Gå til innhold

Er så redd for å få avslag på ufør - Hvordan er prosessen med å klage og hvor omfattende er den?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er så redd for å få avslag på ufør, ung ufør eller begge deler. Jeg forsøker forberede meg på verst tenkelige utfall og i den forbindelse lurer jeg på hvordan prosessen er i forhold til å klage og hvor omfattende den er? Har lest at man burde ha advokat osv? Og hva skjer om man får avslag på klagen også?

Anonymkode: 37785...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke, men en de fleste får det innvilget når Nav først har "invitert" deg til å søke. Vet ikke hvordan det er med ung ufør da, der får nok flere avslag. 

Lykke til. :) Jeg var i akkurat samme situasjon for ett år siden, men ung ufør ble innvilget. Hvis du oppfyller kriteriene så går det nok bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke, men en de fleste får det innvilget når Nav først har "invitert" deg til å søke. Vet ikke hvordan det er med ung ufør da, der får nok flere avslag. 

Lykke til. :) Jeg var i akkurat samme situasjon for ett år siden, men ung ufør ble innvilget. Hvis du oppfyller kriteriene så går det nok bra. 

Skjønner. NAV veilederen min mener jeg har en god søknad i tillegg til at mente hun også at lege erklæringen også var godt skrevet og at hun ikke tror jeg får avslag, så jeg håper på at søknaden vil gå igjennom men man vet jo aldri og da tenker jeg det er bra å være forberedt. Jeg har to (psykiatriske) diagnoser og er veldig glad for at jeg fikk sist diagnose på papiret. Tenker jeg står sterkere da. 

Anonymkode: 37785...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å ja, jeg glemte si takk og at det er godt å høre at du fikk innvilget.

Anonymkode: 37785...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skjønner. NAV veilederen min mener jeg har en god søknad i tillegg til at mente hun også at lege erklæringen også var godt skrevet og at hun ikke tror jeg får avslag, så jeg håper på at søknaden vil gå igjennom men man vet jo aldri og da tenker jeg det er bra å være forberedt. Jeg har to (psykiatriske) diagnoser og er veldig glad for at jeg fikk sist diagnose på papiret. Tenker jeg står sterkere da. 

Anonymkode: 37785...efd

Det høres jo ut som at du ikke trenger å bekymre deg såpass da. 

Men jeg gjorde akkurat det samme, og folk på KG var såå bastante på at jeg sikkert ikke kom til å få ung ufør fordi jeg har en bachelor-grad. Men jeg fikk det automatisk innvilget gitt. 

Så prøv å ta det med ro. Er det lenge siden du søkte? Det ER belastende å vente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (4 minutter siden):

Det høres jo ut som at du ikke trenger å bekymre deg såpass da. 

Men jeg gjorde akkurat det samme, og folk på KG var såå bastante på at jeg sikkert ikke kom til å få ung ufør fordi jeg har en bachelor-grad. Men jeg fikk det automatisk innvilget gitt. 

Så prøv å ta det med ro. Er det lenge siden du søkte? Det ER belastende å vente!

Ja. De jeg har snakket om det med (teamet i kommunen som følger meg opp, psykolog/psykiater og saksbehandler i NAV osv) har sagt at jeg nok ikke trenger bekymre meg, men det er jo likevel vanskelig å va være. Og jeg tenker at det nok er nyttig å være forberedt på både positivt og negativt utfall. Men heldigvis får jeg jo fortsette på AAP dersom jeg skulle få avslag da, så trenger ikke bekymre meg for økonomien heldigvis.

Jeg søkte i mars og det sto i brevet jeg fikk at jeg skulle få svar senest i august. Men saksbehandler sa det kunne og hende at de måtte forlenge den fristen om de hadde mange saker så er jo vanskelig å vite... men jeg håper jeg slipper vente så veldig lenge i det minste. 

Anonymkode: 37785...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja. De jeg har snakket om det med (teamet i kommunen som følger meg opp, psykolog/psykiater og saksbehandler i NAV osv) har sagt at jeg nok ikke trenger bekymre meg, men det er jo likevel vanskelig å va være. Og jeg tenker at det nok er nyttig å være forberedt på både positivt og negativt utfall. Men heldigvis får jeg jo fortsette på AAP dersom jeg skulle få avslag da, så trenger ikke bekymre meg for økonomien heldigvis.

Jeg søkte i mars og det sto i brevet jeg fikk at jeg skulle få svar senest i august. Men saksbehandler sa det kunne og hende at de måtte forlenge den fristen om de hadde mange saker så er jo vanskelig å vite... men jeg håper jeg slipper vente så veldig lenge i det minste. 

Anonymkode: 37785...efd

Min frist ble forlenget, men fikk svar en måned etter de forlenget den med 4 mnd. 

Det var en lettelse da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (4 timer siden):

Min frist ble forlenget, men fikk svar en måned etter de forlenget den med 4 mnd. 

Det var en lettelse da. :)

Hvor lenge ventet du totalt? Ja, kan tenke meg det var en lettelse - jeg kommer til å være sååå lettet når jeg får svar for jeg bekymrer meg mye for det... 

Anonymkode: 37785...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil opplyses i brevet om dine muligheter for å klage. Sjekk også Klagerettigheter - nav.no

Min erfaring er at det lønner det seg som regel å klage på avslag fra nav. Jeg skrev selv en kort klage i en sak, og fikk medhold. Om man får medhold kan man ha rett til å få dekket utgifter til advokat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvor lenge ventet du totalt? Ja, kan tenke meg det var en lettelse - jeg kommer til å være sååå lettet når jeg får svar for jeg bekymrer meg mye for det... 

Anonymkode: 37785...efd

Jeg ventet fem måneder totalt. Skulle egentlig være 4 mnd ventetid fikk jeg opplyst i brevet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (23 timer siden):

Jeg ventet fem måneder totalt. Skulle egentlig være 4 mnd ventetid fikk jeg opplyst i brevet. :)

Oki. Takk for at du har tatt deg tid til å svare meg 🙂 Jeg håper virkelig det ikke vil ta så alt for lang tid. Har jo hørt om folk som må vente 1 år.

Anonymkode: 37785...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cathlin skrev (På 9.5.2023 den 8.44):

Det vil opplyses i brevet om dine muligheter for å klage. Sjekk også Klagerettigheter - nav.no

Min erfaring er at det lønner det seg som regel å klage på avslag fra nav. Jeg skrev selv en kort klage i en sak, og fikk medhold. Om man får medhold kan man ha rett til å få dekket utgifter til advokat. 

Ja, om jeg får avslag skal jeg klage. Det sier også NAV veilederen min også at vi skal. Så bra du fikk medhold.

Anonymkode: 37785...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oki. Takk for at du har tatt deg tid til å svare meg 🙂 Jeg håper virkelig det ikke vil ta så alt for lang tid. Har jo hørt om folk som må vente 1 år.

Anonymkode: 37785...efd

Håper også du får svar innen fristen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (På 8.5.2023 den 16.14):

Jeg er så redd for å få avslag på ufør, ung ufør eller begge deler. Jeg forsøker forberede meg på verst tenkelige utfall og i den forbindelse lurer jeg på hvordan prosessen er i forhold til å klage og hvor omfattende den er? Har lest at man burde ha advokat osv? Og hva skjer om man får avslag på klagen også?

Anonymkode: 37785...efd

Virker som dette er veldig forskjellig fra nav til nav! Da jeg var på mitt verste og var i kontakt med nav så sa de at hvis jeg ikke mestrer arbeidshverdagen så setter de meg bare på ufør. Nesten så jeg følte jeg fikk tilbud om ufør! 
Men jeg søkte heldigvis på en jobb med lite håp om å få den da jeg ikke hadde noe erfaring i bransjen, men jeg fikk den og har den i dag.

Nå vet jeg ikke hva du sliter med og hvorfor du ønsker ufør. Min venninne fikk deltidsufør for ikke lenge siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...