Gå til innhold

Jeg trenger å kjøpe mindre mat! Bruker 4000 kr hver måned pga at jeg sliter med overspising...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg trenger virkelig bruke mindre penger på mat. Hovedgrunnen til at jeg bruker så mye penger er at jeg sliter med overspising og at jeg i tillegg også kjøper ganske usunn og dyr mat, kjøper stort sett det jeg har lyst på som en måte å trøste meg selv på. Jeg er også litt sær i matveien så jeg klarer ikke spise noe jeg ikke synes er godt samme hvor sulten jeg er, da bare brekker jeg meg. 

Problemet er jo som sagt at jeg ikke har råd til å fortsette slik. I tillegg til at jeg jo trenger å spise sunnere. 

Jeg har også minstesats AAP (utbetalt 14000 i måneden), så jeg har egentlig ikke råd til å betale så mye i mat, må av og til ta av sparepengene. 

Anonymkode: 6fb06...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg trenger virkelig bruke mindre penger på mat. Hovedgrunnen til at jeg bruker så mye penger er at jeg sliter med overspising og at jeg i tillegg også kjøper ganske usunn og dyr mat, kjøper stort sett det jeg har lyst på som en måte å trøste meg selv på. Jeg er også litt sær i matveien så jeg klarer ikke spise noe jeg ikke synes er godt samme hvor sulten jeg er, da bare brekker jeg meg. 

Problemet er jo som sagt at jeg ikke har råd til å fortsette slik. I tillegg til at jeg jo trenger å spise sunnere. 

Jeg har også minstesats AAP (utbetalt 14000 i måneden), så jeg har egentlig ikke råd til å betale så mye i mat, må av og til ta av sparepengene. 

Anonymkode: 6fb06...ff9

Jeg ser ikke noe spørsmål her. Hva er det du lurer på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (4 minutter siden):

Jeg ser ikke noe spørsmål her. Hva er det du lurer på ?

Hvordan kan jeg bruke mindre penger på mat? 

Anonymkode: 6fb06...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan kan jeg bruke mindre penger på mat? 

Anonymkode: 6fb06...ff9

Jeg skjønner selvfølgelig at svaret er å slutte å overspise, men det er veldig vanskelig... og det å kjøpe billigere mat naturligvis og det kunne jeg sikkert fått til til en viss grad men... hadde vert fint med innspill likevel til hvordan jeg konkret kan klare det... 

Anonymkode: 6fb06...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du til behandling for overspisingen? For å klare å slutte med det så vil jeg tro du bør jobbe med årsaken til at du overspiser og få til en annen mestringsstrategi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan jeg bruke mindre penger på mat? 

Anonymkode: 6fb06...ff9

4000 var veldig lite i måneden på mat. Det er vanlig med 8000 på mat i måneden 

Anonymkode: 4a971...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 time siden):

Går du til behandling for overspisingen? For å klare å slutte med det så vil jeg tro du bør jobbe med årsaken til at du overspiser og få til en annen mestringsstrategi.

Jeg går ikke i behandling for overspisingen nei. Du har nok veldig rett i det du sier, burde jeg ta det opp med behandler til tross for at jeg føler jeg har andre problemer som er viktigere?

Anonymkode: 6fb06...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

4000 var veldig lite i måneden på mat. Det er vanlig med 8000 på mat i måneden 

Anonymkode: 4a971...6ea

Virkelig? 8000 for en person?

Anonymkode: 6fb06...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4k er vel ganske vanlig for 1 person. Hvis man vil spare enda mer kan man prøve å kutte ned på brus, godteri og å spise ute. Lage mat selv slik at man har i flere dager, kjøpe de billigste merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (På 9.5.2023 den 0.02):

4k er vel ganske vanlig for 1 person. Hvis man vil spare enda mer kan man prøve å kutte ned på brus, godteri og å spise ute. Lage mat selv slik at man har i flere dager, kjøpe de billigste merkene.

I dag er ikke 4k mye til mat. En Fjordland om koster er jo nesten 3k i måneden, og det regnes vel ikke som luksusmat.

Anonymkode: 5ac64...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

I dag er ikke 4k mye til mat. En Fjordland om koster er jo nesten 3k i måneden, og det regnes vel ikke som luksusmat.

Anonymkode: 5ac64...e2b

Fjordland er dyrt, det vil være luksus om man har såpass med penger at man kjøper Fjordland hver dag. (Ikke luksus pga innholdet men pga prisen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2023 den 17.14):

Hvordan kan jeg bruke mindre penger på mat? 

Anonymkode: 6fb06...ff9

Jeg syns heller ikke 4000 på en person er mye pr mnd, men forstår godt behovet for å redusere utgiftene til mat likevel. Jeg ville nok tenkt i to retninger om jeg var deg:

- god planlegging av måltider, gjerne ukesplan, slik at du unngår svinn og øker muligheten for rimelige innkjøp

- rådgivning/terapi mhp overspising, følelser og kosthold

Som du sier er mat trøst, og her tror jeg kognitiv terapi kunne hjulpet deg til å forstå og motabreide at mat brukes for å redusere vonde følelser. Men som sagt, 1000 kroner pr uke er ikke avskrekkende mye, iallefall ikke om du regner inn alle måltider i dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...