Gå til innhold

Lav puls, må det sjekkes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har veldig lav hvilepuls, uten at jeg anser meg selv som en godt trent person. Jeg trener 2-3 timer i uken og har holdt på med det i et halv års tid. I går lå jeg på mellom 39-45 slag i minuttet (sjekket med pulsklokke og telling), og jeg var utrolig sliten, uten å ha foretatt meg noe spesielt. Lå egentlig bare å slappet av hele dagen. Er dette normalt, eller burde jeg sjekket det?

Anonymkode: d8eb7...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har veldig lav hvilepuls, uten at jeg anser meg selv som en godt trent person. Jeg trener 2-3 timer i uken og har holdt på med det i et halv års tid. I går lå jeg på mellom 39-45 slag i minuttet (sjekket med pulsklokke og telling), og jeg var utrolig sliten, uten å ha foretatt meg noe spesielt. Lå egentlig bare å slappet av hele dagen. Er dette normalt, eller burde jeg sjekket det?

Anonymkode: d8eb7...8bf

Det er ingen leger som svarer her inne.

Normal hvilepuls er fra 40-100, men vanligvis 60-80. Du ligger altså helt nederst i normalsjiktet. I og med at du er veldig sliten uten å ha gjort noe som helst ville jeg kanskje tatt en tur til legen for en sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette må du til legen med. 

Lav puls er ikke farlig, hvis følgende to forhold foreligger:

- Pulsen stiger som den skal ved aktivitet, og

- Du ikke har symptomer (utmattelse, blodtrykksfall, slitenhet, brystsmerter, osv.) som følge av den lave pulsen.

I ditt tilfelle høres det ut som at den lave pulsen gir deg plager. Det kan være et tegn på at hjertet ikke pumper nok blod til å tilfredsstille kroppens behov. Da er det viktig at en lege får undersøkt deg relativt raskt.

Det første som må gjøres er å ta et EKG. Det er en fordel om du har lav puls også når du tar EKG, for å se om noe forårsaker den lave pulsen, slik som forstyrrelser i hjertets elektriske system. Hos noen er det blokkeringer her, som hindrer impulsene å spre seg hurtig nok. Ut fra dette gjør legen videre vurderinger, eventuelt henviser deg til hjertespesialist. Det kan også være aktuelt å måle EKG over 24 timer for å se hvordan pulsen utvikler seg gjennom et døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...