Gå til innhold

Jeg kjenner mange med barn, og det livet de lever virker både kaotisk og stressende. Barn er masete, rotete og grisete


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sier Gunhild (28) som har sterilisert seg: –⁠ Kunne aldri tenke meg å ha et slikt liv.

Hun oppgir et fravær av «stress» som en av flere grunner til det barnefrie valget når hun møter Nettavisen hjemme i leiligheten sin på Tretten. En leilighet som bærer preg av flere hobbyer som krever ro og konsentrasjon, og fravær av nysgjerrige barnehender.

– Jeg er nok litt nerdete og introvert av meg. Jeg elsker å putle på her hjemme, uten å bli forstyrret av noen små vesener som krever oppmerksomheten fra meg, sier 28-åringen i det katten Milo hopper opp i fanget hennes.

For Gunhild var det for ti år siden, da hun gikk i tredjeklasse på videregående, at valget sto klart for henne. Bestevenninnen gikk gravid, og mens hun og de andre i klassen gjorde seg klare for russefeiring, fødte venninnen en sønn.

– Da jeg så det hun var gjennom, både graviditeten og småbarnstiden, tenkte jeg at det livet fristet virkelig ikke, sier Gunhild.

Hun forteller at venninnen i dag har to barn og et tredje på vei.

– Hun pleier å ringe meg fra bilen hjem fra jobb fordi det er den eneste lommen hun har før hun må hjem å lage middag, hjelpe til med lekser, kjøre hit og dit før hun legger unger. Jeg kunne aldri tenke meg å ha et slikt liv der jeg ikke har tid til noe av det jeg selv er interessert i, sier 28-åringen.

Syntes du det er egoistisk å ikke få barn og barne dyrke egne interesser?

https://www.nettavisen.no/frivillig-barnloshet/singel/ufrivillig-barnloshet/gunhild-28-klippet-egglederne-barn-er-stress/f/5-95-1031949

 

Anonymkode: e6405...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner nesten ikke spørsmålet. Skulle det være en samfunnsoppgave å få barn? Selv om det er gunstig fra et samfunnsperspektiv å holde fødselstallet oppe er det langt derfra til et ansvar for den enkelte? Mange ting bør være på plass før man får barn? Eller tenker du det er egoistisk ift de barna som enda ikke er født? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bestemmer over sitt eget liv. Men for at verden skal gå fremover må folk få barn. Jeg sier lev livet slik du ønsker og ikke bry deg om hva andre mener og hvordan andre vil du skal leve. Det er også egoistisk å få barn hvis man ikke klarer å ta vare på barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Syntes du det er egoistisk å ikke få barn og barne dyrke egne interesser?

Egoistisk mot barnet kan det jo ikke være, for det eksisterer jo ennå ikke. Og å få barn er jo noe av det mest forurensende man kan gjøre, så på hvilken måtte skulle det være egoistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (5 minutter siden):

 

Egoistisk mot barnet kan det jo ikke være, for det eksisterer jo ennå ikke. Og å få barn er jo noe av det mest forurensende man kan gjøre, så på hvilken måtte skulle det være egoistisk?

Menneskeheten vil dø ut hvis ingen får barn?

Anonymkode: e6405...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (5 minutter siden):

 

Egoistisk mot barnet kan det jo ikke være, for det eksisterer jo ennå ikke. Og å få barn er jo noe av det mest forurensende man kan gjøre, så på hvilken måtte skulle det være egoistisk?

Og vi trenger flere hender i arbeidslivet fremover, og noen til å betale pensjonen til de som er i ferd med å bli gamle nå.

Anonymkode: e6405...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Menneskeheten vil dø ut hvis ingen får barn?

Anonymkode: e6405...171

Det er ingen fare for det. Bare etniske europeere som ikke får så mange barn.

Anonymkode: 54ee7...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er ingen fare for det. Bare etniske europeere som ikke får så mange barn.

Anonymkode: 54ee7...8ab

Hva skal vi gjøre her i landet når det ikke er nok folk til å vaske rumpene til de gamle?

 

Anonymkode: e6405...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg elsket å gå gravid og ingenting kan måle seg med det å føde barn. Noe jeg har gjort fire ganger.  For meg var det å bli mamma det største i livet men også det mest krevende. Det gir livet et innhold og mening. Man blir mindre egoistisk av å måtte tenke på andre enn seg selv hele tiden. Men man får også flere å bekymre seg over. I alderdommen håper jeg at barna mine vil huske på meg og at jeg ikke blir ensom og isolert. At man alltid har noen å støtte seg på og at det er flere dager i året der man samles som familie. Ja, det trengs at det fødes flere barn. Og det er en helt naturlig del av livet å få barn, og vanligvis ikke egoistisk. At noen av ulike grunner ikke ønsker å få barn er helt greit. Det kan være egoistisk å få et barn fordi man har lyst på en liten søt baby å dulle med men egentlig ikke har kapasitet til å oppdra barnet. Toppen på egoisme er de som tar abort bare fordi det passet litt dårlig å få barn akkurat da. 

Anonymkode: a85a5...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Menneskeheten vil dø ut hvis ingen får barn?

Anonymkode: e6405...171

Det vil vel strengt tatt være å gjøre kloden en tjeneste egentlig? Vi gjør jo ikke annet enn å ødelegge det meste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hattifnattus
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Det vil vel strengt tatt være å gjøre kloden en tjeneste egentlig? Vi gjør jo ikke annet enn å ødelegge det meste...

Jorden eksisterte lenge uten oss mennesker og klarte seg helt fint, så jeg ser egentlig ikke hva som er så ille om menneskene skulle dø ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva skal vi gjøre her i landet når det ikke er nok folk til å vaske rumpene til de gamle?

 

Anonymkode: e6405...171

Nå kommer det jo stadig til nye. Sørøst-Asia har stor export av sykepleiere.

Anonymkode: 54ee7...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk må få velge selv uten at noen skal moralisere i noen retning.

Jeg ser ikke noe galt i å ha 4 barn eller 0 barn.

Kloden klarer seg ikke uansett, verken med eller uten oss. Den er mye mer interessant med mennesker🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2023 den 12.47):

Syntes du det er egoistisk å ikke få barn og barne dyrke egne interesser?

Nei. Jeg syns det er en uting at andre skal mene noe som helst om andres forplantningsvalg. Jeg syns dessuten at de som mener noe om andres abortvalg er minst like mye på bærtur, jf firebarnsmoren over her.

Er det en ting som er sikkert når det det kommer til barn og familie så er det at One Size Do Not Fit All.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke barn for å sikre læreryrkets fremtid eller annet samfunnsnyttig, men fordi det var et personlig ønske og valg, og det er ikke noe mindre egoistisk det enn å velge bort barn. Noe annet er at samfunnet ofte har fordeler ved at vi faktisk reproduserer oss, slik at det er naturlig å legge forholdene til rette for at folk faktisk gjør det, selv om de er i full jobb. Så selv om valgene få barn eller ikke få barn i utgangspunktet er like (lite) egoistiske, er det naturlig at de som får barn får noen goder de uten barn ikke for - som for eksempel gode permisjonsordninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
morsan skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk ikke barn for å sikre læreryrkets fremtid eller annet samfunnsnyttig, men fordi det var et personlig ønske og valg, og det er ikke noe mindre egoistisk det enn å velge bort barn. Noe annet er at samfunnet ofte har fordeler ved at vi faktisk reproduserer oss, slik at det er naturlig å legge forholdene til rette for at folk faktisk gjør det, selv om de er i full jobb

Det har aldri noen gang vært så godt tilrettelagt som nå, likevel får vi stadig færre og færre barn. Noe å gruble på.

Anonymkode: e6405...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...