AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 Skrevet 25. april 2023 Jeg har veldig lav hvilepuls, uten at jeg anser meg selv som en godt trent person. Jeg trener 2-3 timer i uken og har holdt på med det i et halv års tid. I går lå jeg på mellom 39-45 slag i minuttet (sjekket med pulsklokke og telling), og jeg var utrolig sliten, uten å ha foretatt meg noe spesielt. Lå egentlig bare å slappet av hele dagen. Er dette normalt, eller burde jeg sjekket det? Anonymkode: d8eb7...8bf 0 Siter
Lillemus Skrevet 25. april 2023 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har veldig lav hvilepuls, uten at jeg anser meg selv som en godt trent person. Jeg trener 2-3 timer i uken og har holdt på med det i et halv års tid. I går lå jeg på mellom 39-45 slag i minuttet (sjekket med pulsklokke og telling), og jeg var utrolig sliten, uten å ha foretatt meg noe spesielt. Lå egentlig bare å slappet av hele dagen. Er dette normalt, eller burde jeg sjekket det? Anonymkode: d8eb7...8bf Det er ingen leger som svarer her inne. Normal hvilepuls er fra 40-100, men vanligvis 60-80. Du ligger altså helt nederst i normalsjiktet. I og med at du er veldig sliten uten å ha gjort noe som helst ville jeg kanskje tatt en tur til legen for en sjekk. 0 Siter
ISW Skrevet 26. april 2023 Skrevet 26. april 2023 Hei, Dette må du til legen med. Lav puls er ikke farlig, hvis følgende to forhold foreligger: - Pulsen stiger som den skal ved aktivitet, og - Du ikke har symptomer (utmattelse, blodtrykksfall, slitenhet, brystsmerter, osv.) som følge av den lave pulsen. I ditt tilfelle høres det ut som at den lave pulsen gir deg plager. Det kan være et tegn på at hjertet ikke pumper nok blod til å tilfredsstille kroppens behov. Da er det viktig at en lege får undersøkt deg relativt raskt. Det første som må gjøres er å ta et EKG. Det er en fordel om du har lav puls også når du tar EKG, for å se om noe forårsaker den lave pulsen, slik som forstyrrelser i hjertets elektriske system. Hos noen er det blokkeringer her, som hindrer impulsene å spre seg hurtig nok. Ut fra dette gjør legen videre vurderinger, eventuelt henviser deg til hjertespesialist. Det kan også være aktuelt å måle EKG over 24 timer for å se hvordan pulsen utvikler seg gjennom et døgn. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.