Gå til innhold

Kjøpe nytt kamera eller ikke, trenger hjelpen deres til å bestemme meg...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fotografering som hobby, men det går litt i perioder så det 8 år gamle kameraet jeg har har ikke så mange eksponeringer (dvs. har ikke tatt så mange bilder med det). Det som er nå er at jeg har sååå lyst på ett nytt kamera. Bedre autofokus og vridbar skjerm og bedre video er hovedgrunnene til det. Det kameraet jeg har fungerer jo (det er ikke ødelagt), men jeg tenker likevel at det ville gitt meg mye glede og inspirasjon å kjøpe nytt kamera. Tenker bruke 20 000 på det. (Og ja, jeg har pengene). 

En annen ting jeg har tenkt på er å bruke kameraet jeg har i 6 måneder til før jeg kjøper nytt. Så kanskje jeg finner ut at det jeg har ikke er så ubrukelig som jeg tenker det er (neida). Skal jeg bruke det til det blir ødelagt snakker vi sikkert om 10 år til +++ der jeg bruker det hver dag og tar haugevis med bilder. Så ja, jeg vet ikke helt... Når rettferdiggjør det å kjøpe nytt? 

Anonymkode: 14a37...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har fotografering som hobby, men det går litt i perioder så det 8 år gamle kameraet jeg har har ikke så mange eksponeringer (dvs. har ikke tatt så mange bilder med det). Det som er nå er at jeg har sååå lyst på ett nytt kamera. Bedre autofokus og vridbar skjerm og bedre video er hovedgrunnene til det. Det kameraet jeg har fungerer jo (det er ikke ødelagt), men jeg tenker likevel at det ville gitt meg mye glede og inspirasjon å kjøpe nytt kamera. Tenker bruke 20 000 på det. (Og ja, jeg har pengene). 

En annen ting jeg har tenkt på er å bruke kameraet jeg har i 6 måneder til før jeg kjøper nytt. Så kanskje jeg finner ut at det jeg har ikke er så ubrukelig som jeg tenker det er (neida). Skal jeg bruke det til det blir ødelagt snakker vi sikkert om 10 år til +++ der jeg bruker det hver dag og tar haugevis med bilder. Så ja, jeg vet ikke helt... Når rettferdiggjør det å kjøpe nytt? 

Anonymkode: 14a37...a23

Hvis du har pengene og kan bruke dem på nytt kamera uten at det går ut over noe annet og dette er noe som betyr mye for deg så kjør på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (12 minutter siden):

Hvis du har pengene og kan bruke dem på nytt kamera uten at det går ut over noe annet og dette er noe som betyr mye for deg så kjør på! 

Å, så kjekt at du sier det 😊 Det er jo mye penger, men for min del er kamera definitivt verdt å bruke penger på da det gir meg mye glede å holde på med samt at det er jo veldig uvurderlig og verdifullt å kunne ta bilder for å ta vare på som minner 🙂

Anonymkode: 14a37...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde kjøpt det jeg om jeg hadde den interessen👍

Så bra. Jeg har definitivt interessen, den har bare dabbet litt av i det siste. Jeg tenker jo at ett nytt kamera vil fikse det, som absolutt ikke er sikkert men jeg tror det har en god del å si da 😃

Anonymkode: 14a37...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kameraet jeg har fungerer jo (det er ikke ødelagt), men jeg tenker likevel at det ville gitt meg mye glede og inspirasjon å kjøpe nytt kamera.

Da kan du jo selge det. Folks behov og interesser er forskjellige. Vær ærlig om hvor mye det er brukt og hvorfor du skifter det ut, og ikke ta for høy pris, så får noen andre glede av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det egentlig umulig å svare på for andre enn deg selv. Det er ikke helt rasjonelt, men ingen hobbyer er det. Jeg ser ikke noe galt i det i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (2 timer siden):

Da kan du jo selge det. Folks behov og interesser er forskjellige. Vær ærlig om hvor mye det er brukt og hvorfor du skifter det ut, og ikke ta for høy pris, så får noen andre glede av det.

Ja, jeg tenkte selge det når jeg kjøper nytt. Aner ikke hvordan man finner ut hvilken pris man skal ta for kameraet da men? Ligger jo lignende på finn men vanskelig å vite hva jeg kan ta for akkurat det jeg har... 

Grendel skrev (2 timer siden):

Det er det egentlig umulig å svare på for andre enn deg selv. Det er ikke helt rasjonelt, men ingen hobbyer er det. Jeg ser ikke noe galt i det i alle fall. 

Det har du nok rett i... 

Anonymkode: 14a37...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å, så kjekt at du sier det 😊 Det er jo mye penger, men for min del er kamera definitivt verdt å bruke penger på da det gir meg mye glede å holde på med samt at det er jo veldig uvurderlig og verdifullt å kunne ta bilder for å ta vare på som minner 🙂

Anonymkode: 14a37...a23

Jeg har symaskiner til en samlet sum på 35.000,-, det kan ikke forsvares med behov eller noe, men det er fryktelig gøy! 😂 Man vet ikke hva morgendagen bringer, det er ikke noe å vente med. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (15 minutter siden):

Jeg har symaskiner til en samlet sum på 35.000,-, det kan ikke forsvares med behov eller noe, men det er fryktelig gøy! 😂 Man vet ikke hva morgendagen bringer, det er ikke noe å vente med. 😊

Jeg tenker at det har mye å si at det er gøy 😄 Så kjekt at du sier jeg burde gå for det med en gang, jeg må bare finne ut nøyaktig hvilket kamera og objektiv jeg vil ha... er så vanskelig å velge! 

Anonymkode: 14a37...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har fotografering som hobby, men det går litt i perioder så det 8 år gamle kameraet jeg har har ikke så mange eksponeringer (dvs. har ikke tatt så mange bilder med det). Det som er nå er at jeg har sååå lyst på ett nytt kamera. Bedre autofokus og vridbar skjerm og bedre video er hovedgrunnene til det. Det kameraet jeg har fungerer jo (det er ikke ødelagt), men jeg tenker likevel at det ville gitt meg mye glede og inspirasjon å kjøpe nytt kamera. Tenker bruke 20 000 på det. (Og ja, jeg har pengene). 

En annen ting jeg har tenkt på er å bruke kameraet jeg har i 6 måneder til før jeg kjøper nytt. Så kanskje jeg finner ut at det jeg har ikke er så ubrukelig som jeg tenker det er (neida). Skal jeg bruke det til det blir ødelagt snakker vi sikkert om 10 år til +++ der jeg bruker det hver dag og tar haugevis med bilder. Så ja, jeg vet ikke helt... Når rettferdiggjør det å kjøpe nytt? 

Anonymkode: 14a37...a23

Jeg skal hjelpe deg å «avdramatisere» et kjøp som - greit nok - ikke er livsnødvendig, men som like fullt er viktig for deg og din livsglede (som hobbyer ofte er)😀

Du har hatt kameraet ditt i 8 år. Vet ikke hva det kostet dengang, men kanskje halvparten av det du ønsker deg nå om jeg skal gjette? Det betyr at hobbyen din har kostet deg litt over 1000 kr pr år. Det er LITE penger på en fin hobby.

Det du ønsker deg nå vil koste deg 2000 kr i året om du beholder det like lenge. Dette er også LITE penger brukt på en hobby. Jeg kjenner folk som kjøper både sykler og annet hobbyutstyr til 50.000 og oppover, og da gjerne fornyer utstyret langt oftere enn hvert 8. år.

Summa summarum syns jeg du har en rimelig hobby, viser deg som nøysom på innkjøpsfronten, og syns du med god samvittighet kan unne deg nytt kamera :) 

Ps. Som en annen sa - legg gjerne ut det gamle kameraet ditt på Finn, så får noen andre glede av det videre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er interessert i ur, skikkelige mekaniske armbåndsur. 
Det er en kostbar hobby. 
Jeg har brukt penger på det.

De gir meg glede. Jeg angrer sjelden på kjøp og gjør jeg det har de nesten alltid annenhåndsverdi på minst halvparten. Og noen få har økt i verdi.

Anonymkode: ff605...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok

Jeg kan en og annen ting om foto. Hvilket kamera har du nå og hvilket ser du for deg å kjøpe? Det er mye som har skjedd på fotofronten de siste 8 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kayia skrev (9 timer siden):

Jeg skal hjelpe deg å «avdramatisere» et kjøp som - greit nok - ikke er livsnødvendig, men som like fullt er viktig for deg og din livsglede (som hobbyer ofte er)😀

Du har hatt kameraet ditt i 8 år. Vet ikke hva det kostet dengang, men kanskje halvparten av det du ønsker deg nå om jeg skal gjette? Det betyr at hobbyen din har kostet deg litt over 1000 kr pr år. Det er LITE penger på en fin hobby.

Det du ønsker deg nå vil koste deg 2000 kr i året om du beholder det like lenge. Dette er også LITE penger brukt på en hobby. Jeg kjenner folk som kjøper både sykler og annet hobbyutstyr til 50.000 og oppover, og da gjerne fornyer utstyret langt oftere enn hvert 8. år.

Summa summarum syns jeg du har en rimelig hobby, viser deg som nøysom på innkjøpsfronten, og syns du med god samvittighet kan unne deg nytt kamera :) 

Ps. Som en annen sa - legg gjerne ut det gamle kameraet ditt på Finn, så får noen andre glede av det videre :) 

Du har helt rett, det blir ikke så stor sum når man deler det på antall år. Og jeg har tro på at jeg kommer til å bruke det i minst 8 år om ikke mer for når jeg får bedre autofokus osv kommer jeg nok til å bli mye mer fornøyd og ikke se noen stor grunn for å oppgradere 🙂 Nå har jeg funnet ut at jeg gjerne ønsker ett ekstra objektiv da, så det blir 8000 kr dyrere men det er jo fortsatt ikke så ille tenker jeg.

Ikkeanonymnok skrev (1 time siden):

Jeg kan en og annen ting om foto. Hvilket kamera har du nå og hvilket ser du for deg å kjøpe? Det er mye som har skjedd på fotofronten de siste 8 årene.

Jeg har ett canon 6D med 50mm f/1.8 og 24-70mm f/2.8 objektiver nå. Jeg tenker på å enten kjøpe canon R7 med 35mm f/1.8 og 55-210mm f/5 objektiver. ELLER fujifilm X-T4 med 35mm f/2 og Fujifilm XF 55-200mm f/3.5 😊

Anonymkode: 14a37...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
AnonymBruker skrev (På 7.5.2023 den 10.59):

Jeg har ett canon 6D med 50mm f/1.8 og 24-70mm f/2.8 objektiver nå. Jeg tenker på å enten kjøpe canon R7 med 35mm f/1.8 og 55-210mm f/5 objektiver. ELLER fujifilm X-T4 med 35mm f/2 og Fujifilm XF 55-200mm f/3.5 😊

Jeg er jo Canonmenneske selv så jeg ville definitivt gått for Canon. 
De objektivene du har til 6D kan du også bruke til R7 dersom du får en mount med. Tror det følger med R7, det gjorde hvertfall det da det ble lansert i fjor. 
 

Hva slags motiv tar du bilder av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...