Gå til innhold

Når man er psykisk syk og vekke fra jobb grunnet det sees det på som greit å dra på kafe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Å dra på kafe og jobbe er to forskjellige ting. Når man er syk og borte fra jobb kan man ikke gjøre andre ting som å handle eller gå på kafe? Hvorfor er folk så redd for å møte på arbeidsgiver andre steder når man er borte fra jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner sykmeldt folk og uføretrygdet folk som er mer aktiv enn yrkesaktive folk så det kan du gjøre med god samvittighet. Det er viktig å være i aktivitet både som frisk og syk. 

Anonymkode: 40766...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den forsvunne diamanten
kupton skrev (40 minutter siden):

Jeg ville absolutt ikke gjort det. Det er "umusikalsk".

Tuller du eller mener du det? Er det ikke bare dårlig for helsen å bare sitte hjemme og kjenne etter symptomene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva tenker du? 

Anonymkode: 05e0b...5bc

Jeg synes det avhenger av om man er langtidssykemeldt eller kun borte noen dager. Ved kortvarig sykefravær, så tenker jeg at det nok er lurt å ikke sitte på kafe midt på formiddagen (men finnes jo unntak her også), men ved langtidssykemelding tenker jeg at det å komme seg ut hjemmefra på dagtid er så viktig at kafe også kan være en god løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (1 time siden):

Tuller du eller mener du det? Er det ikke bare dårlig for helsen å bare sitte hjemme og kjenne etter symptomene sine?

Klarer man å gå på kafé og gjøre slike ting så kunne man like godt klart å jobbet også så er enig med kupton her. 

Anonymkode: 04d86...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg først ble sykemeldt var jeg på kafe flere ganger i uken. Jeg var alltid alene. Det var de eneste gangene jeg var utav huset. Det å drikke kaffe på kafe for meg alltid til å føle meg bedre. Jeg gjør det fast enda. Det er et rituale for meg.

Jeg ville ikke brydd meg om noen så meg. Tror ingen av kollegaene ville trodd at jeg var sykemeldt uten grunn.

Men som @frosken skriver ville jeg nok ikke gjort det om jeg var hjemme for noen dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke man går på kafé om man er korttidssymeldt. Du kan gjerne gå tur i skogen/på en tursti, men kafé er ikke innafor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (5 minutter siden):

Jeg syns ikke man går på kafé om man er korttidssymeldt. Du kan gjerne gå tur i skogen/på en tursti, men kafé er ikke innafor. 

Jeg skjønner ikke hvorfor kafe skal være så annerledes. Når jeg går på kafe får jeg en ro i kroppen som jeg sjelden får ellers. Jeg klarer å tenke "lange" tanker. Mye av refleksjonen som jeg har gjort rundt behandlingen har jeg gjort på kafe. Kanskje egentlig all refleksjon. Roen som jeg får kan jeg ta med meg resten av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Fru2020 skrev (17 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor kafe skal være så annerledes. Når jeg går på kafe får jeg en ro i kroppen som jeg sjelden får ellers. Jeg klarer å tenke "lange" tanker. Mye av refleksjonen som jeg har gjort rundt behandlingen har jeg gjort på kafe. Kanskje egentlig all refleksjon. Roen som jeg får kan jeg ta med meg resten av dagen.

Vi gikk på kafe da jeg var innlagt men jeg ble stresset av det, det var vel for at vi skulle komme oss litt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (5 minutter siden):

Vi gikk på kafe da jeg var innlagt men jeg ble stresset av det, det var vel for at vi skulle komme oss litt ut. 

For mange blir det for mye inntrykk på en kafe, for meg er det på en måte annerledes. For barn med ADHD er det forsket frem at det hjelper å sette på kafelyder på headset. Det soner ut alle andre lyder. Den jevne duren av lyder gjør det lettere å konsentrere seg. Slik fungerer det for meg også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Fru2020 skrev (26 minutter siden):

For mange blir det for mye inntrykk på en kafe, for meg er det på en måte annerledes. For barn med ADHD er det forsket frem at det hjelper å sette på kafelyder på headset. Det soner ut alle andre lyder. Den jevne duren av lyder gjør det lettere å konsentrere seg. Slik fungerer det for meg også 

Ok, kafelyder stresser meg. 

Fru2020 skrev (26 minutter siden):

For mange blir det for mye inntrykk på en kafe, for meg er det på en måte annerledes. For barn med ADHD er det forsket frem at det hjelper å sette på kafelyder på headset. Det soner ut alle andre lyder. Den jevne duren av lyder gjør det lettere å konsentrere seg. Slik fungerer det for meg også 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skogbrann skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig. Å komme seg litt ut av huset og gjøre noe positivt er viktig når man er psykisk syk. 

Å sitte å kose seg på kafe ser rart ut.

Anonymkode: c3c51...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Å sitte å kose seg på kafe ser rart ut.

Anonymkode: c3c51...f27

Nja, kommer vel an på om man er sykemeldt en lengre periode eller om man er borte et par dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (1 time siden):

Jeg syns ikke man går på kafé om man er korttidssymeldt. Du kan gjerne gå tur i skogen/på en tursti, men kafé er ikke innafor. 

I all verdens dager, hva er dere sier?! Skal en heller isolere seg og risikere bli sykere?? Er ikke aktivitet og ikke isolerer seg medisin?

Anonymkode: 40766...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor kafe skal være så annerledes. Når jeg går på kafe får jeg en ro i kroppen som jeg sjelden får ellers. Jeg klarer å tenke "lange" tanker. Mye av refleksjonen som jeg har gjort rundt behandlingen har jeg gjort på kafe. Kanskje egentlig all refleksjon. Roen som jeg får kan jeg ta med meg resten av dagen.

Fordi kafé er forbundet med kos og fritid.

Jeg er sikker på at du greier å tenke de lange tankene for deg selv eller med en god venn i fjæra eller skauen med kaffe på termosen også. Om ikke burde du øve deg på det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...