Gå til innhold

Bruker du kredittkort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
laban skrev (4 minutter siden):

Takk. På et av kortene står det 24% rente. Hvis jeg ikke får betalt tilbake innen fristen vil kostnadene + 24% være summen? 

Anonymkode: a01b4...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk. På et av kortene står det 24% rente. Hvis jeg ikke får betalt tilbake innen fristen vil kostnadene + 24% være summen? 

Anonymkode: a01b4...10e

Ja, restbeløpet + rentebeløpet + om de eventuelt har noen slags gebyrer. Her står det et regneeksempel for Norwegian (nederst til høyre):
https://www.banknorwegian.no/apply/creditcard/b/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=kredittkort cashback&utm_content=matchtype=e|network=g|placement=|adposition=|creative=648078741346|adgroupid=6310348305&utm_campaign=136440945&gclid=Cj0KCQjw9deiBhC1ARIsAHLjR2B7ez0uwqti79vNDzosymYhLlRj6aHBu652cmSZ9zuBVWl15cx_-rAaAhqaEALw_wcB

Det finnes mange flere kort enn de i den oversikten, men den har gode eksempler på rabattyper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (46 minutter siden):

Ja, restbeløpet + rentebeløpet + om de eventuelt har noen slags gebyrer. Her står det et regneeksempel for Norwegian (nederst til høyre):
https://www.banknorwegian.no/apply/creditcard/b/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=kredittkort cashback&utm_content=matchtype=e|network=g|placement=|adposition=|creative=648078741346|adgroupid=6310348305&utm_campaign=136440945&gclid=Cj0KCQjw9deiBhC1ARIsAHLjR2B7ez0uwqti79vNDzosymYhLlRj6aHBu652cmSZ9zuBVWl15cx_-rAaAhqaEALw_wcB

Det finnes mange flere kort enn de i den oversikten, men den har gode eksempler på rabattyper. 

Ok men hvilket bør jeg gå for når det er første gang? Vil ikke ha kredittgrense på 100.000. Kan dette endres? 

Anonymkode: a01b4...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (47 minutter siden):

Ja, restbeløpet + rentebeløpet + om de eventuelt har noen slags gebyrer. Her står det et regneeksempel for Norwegian (nederst til høyre):
https://www.banknorwegian.no/apply/creditcard/b/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=kredittkort cashback&utm_content=matchtype=e|network=g|placement=|adposition=|creative=648078741346|adgroupid=6310348305&utm_campaign=136440945&gclid=Cj0KCQjw9deiBhC1ARIsAHLjR2B7ez0uwqti79vNDzosymYhLlRj6aHBu652cmSZ9zuBVWl15cx_-rAaAhqaEALw_wcB

Det finnes mange flere kort enn de i den oversikten, men den har gode eksempler på rabattyper. 

Er kredittkort forbrukslån? 

Anonymkode: a01b4...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er kredittkort forbrukslån? 

Anonymkode: a01b4...10e

Det blir jo som et forbrukslån, siden du kan bruke pengene på hva du vil, det er ingen sikkerhet og renten er deretter. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok men hvilket bør jeg gå for når det er første gang?

Det vil jeg ikke gi noe råd om. Det kommer helt an på hvilke rabatter, forsikringer etc. som er viktige for deg. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil ikke ha kredittgrense på 100.000. Kan dette endres? 

Den grensen varierer nok. Men du må regne med at kredittverdigheten din (hva du tjener / eier og om du har en historikk med mislighold av gjeld) sjekkes hvis du ønsker mer enn standardgrensen. 

Håper du ikke har tenkt å ta opp mer enn 100 000 med kredittlånsrente. Hvis du ikke venter på at arveoppgjør eller noe sånt er det veldig lite lurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk. På et av kortene står det 24% rente. Hvis jeg ikke får betalt tilbake innen fristen vil kostnadene + 24% være summen? 

Anonymkode: a01b4...10e

Renten gjelder pr år. Og du må vite om det er snakk om nominell eller effektiv rente. Sistnevnte inkluderer div. gebyrer, og er derfor høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok men hvilket bør jeg gå for når det er første gang? 

Anonymkode: a01b4...10e

Er mye reklame for kredittkort, både fra kredittkortselskapene selv og fra brukere. Nesten som en kult.

Men du bør være litt kritisk, og kanskje er det ikke kreditt du trenger i livet ditt :) Kreditt i 30 dager, blir fort et mareritt i årevis, om uhell skjer f.eks som gjør at du ikke får betalt som planlagt.

Men, Lykke til.

Anonymkode: 678c9...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (11 minutter siden):

Nei. Jeg er for impulsiv i perioder til å kunne ha kredittkort. 

Pga Eupf?

Anonymkode: 35d6a...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Pga Eupf?

Anonymkode: 35d6a...ef2

Hvorfor trekker du fram det? Nei, fordi jeg er en impulsiv person og jeg har også bipolar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt og bruker kredittkort i lang tid.  Nå kan jeg alltid betale regningen når den kommer, men jeg bruker Norwegian kortet hver gang jeg handler og får poeng til å bruke når jeg flyr.  Jeg husker ikke hva jeg har skrevet om kredittkort, men jeg har ikke holdt det hemmelig at jeg bruker kredittkort.  Jeg har aldri sagt hvor mye jeg skylder og over hvor lang tid jeg deler opp regningene.  Det er noen dolfruer (fornuftige vet jeg ikke) som tar dette frem av og til, og hvorfor vet jeg ikke.

Jeg har ikke funnet meg en mann til å støtte meg på igjennom senere delen av livet.  Det hadde kanskje vært "fornuftig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (8 timer siden):

Det blir jo som et forbrukslån, siden du kan bruke pengene på hva du vil, det er ingen sikkerhet og renten er deretter. 

Det vil jeg ikke gi noe råd om. Det kommer helt an på hvilke rabatter, forsikringer etc. som er viktige for deg. 

Den grensen varierer nok. Men du må regne med at kredittverdigheten din (hva du tjener / eier og om du har en historikk med mislighold av gjeld) sjekkes hvis du ønsker mer enn standardgrensen. 

Håper du ikke har tenkt å ta opp mer enn 100 000 med kredittlånsrente. Hvis du ikke venter på at arveoppgjør eller noe sånt er det veldig lite lurt. 

Den med lavest rente men alle hadde høy rente. Nei jeg vil ha maks 15.000 grense. 

Anonymkode: a01b4...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er mye reklame for kredittkort, både fra kredittkortselskapene selv og fra brukere. Nesten som en kult.

Men du bør være litt kritisk, og kanskje er det ikke kreditt du trenger i livet ditt :) Kreditt i 30 dager, blir fort et mareritt i årevis, om uhell skjer f.eks som gjør at du ikke får betalt som planlagt.

Men, Lykke til.

Anonymkode: 678c9...f4a

Ja jeg er kritisk derfor spurte jeg hvilke og hva som ble anbefalt. 

Anonymkode: a01b4...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Ekstra skrev (7 timer siden):

Renten gjelder pr år. Og du må vite om det er snakk om nominell eller effektiv rente. Sistnevnte inkluderer div. gebyrer, og er derfor høyere.

På alle stod det effektiv rente. Den er jo ikke effektiv når den er skyhøy.! 

Anonymkode: a01b4...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

 Den er jo ikke effektiv når den er skyhøy.! 

Anonymkode: a01b4...10e

😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (4 timer siden):

Jeg har brukt og bruker kredittkort i lang tid.  Nå kan jeg alltid betale regningen når den kommer, men jeg bruker Norwegian kortet hver gang jeg handler og får poeng til å bruke når jeg flyr.  Jeg husker ikke hva jeg har skrevet om kredittkort, men jeg har ikke holdt det hemmelig at jeg bruker kredittkort.  Jeg har aldri sagt hvor mye jeg skylder og over hvor lang tid jeg deler opp regningene.  Det er noen dolfruer (fornuftige vet jeg ikke) som tar dette frem av og til, og hvorfor vet jeg ikke.

Jeg har ikke funnet meg en mann til å støtte meg på igjennom senere delen av livet.  Det hadde kanskje vært "fornuftig".

Jeg føler meg som den stygge and ungen men en dag skal jeg bli en svane. Jeg skal aldri bli avhengig av en mann. 

Anonymkode: a01b4...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (7 minutter siden):

😅

Jeg er ikke så dum nemelig😉

Anonymkode: a01b4...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nei jeg vil ha maks 15.000 grense. 

Da bruker du maks 15 000. Jeg har aldri brukt maksbeløpet på mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (4 minutter siden):

Da bruker du maks 15 000. Jeg har aldri brukt maksbeløpet på mitt.

Jeg vet ikke om jeg tør å bestille. Kanskje Norwegian hvis jeg skal fordi jeg elsker å reise. 

Anonymkode: a01b4...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
oktaviastar

Bruker kredittkort til absolutt alt jeg kjøper. Jeg har ikke debetkort en gang. Rente på kredittkortene aner jeg ikke, siden jeg alltid betaler regningene på forfallsdato. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...