Gjest nunnu Skrevet 7. april 2002 Skrevet 7. april 2002 Jeg har en datter på 3 1/2 år som tydeligvis er litt allergisk disponert. Hun har hatt atopisk eksem hele livet, men dette ser ut til å ha bedret seg. Hun reagerer fremdeles på kulde, feks, men nå er det endelig vår :-) Tidligere reagerte hun på sitrus, og helt sikkert andre ting som vi ikke har funnet utav... Men, til saken. Hvert eneste år, i mai en gang, så pleier hun å bli potte tett. Det varer et par uker eller noe sånt, men kan holde opp et par dager og så fortsette som før. Hun er liksom tett både i nesen og "lenger ned", og hoster slik at hun holder på å kaste opp. Sin første vår hadde hun en periode der hun kastet opp HVER ENESTE KVELD i over to uker... Da ammet jeg, det gikk mye melk da... (Jeg ammet henne forresten mer eller mindre til hun var 18 1/2 mnd pga eksem). For det er SLIM som plager henne, ikke generell kvalme. Nå kaster hun sjeldnere opp, men er fremdeles veldig plaget! Vi bor i Sør-Trøndelag, hva kan det være på den tiden som hun reagerer på? Grunnen til at jeg tok opp dette nå, var at hun i forgårs viste samme tendens, enda det er tidligere enn vanlig. HVA kan vi gjøre for å hjelpe henne? Jeg tok henne til legen første året, da visste ikke legen helt (som vanlig), trodde KANSKJE det var astma, og vi fikk en medisin mot det som vi skulle observere virkningen av. Hun ble bedre da, men det kan like godt være tilfeldig, ha med været å gjøre. Vi tror selv ikke at det er astma, synes ikke det surkler så mye SÅ langt nede... Det virket ikke som om legen var så villig til å undersøke dette grundig :-S Året etterpå brukte vi forresten noen dråper som het Alleramin som vi kjøpte på helsekostforretning, hun var egentlig bedre da, men var det en tilfeldighet?? 0 Siter
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 9. april 2002 Skrevet 9. april 2002 Kjære nunnu De gammeldagse "vårforkjølelsene" har i ettertid ofte vist seg å ha sammenheng med en pollenallergi, særlig mot løvtrær. Selv om det er uvanlig at barn får pollenallergi før 2-3 årsalder så forekommer det absolutt. Den tidligst påviste bjørkepollenreaksjonen jeg har hørt om var et barn på 6 måneder. I forbindelse med pollenreaksjoner kan det oppstå tetthet i de øvre luftveiene - nese/ hals og kløe og svie i øynene. Sliming og tetthet lenger nedover i brystet er også vanlig. Noen barn med pollenallergi har god nytte av astmamedisiner akkurat i pollensesongen. I år er våren ekstra tidlig både på Østlandet og i Trøndelag og det er allerede endel pollen i luften. Kanskje du burde kontakte legen igjen - er det en pollenallergi som plager jenta di så finnes det medisiner som kan hjelpe. Lykke til. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.