Gå til innhold

Tenk om ens autisme egentlig er schizofreni

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Å at det man har slitt med i alle år går bort bare av å ta en pille antipsykotika? Tenk om det var sånn. De er jo veldig like symptomer så tenk om jeg istedenfor autisme egentlig har schizofreni og så blir alle problemene borte ved antipsykotika? 

Anonymkode: 0f3df...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det tror jeg de ville funnet ut av under utredningen, men om du er i tvil så kan du be om en ny utredning og second opinion.

Anonymkode: 3f4e5...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde på en måte autisme når jeg gikk med schizofreni umedisinert. Når jeg fikk riktige medisiner så ble jeg meg selv igjen. Autisme og schizofreni har mange likheter, den eneste forskjellen er at det finnes medisiner mot schizofreni men ikke autisme. Noen medisiner fungerer likevel på autisme også, sånn som Risperdal og noen andre AP.

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde på en måte autisme når jeg gikk med schizofreni umedisinert. Når jeg fikk riktige medisiner så ble jeg meg selv igjen. Autisme og schizofreni har mange likheter, den eneste forskjellen er at det finnes medisiner mot schizofreni men ikke autisme. Noen medisiner fungerer likevel på autisme også, sånn som Risperdal og noen andre AP.

Hva mener du med hadde på en måte autisme når jeg gikk medisinert med schizofreni? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du med hadde på en måte autisme når jeg gikk medisinert med schizofreni? 

Jeg trodde jeg hadde autisme når jeg gikk med schizofreni umedisinert. Hadde mange symptomer på autisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (4 minutter siden):

Jeg trodde jeg hadde autisme når jeg gikk med schizofreni umedisinert. Hadde mange symptomer på autisme.

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvilke symptomer på autisme du hadde som også forsvant når du ble medisinert med antipsykotika 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Vel når min autistiske sønn var barn sa de det kunne utvikles til schizofreni som voksen, vet ikke om det var fordi jeg hadde diagnosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chat GPT sier det ikke er riktig at autisme kan utvikles til schizofreni.

Det er ikke riktig at autisme kan utvikles til schizofreni når man blir voksen. Autismespekterforstyrrelser (ASF) og schizofreni er to forskjellige lidelser med ulike årsaker og symptomer.

Autisme er en nevrologisk utviklingsforstyrrelse som vanligvis oppdages i tidlig barndom. ASF kan påvirke en persons sosiale ferdigheter, kommunikasjon og oppførsel. Det er ingen kjent kur mot autisme, men det er mulig å lære sosiale ferdigheter og mestre utfordringer.

Schizofreni, derimot, er en alvorlig psykisk lidelse som vanligvis oppstår i ungdomsårene eller tidlig voksen alder. Personer med schizofreni kan oppleve symptomer som vrangforestillinger, hallusinasjoner, uorganisert tankegang, og negative symptomer som mangel på motivasjon og følelsesmessig uttrykk. Behandling for schizofreni kan omfatte medikamentell behandling, terapi og støtte fra fagfolk og støttegrupper.

Selv om noen av symptomene på ASF og schizofreni kan overlappe, er det ikke vanlig at en person med en autismespekterforstyrrelse utvikler schizofreni senere i livet. Hvis noen med en autismespekterforstyrrelse utvikler nye symptomer som tyder på schizofreni, kan det skyldes en uavhengig utvikling av schizofreni og bør undersøkes og behandles separat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Autisme er et negativt symptom i schizofreni. Men de negative symptomene er vanskelige å medisinere bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...