Gå til innhold

Eggstokkbetennelse eller??


Katladragen

Anbefalte innlegg

Hei doktor

Nå har jeg vært sykmeldt i snart fire uker, med sterke smerter i underlivet, kvalme, feber og slapphet. Har hatt jevn kontakt med lege, fikk konstatert eggstokkbetennelse og har fullført en 14-dagers penicillinkur. I dag har jeg startet en ny penicillinkur fordi jeg har fått urinveisinfeksjon i tillegg til smertene. Det gjør så vondt på begge sider, og det kjennes ut som om eggstokker og eggledere står i brann hele tiden. Jeg begynner å bli lei av ikke klare noe uten å bli kjempesliten og svimmel. Håpet liksom at penicillinen skulle tatt innersvingen på denne infeksjonen i løpet av de fjorten dagene, men tydeligvis har det ikke det. De fant ikke noe galt ved ultralydundersøkelsen, i går men da undersøkelsen pågikk skrek jeg av smertene legen "påførte" meg under undersøkelsen. Jeg begynner å bli redd for at de kanskje ikke vet hva som er galt, og at jeg har fått feil medisin. jeg har jo fortsatt umenneskelig vondt, og ligger på sofaen det meste av dagen, med varmeputer og det hele. Ville helst vært i skogen på denne flotte tiden, men orker ikke gå, pga. støtene jeg får når jeg tråkker ned med føttene. Svimeferdig er ikke tilstanden å gå i skogen i. Hva skal jeg gjøre doktor?

Hjelp meg

Katla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Har du vært hos en gynekolog? Ellers synes jeg du skal få en skikkelig gynekologisk undersøkelse. Betennelse kan man ikke se på ultralyd, det må tas blodprøver. Hvis smertene fortsetter, kan det bli aktuelt med en laparoskopi, se vedlegg.

LAPAROSKOPI

gjøres i full narkose (kan også gjøres i lokalbedøvelse). Du er inne som dagpasient, møter fastende og drar hjem noen timer etter inngrepet. Man fører et tynt, kikkertlignende instrument inn gjennom en liten åpning ved navlen og ser på livmor, eggleder, eggstokker og bukhinne. Man får fin oversikt over eggstokker, eggledere og bukhinnen. Med hensyn til livmoren er det bare utsiden man ser, så for undersøkelse av den er ultralyd bedre. Ved å sprøyte et blått fargestoff gjennom skjeden og livmoren kan man se hvordan det kommer ut gjennom egglederne og derved se om de er åpne. Det gjøres ved utredning av barnløshet. Legen kan ta prøver og evt. foreta kirurgiske inngrep samtidig. Det kan dreie seg om mindre inngrep som sterilisering, brenning av endometriose, løsning av sammenvoksninger eller større inngrep som å åpne eller fjerne cyster på eggstokken eller fjerne livmoren. Det siste er noe komplisert. Etterpå kan det være litt ømhet i magen og smerter i skuldrene, men det gir seg vanligvis i løpet av en dag. Det er vanlig med et par dagers sykmelding. Man kan leve som vanlig. Arret (eller arrene) på magen blir nesten usynlig.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært hos en gynekolog? Ellers synes jeg du skal få en skikkelig gynekologisk undersøkelse. Betennelse kan man ikke se på ultralyd, det må tas blodprøver. Hvis smertene fortsetter, kan det bli aktuelt med en laparoskopi, se vedlegg.

LAPAROSKOPI

gjøres i full narkose (kan også gjøres i lokalbedøvelse). Du er inne som dagpasient, møter fastende og drar hjem noen timer etter inngrepet. Man fører et tynt, kikkertlignende instrument inn gjennom en liten åpning ved navlen og ser på livmor, eggleder, eggstokker og bukhinne. Man får fin oversikt over eggstokker, eggledere og bukhinnen. Med hensyn til livmoren er det bare utsiden man ser, så for undersøkelse av den er ultralyd bedre. Ved å sprøyte et blått fargestoff gjennom skjeden og livmoren kan man se hvordan det kommer ut gjennom egglederne og derved se om de er åpne. Det gjøres ved utredning av barnløshet. Legen kan ta prøver og evt. foreta kirurgiske inngrep samtidig. Det kan dreie seg om mindre inngrep som sterilisering, brenning av endometriose, løsning av sammenvoksninger eller større inngrep som å åpne eller fjerne cyster på eggstokken eller fjerne livmoren. Det siste er noe komplisert. Etterpå kan det være litt ømhet i magen og smerter i skuldrene, men det gir seg vanligvis i løpet av en dag. Det er vanlig med et par dagers sykmelding. Man kan leve som vanlig. Arret (eller arrene) på magen blir nesten usynlig.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Hei

Jeg har vært flere ganger hos lege, og hun har foretatt to gyn. tester, med graviditetstest, klamydiatest og diverse andre ting. I tillegg ble det tatt blodprøver og hun sjekket urinen. Tredje gang jeg hadde time hos henne - sendte hun meg til spesialist hos sykehuset, hvor det ble tatt ultralyd og vanlig gyn. sjekk. I tillegg ble urinen sjekket og nye blodprøver tatt.

Ingen ting ble funnet, unntatt at da var det tegn til urinveisinfeksjon i urinprøven. Onsdag ble jeg lagt inn på sykehus for observasjon, og nye blodprøver og urinprøver samt blodtrykk sjekket. Alt var tipp-topp, bortsett fra spor av urinveisinfeksjon,og jeg forklarte at jeg hadde fått Imacillin mot det av en spesialist på samme sykehus. Legen undersøkte endetarmen min, men ikkenoe spesielt vondt. Dagen etter kom legen (en annen lege) i visitten, og fortalte at det senere samme dag skulle tas en coloskopi, og at jeg skulle faste fra da av. Klokken 13.50 ble undersøkelsen foretatt. Fryktelig vondt, men ingen unormale ting ble funnet. Alt så bra ut. Jeg ble skrevet ut fordi det ikke syntes som noe akutt - og fikk beskjed om at jeg sannsynligvis neste uke vil bli kalt inn til en CT-scan av mage-tarm-underliv. Jeg bare håper at de finner ut hvor smertene kommer fra. Det er vondt fremdeles, og jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. De sa at jeg skulle ringe dersom det ble verre, men jeg synes det er ille nok, nå. Hva skal jeg gjøre? Kan de finne ut noe ved den CT-scan'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...