun ringte deg og ikke hadde kontakt med helsevesenet. Tror eu kan legge bort utfordringen, når hun blir frisk igjen ser hun nok det gode i at hun er innlagt nå og blir ikke lei seg over at du ikke har stoppet det, tvert imot.

Anonymkode: eaa8e...6b9

Hun sier hun er bedre allerede, hun fikk hjelp til å sove. Men det var mer det hvordan respondere på ganske graverende vrangforestillinger uten å gjøre så hun føler jeg også "mener hun er gal", men samtidig unngå å bekrefte de. Men forhåpentligvis finner hun raskt roen nå som hun får hjelp. Jeg kommer til å møte henne, så vil gjerne være litt forberedt på hvordan man kan være best mulig støtte. Hun kalte meg for medisinen sin i går etter praten vår, så mulig hun er fornøyd med en som bare lytter rolig og ikke prøver å motsi så mye? Kanskje jeg gjør det på en ok måte allerede? Hun har nok av folk rundt seg som sier rett ut at det ikke er virkeligheten. Det trenger jo ikke jeg.

Jeg har vært psykotisk og ingen kunne overbevise meg om at vrangforestillingene ikke var ekte så jeg var helt oppslukt i dem. Men det var ikke såpass voldsomme vrangforestillinger som min venninne har, men nå lar jeg henne være den som tar kontakt med meg sånn at hun får ro. 

Jeg er glad hun virker roligere allerede. 

Anonymkode: b8493...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtt henne på at det må være vanskelig å ha det slik. Oppfordre henne også til å samarbeide med alle som behandler henne, og ønsk henne lykke til 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke "realitetsorientere" noen som er psykotiske. Noen ganger holder det å lytte, jeg vet ikke om hun setter høyere krav til deg enn det? Så kan det jo selvsagt bli tungt å høre på også, spesielt når hun er så syk som nå, for du blir jo sittende å føle deg maktesløs. Det letteste er nok bare bekrefte følelsene hennes, som at når hun sier ingen tror henne og sier at hun er gal, så svar at det skjønner du er vanskelig å.høre. Å svare sånn er nok da du støtter henne uten å være enig i vrangforestillingene. 

Håper hun lander snart, for det der så ikke godt ut. Ta vare du også 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (7 timer siden):

Støtt henne på at det må være vanskelig å ha det slik. Oppfordre henne også til å samarbeide med alle som behandler henne, og ønsk henne lykke til 🙂

Takk. Det er det jeg har gjort hittil. :)

Kashmir skrev (4 timer siden):

Man kan ikke "realitetsorientere" noen som er psykotiske. Noen ganger holder det å lytte, jeg vet ikke om hun setter høyere krav til deg enn det? Så kan det jo selvsagt bli tungt å høre på også, spesielt når hun er så syk som nå, for du blir jo sittende å føle deg maktesløs. Det letteste er nok bare bekrefte følelsene hennes, som at når hun sier ingen tror henne og sier at hun er gal, så svar at det skjønner du er vanskelig å.høre. Å svare sånn er nok da du støtter henne uten å være enig i vrangforestillingene. 

Håper hun lander snart, for det der så ikke godt ut. Ta vare du også 🙂

Ja håper hun lander fort. Jeg merket hun var hakket roligere i dag faktisk så søvn og medisiner gjør henne forhåpentligvis raskt frisk. 

Anonymkode: b8493...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder å ha vrangforestillinger og å lytte til noen som har dette, så gir det som oftest en eller annen slags mening hvis man ser på hvilken situasjon som vedkommende er i. 

Bare lytt til hva hun sier og vær støttende. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stormwind skrev (2 timer siden):

Når det gjelder å ha vrangforestillinger og å lytte til noen som har dette, så gir det som oftest en eller annen slags mening hvis man ser på hvilken situasjon som vedkommende er i. 

Bare lytt til hva hun sier og vær støttende. 

 

Ja, er den strategien jeg har gått fra. Og noen av vrangforestillingene er noe som startet som reelt og som har blåst seg opp. Så hun har noen reelle vanskelige situasjoner som ligger under vrangforestillingene. 

Anonymkode: b8493...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...