Gå til innhold

Psykoselidelse førerkort


darnts

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

darnts skrev (6 minutter siden):

Er det sånn at man må miste førerkortet om man får en psykoselidelse? Er så redd for det, for da mister jeg jobben.

Jeg har bipolar med psykose. Noen ganger når jeg har vært i grenseland til innleggelse, så har jeg fått muntlig kjøreforbud. Siste gangen som jeg var skikkelig syk (og psykotisk) så mistet jeg lappen fysisk.  Fikk den igjen etter 8 måneder da jeg fikk legeerklæring på at jeg var frisk (nok) Det var også en fordel at jeg brukte medisiner, da det viste innsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (1 minutt siden):

Jeg har bipolar med psykose. Noen ganger når jeg har vært i grenseland til innleggelse, så har jeg fått muntlig kjøreforbud. Siste gangen som jeg var skikkelig syk (og psykotisk) så mistet jeg lappen fysisk.  Fikk den igjen etter 8 måneder da jeg fikk legeerklæring på at jeg var frisk (nok) Det var også en fordel at jeg brukte medisiner, da det viste innsikt.

Jeg hadde en akutt forbigående psykose i januar i fjor. Ikke hatt syns\hørsels hallusinasjoner etter dette. Hadde to ganger i november i fjor hvor jeg sjekket døra for politiet (tror jeg hadde litt fylleangst). Opplever ikke redsel for politiet nå, ikke gjort i år. Har ringt en del til nødetater\legevakt noen helger som har vært litt lange, har ikke noe nettverk her jeg bor utenom jobb. (jobber innen helse). Har egentlig bare vært for å ha noen å snakke med. Føler ikke noe angst eller noe. Men er henvist til psykiatrien for utredning av psykoselidelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

darnts skrev (58 minutter siden):

Er det sånn at man må miste førerkortet om man får en psykoselidelse? Er så redd for det, for da mister jeg jobben.

Jeg mistet ikke lappen da jeg fikk psykosediagnose. Men kan tenke meg at jeg i ekstremt dårlige perioder kan få muntlig kjøreforbud. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

darnts skrev (8 minutter siden):

Da satser vi på det går bra :)

Tror nok det handler om hvor alvorlig angrepet en er. Selv om noen av oss her ikke har mistet lappen pga psykosediagnose, så betyr jo ikke det at du ikke vil miste den. Men jeg håper for deg at du har et funksjonsnivå som gjør at du slipper å miste lappen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

darnts skrev (12 minutter siden):

Da satser vi på det går bra :)

Det er vel ikke ulovlig å ha sertifikatet med psykoselidelse så her vil jeg tro legen vurderer hver enkelt individuelt. Feks om paykosene inneholder vold mot seg selv eller andre, om det er mye forstyrrende hallusinasjoner og om personen er godt behandlet og virker motivert til å ta medisiner for å forebygge ny episode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Det er vel ikke ulovlig å ha sertifikatet med psykoselidelse så her vil jeg tro legen vurderer hver enkelt individuelt. Feks om paykosene inneholder vold mot seg selv eller andre, om det er mye forstyrrende hallusinasjoner og om personen er godt behandlet og virker motivert til å ta medisiner for å forebygge ny episode. 

Har ikke hatt hallusinasjoner siden januar i fjor. Psykosen varte bare 4-5 dager. Jeg er ikke hardt angrepet og jobber innen helse og omsorg med blant annet mennesker med schizofreni osv. 

Jeg har ikke gjort noe annet enn å ringe nødetater/legevakt fordi jeg ønsker å prate. (Har truet med selvmord for å i det hele tatt komme inn). Har ingenting å gjøre utenom jobb. Men har tatt noen grep for å gjøre ting utenom jobb og funnet en hobby 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Jeg må fornye lappen hvert tredje år pga noen teite folk på en psykosepost jeg var på, jeg fylte ikke opp kriteriene til å ha førerkortet eller noe sånt. For noe bullshit! Fornye det hvert tredje år? For noe tull ja. Min gamle lege sa jeg kunne bare få ha det livet ut men han sluttet, han så ikke noen grunn til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (10 minutter siden):

Jeg må fornye lappen hvert tredje år pga noen teite folk på en psykosepost jeg var på, jeg fylte ikke opp kriteriene til å ha førerkortet eller noe sånt. For noe bullshit! Fornye det hvert tredje år? For noe tull ja. Min gamle lege sa jeg kunne bare få ha det livet ut men han sluttet, han så ikke noen grunn til dette. 

Jeg må fornye hvert 5 år pga diabetes 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må være rus- og psykisk stabil i to år for å få lappen. Selv om jeg aldri har blitt tatt for noe ulovlig med bil (hadde lappen i 9 år helt skadefri) og fastlege sendte inn erklæring på at jeg var trygg å ha bak rattet. 

Så det er jo flere som opplever problemer med psykiske lidelser og lappen. Jeg kan ikke bli tvangsinnlagt av politiet en gang. Da starter klokken på nytt. Altså at de skal ha noe med de psykiske lidelsene å gjøre. Jeg har aldri kjørt rusa eller tenkt på å kjøre under stor psykisk belastning som er mer enn å bare kjøre det av meg. Aldri fått bot av politiet, men av forebyggende tiltak tar de lappen. Som om jeg brydde meg om det når angsten var sånn at at som hjalp var en kjøretur. Jeg brydde meg kun om å være nykter når jeg kjørte. Poenget mitt er at de tar jo ikke nøklene. Så hvis en suicidal person vil kjøre seg i hjel så gjør den det. Et kjøreforbud fra politiet hjelper ikke da. 

Sikkert mange som har mistet lappen på urimelig grunnlag. Jeg fikk nemlig beskjed om 6 mnd rusfri, og etter NI mnd rusfri gav de meg avslag og sa mer eller mindre i meldingen at jeg ikke kom til å klare det jeg som var så syk. Det var nedtrykkende. Tok faktisk ikke lang tid før jeg sprakk da for bilen var motivasjon. Trengte den til ungene. 

Men du har vel ikke rus i tillegg til din psykiske lidelse og det vil nok hjelpe veldig. Det er kombinasjonen rus og psykisk lidelse som virkelig er farlig i trafikken. Og bare du er i stabil fase så vil nok en lege som kjenner deg tenke du kan kjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
emilie321 skrev (25 minutter siden):

Jeg må fornye hvert 5 år pga diabetes 

Syns ikke det er rettferdig når det er psykisk, da ga de meg diagnosen schizofreni. Er det annerledes med schizoaffektiv da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (7 minutter siden):

Jeg må være rus- og psykisk stabil i to år for å få lappen. Selv om jeg aldri har blitt tatt for noe ulovlig med bil (hadde lappen i 9 år helt skadefri) og fastlege sendte inn erklæring på at jeg var trygg å ha bak rattet. 

Så det er jo flere som opplever problemer med psykiske lidelser og lappen. Jeg kan ikke bli tvangsinnlagt av politiet en gang. Da starter klokken på nytt. Altså at de skal ha noe med de psykiske lidelsene å gjøre. Jeg har aldri kjørt rusa eller tenkt på å kjøre under stor psykisk belastning som er mer enn å bare kjøre det av meg. Aldri fått bot av politiet, men av forebyggende tiltak tar de lappen. Som om jeg brydde meg om det når angsten var sånn at at som hjalp var en kjøretur. Jeg brydde meg kun om å være nykter når jeg kjørte. Poenget mitt er at de tar jo ikke nøklene. Så hvis en suicidal person vil kjøre seg i hjel så gjør den det. Et kjøreforbud fra politiet hjelper ikke da. 

Sikkert mange som har mistet lappen på urimelig grunnlag. Jeg fikk nemlig beskjed om 6 mnd rusfri, og etter NI mnd rusfri gav de meg avslag og sa mer eller mindre i meldingen at jeg ikke kom til å klare det jeg som var så syk. Det var nedtrykkende. Tok faktisk ikke lang tid før jeg sprakk da for bilen var motivasjon. Trengte den til ungene. 

Men du har vel ikke rus i tillegg til din psykiske lidelse og det vil nok hjelpe veldig. Det er kombinasjonen rus og psykisk lidelse som virkelig er farlig i trafikken. Og bare du er i stabil fase så vil nok en lege som kjenner deg tenke du kan kjøre. 

Ikke noe rus problem nei. Tok blodprøve og urin da jeg var hos legen sist for å få helseattest. Legen anbefalte kjørerett i inntil 1 år mot at jeg følger opp utredning og behandling. Politiet som vurderer å inndra føreretten av ulike årsaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

darnts skrev (3 minutter siden):

Ikke noe rus problem nei. Tok blodprøve og urin da jeg var hos legen sist for å få helseattest. Legen anbefalte kjørerett i inntil 1 år mot at jeg følger opp utredning og behandling. Politiet som vurderer å inndra føreretten av ulike årsaker. 

Ja politiet hører ikke på legene hvis de tror at de vet best. Uansett hva årsaken din er så har de lav terskel for å bevare trafikksikkerheten. Og for noen av oss slår det fullstendig tilbake på oss selv. At merkelapper tar fra oss lappen selv om legen mener man kan beholde lappen. Det er synd. 

Jeg håper du slipper å miste lappen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...