Gå til innhold

Burde ikke stat/kommune


Worriesome Plenty 2

Anbefalte innlegg

Worriesome Plenty 2

Bygge ut utleieboliger slik de gjør i nesten alle andre land? Store blokker med nøktern standard til rimelig leie? Eller skal dr som ikke kommer inn på markedet være prisgitt overprisede sokkelleiligheter og kollektiv?

 

En ting til, de burde legge det på vestkanten slik att det ble likere demografi over hele byene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva
Worriesome Plenty 2 skrev (På 19.4.2023 den 15.47):

Bygge ut utleieboliger slik de gjør i nesten alle andre land? Store blokker med nøktern standard til rimelig leie? Eller skal dr som ikke kommer inn på markedet være prisgitt overprisede sokkelleiligheter og kollektiv?

 

En ting til, de burde legge det på vestkanten slik att det ble likere demografi over hele byene.

 

 

Hvorfor på vestkanten? Forstår det som at du vil ha mindre klasseskille? Tror vi bare skal godta at det alltid vil være skille. Vi vil alltid finne måter å skille hverandre på. 
 

At det er noe overpriset kan jeg være enig i. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at det burde gjøres! 

Jeg skjønner ikke dette med at alle må eie, og at vi som leier blir sett rart på. Og som du sier så er det absolutt ikke alle som kan eie heller. 

Men det er nok et lite skille mellom større byer og de mindre og i landsbyer. I større byer er det mer vanlig å leie, men ikke i forhold til mange andre land, det har du rett i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (På 22.4.2023 den 15.37):

Vestkanten for å unngå ytterligere ghettofisering av østkanten.

Så du mener stat/kommune bør betale dobbel pris for eiendommene (og bare få bygget halvparten så mange)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
ISW skrev (34 minutter siden):

Så du mener stat/kommune bør betale dobbel pris for eiendommene (og bare få bygget halvparten så mange)?

Det mener jeg er verdt det. Vi som bor i drabantbyene på østkanten er bekymret for ghettofisering. Jeg er og sikker på at  det finnes offentlige eiendommer på vestkanten. Hvis ikke har man Nordmarka. Bare litt av den vil gjøre plass.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worriesome Plenty 2
ISW skrev (45 minutter siden):

Så du mener stat/kommune bør betale dobbel pris for eiendommene (og bare få bygget halvparten så mange)?

Det mener jeg er verdt det. Vi som bor i drabantbyene på østkanten er bekymret for ghettofisering. Jeg er og sikker på at  det finnes offentlige eiendommer på vestkanten. Hvis ikke har man Nordmarka. Bare litt av den vil gjøre plass. Vår eiendom og våre priser betyr like mye som mindre tette områder på vestkanten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (48 minutter siden):

Det mener jeg er verdt det. Vi som bor i drabantbyene på østkanten er bekymret for ghettofisering. Jeg er og sikker på at  det finnes offentlige eiendommer på vestkanten. Hvis ikke har man Nordmarka. Bare litt av den vil gjøre plass. Vår eiendom og våre priser betyr like mye som mindre tette områder på vestkanten.

 

 

Jeg er usikker på om nøkterne boliger fører til noen ghetto-tilstander.

Kommunene bygger sosialboliger også på vestkanten. Det plager ikke meg, men jeg forstår ikke helt, hvis slike boliger er mangelvare, at man velger å bygge dem eller kjøpe dem i de dyreste områdene. For meg gir det mye mer mening å da bygge bedre/større eller flere boliger der det er billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Worriesome Plenty 2 skrev (1 time siden):

Det mener jeg er verdt det. Vi som bor i drabantbyene på østkanten er bekymret for ghettofisering. Jeg er og sikker på at  det finnes offentlige eiendommer på vestkanten. Hvis ikke har man Nordmarka. Bare litt av den vil gjøre plass.

 

 

mener du at folk som ikke har råd til å eie skaper kriminalitet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (2 timer siden):

Så du mener stat/kommune bør betale dobbel pris for eiendommene (og bare få bygget halvparten så mange)?

Kan vel bruke dobbelt så mye penger, og bygge like mange. Har vel investert 15000 milliarder kroner investert i utlandet i bla.a eiendom der, å skifte et par milliarder til landområder i Oslo Øst, til markedspris, er neppe verdens undergang. 

Anonymkode: 8cfef...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
90tallsbarn skrev (3 timer siden):

mener du at folk som ikke har råd til å eie skaper kriminalitet??

Nei hvor får du det fra jeg skrev ghettofisering for mange er jo innvandrere. 

 

ISW skrev (4 timer siden):

Jeg er usikker på om nøkterne boliger fører til noen ghetto-tilstander.

Kommunene bygger sosialboliger også på vestkanten. Det plager ikke meg, men jeg forstår ikke helt, hvis slike boliger er mangelvare, at man velger å bygge dem eller kjøpe dem i de dyreste områdene. For meg gir det mye mer mening å da bygge bedre/større eller flere boliger der det er billigere.

Den voldsomme fortettingen i drabantbyene skapte mange sosiale problemer. Mener du feks grorudalen bør ytterligere fortettes? 150 tusen bor allerede her, og områdene preges av nordmenn ut og innvandrere inn. Hele befolkningen stemmer frem politikken, er det ikke på høy tid de også tar sin del av resultatet av den? Dessuten ville leieboliger i stor skala dempe prispresset på andre boliger. Vinn vinn.

Jeg synes oppriktig at Oslo vest samt Bærum fortjener å ta større del av mangfoldet. Og mange etnisk norske trenger også leieboliger. Det er ikke så ille å bo i Oslo øst men vi deler gjerne med oss av både gleder og sorger.

 

Selv ikke politihøyskolen eller nrk fikk grorudalen. Enda her kunne de mer enn noe annet sted vært en berikelse, ett skikkelig områdeløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Worriesome Plenty 2 skrev (2 timer siden):

Nei hvor får du det fra jeg skrev ghettofisering for mange er jo innvandrere. 

 

Den voldsomme fortettingen i drabantbyene skapte mange sosiale problemer. Mener du feks grorudalen bør ytterligere fortettes? 150 tusen bor allerede her, og områdene preges av nordmenn ut og innvandrere inn. Hele befolkningen stemmer frem politikken, er det ikke på høy tid de også tar sin del av resultatet av den? Dessuten ville leieboliger i stor skala dempe prispresset på andre boliger. Vinn vinn.

Jeg synes oppriktig at Oslo vest samt Bærum fortjener å ta større del av mangfoldet. Og mange etnisk norske trenger også leieboliger. Det er ikke så ille å bo i Oslo øst men vi deler gjerne med oss av både gleder og sorger.

 

Selv ikke politihøyskolen eller nrk fikk grorudalen. Enda her kunne de mer enn noe annet sted vært en berikelse, ett skikkelig områdeløft.

Så det er innvandrerne du sikter til ja. Dette ville blitt tatt som rasisme fra pk’ene og krenkagjengen. I følge de er ikke innvandrere noe problem og skaper ikke noe som helst skille. 
Og her er du, og er redd for ghettofisering. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
90tallsbarn skrev (3 minutter siden):


Og her er du, og er redd for ghettofisering. 
 

 

Er ikke du?

Anonymkode: 5675f...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er ikke du?

Anonymkode: 5675f...5b7

Går ikke rundt og er redd akkurat. Men det er nok en av flere grunner til at jeg liker mer bedre på vestkanten. Mye mer forsøpling i øst, og det virker generelt mye «fattigere». Synes ikke vil skal degradere vestkanten også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
90tallsbarn skrev (8 minutter siden):

Går ikke rundt og er redd akkurat. Men det er nok en av flere grunner til at jeg liker mer bedre på vestkanten. Mye mer forsøpling i øst, og det virker generelt mye «fattigere». Synes ikke vil skal degradere vestkanten også. 

Er ikke det noe egoistisk?

Anonymkode: 5675f...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er ikke det noe egoistisk?

Anonymkode: 5675f...5b7

Hva er egoistisk? Egoistisk av MEG eller vestkanten? Jeg bestemmer jo ikke noe av dette. 

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (På 22.4.2023 den 9.36):

Hvorfor på vestkanten? Forstår det som at du vil ha mindre klasseskille? Tror vi bare skal godta at det alltid vil være skille. Vi vil alltid finne måter å skille hverandre på. 

Det handler bl.a. om at beboere på østkanten blir lei av at politikere og andre forståsegpåere sutrer over "den delte byen" og gjør forskjeller i gjennomsnittlig levealder, inntekt og antall barn som trenger ekstra norskopplæring, til store skandalesaker, samtidig som de får det til å virke som om det er folks egen feil og ikke har noe med f.eks. antall sosialboliger, rusinstitusjoner og bomiljøer med lav standard (f.eks. mye trafikkstøy og ingen grønne nærområder) å gjøre.

De kommer når det nærmer seg valg og lover forskjellige ting, uten å spørre eller samarbeide med de som bor der, og så plantes det kanskje noen trær eller snekres et tårn eller noe annet billig. Fritidsklubb, svømmehall eller attraktive arbeidsplasser blir det garantert ikke. Men de finner kanskje noen gladsaker av typen mørkhudet ungdom som har tatt utdanning eller idrettslag som klarer å ha et tilbud selv om hallen og banen skriker etter vedlikehold, noe som slås opp som sensasjoner som bare befester ryktet om at dette egentlig er et farlig slumområde. 

Og når det er snakk om å ta noe av marka, er det alltid Lillomarka eller Østmarka de foreslår å redusere. Aldri de digre områdene på vest. 

Det vil alltid være forskjell på folk, og det er mange nyanser både på øst og vest. Men vi trenger ikke late som om forskjellene er et naturfenomen det ikke går an å avhjelpe. 

(Dette ble en generell utblåsning som ikke er spesielt rettet mot akkurat deg, så ikke ta det personlig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...