Gå til innhold

Hvis du er enslig og har mange barn, må du ha millionlønn for at det skal lønne seg å jobbe - Er arbeidslinja død?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Finnes det noen løsning på dette uten å sende de som IKKE kan jobbe ut i dyp fattigdom?

https://www.dagbladet.no/nyheter/stortingslonn-pa-trygd/79172440

Hvis du er enslig og har mange barn, må du opp i stortingslønn for at det skal lønne seg å jobbe, viser Dagbladets regnestykker. I praksis er da arbeidslinja død.

Regneeksempel for enslig forsørger med fem barn (3, 6, 8, 15 og 18 år) som ikke jobber: Inntekten(trygd)  til den enslige forsørgeren vil tilsvare langt over 50 000 kroner i måneden etter skatt. Dette tilsvarer en inntekt på ca 950 000 kroner brutto i året. Videre har Dagbladet fått opplyst fra Nav at det er vanlig å få ekstra støtte utover livsopphold. Dette kan være hvitevarer, innbo, tannlege, høytidstillegg osv.

Med ekstra stønad og reduserte priser til barnehage/AKS må den enslige forsørgeren ha en millionlønn - det stortingsrepresentantene tjener - for å ha like høy inntekt etter skatt.

Anonymkode: 98596...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Akkurat minstesatsene for uføretrygd bør virkelig gå opp. Jeg vet ikke om noen jobber hvor man tjener mindre enn minstesats ufør ( jeg er ikke ufør selv men har en far på minstetrygd).

Men at man kan ha 5 barn og leve på sosialen og få så mye penger høres helt hinsides ut. 

Anonymkode: 6cb96...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enslig med et barn. Jeg har to forsikringer utenom min uføretrygd så for meg svarer det seg ikke å jobbe dessverre. Med de renteøkningene og prisøkningen som man opplever det nå er jeg redd jeg ikke klarer å beholde huset hvis jeg går ut i jobb.

Jeg må enten få en lederstilling eller ta en mastergrad for at det skal svare seg for meg. Men det kreves ikke en inntekt på en million for at det skal spare seg for meg, men endel er det vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette gjelder vel primært de på sosialstønad og ikke uføretrygd? Hvorfor er det så store forskjeller utifra om du er på sosialen eller på en minstesats eller ung ufør uføretrygd? Jeg kjenner ingen minsteuføre med barn som får inn så ekstremt mye penger i måneden.

Det er jo noe riv ruskende galt hvis det lønner seg mer å være ufør enn å være i jobb pga forsikringer og greier. Da bør det kuttes slik at folk blir motiverte for å komme seg tilbake i arbeid om de kan. Ikke i minstesatsene, men alle særordningene. Det er jo i tillegg ganske urettferdig for de so mer født syke vil jo aldri kunne få forsikring, de er dømt til et liv under fattigdomsgrensa, mens de som blir syke først i godt voksen alder vil jo kunne leve godt og ikke jobbe igjen slev om de kan fordi de taper for mye penger på det (!)

Jeg tenker man må heve minstesatsene, for de er alt for lave, men det må bli slutt på at man bare kan gå hjemme og verpe også får man mer inn i måneden enn hva ei som jobber fulltid på rema 1000 eller som tannhelsesekretær. 

 

Anonymkode: 686f0...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (På 5.5.2023 den 20.53):

Det er vel sjelden noen med fem umyndige barn jobber?

Det er flere hundre bare i Oslo. Over 300 millioner fra en slunken kommunekasse i året går direkte til typisk somaliske kvinner med mange barn er altså virkeligheten politikerne føyser vekk som et "marginalt problem". 

https://www.dagbladet.no/nyheter/milliontrygd-eksisterer/79184473

Flere hundre bare i Oslo går på sosialhjelp i Oslo som gjør at de kan få trygd tilsvarende millionlønn. Fagforeningstoppen for Nav-ansatte bekrefter at utregningene til Dagbladet medfører riktighet.

- Det finnes ingen rettferdighet i at folk som jobber og bidrar, skal sitte igjen med mindre inntekt og ha en dårligere økonomi, enn de som går på trygd. Folks skattevilje og respekt for velferdssamfunnet vil svekkes dersom vi ikke snur på dette systemet og innfører en form for makstak på hvor mye man totalt kan få i diverse ytelser, sier Wiborg fra Frp.

Anonymkode: 98596...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...