Gå til innhold

Det å flykte unna ved å være destruktiv når man er i psykisk smerte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg skrev om dette i en annen tråd, men tenkte opprette en ny tråd med akkurat denne problemstillingen ettersom jeg tenker det ville bli mest ryddig ettersom den opprinnelige tråden handlet om noe litt annet og at jeg gjerne ønsker tilbakemeldinger på hva jeg kan gjøre for å klare å stå i smerten og ikke flykte unna.

Jeg er ubevisst redd for psykisk smerte og at når jeg har det psykisk vondt så blir jeg (ubevisst) redd og gjør alt for å komme meg unna at jeg til og med er villig til å ta selvmord. Men at psykisk smerte kanskje egentlig ikke er så skremmende om man setter det i perspektiv fordi det er hvordan man reagerer på den smerten man føler som kan bli farlig. Og man kan klare å holde ut uten å selvskade, forsøke selvmord eller andre metoder å flykte på. Det bare føles ikke slik ut når det er på det verste.

Så ja, hva kan gjøre med denne type smerte? Hva kan man gjøre for å klare å stå i denne smerten og ikke flykte unna? Jeg tenker at det at jeg nå er bevisst på det at jeg er redd for ubevisst smerte er en stor fordel, men jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal bruke denne informasjonen. 

Anonymkode: 5cffe...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så ja, hva kan gjøre med denne type smerte? Hva kan man gjøre for å klare å stå i denne smerten og ikke flykte unna? Jeg tenker at det at jeg nå er bevisst på det at jeg er redd for ubevisst smerte er en stor fordel, men jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal bruke denne informasjonen. 

Anonymkode: 5cffe...be2

En metode som går ut på å utsette det å agere på følelsen (i form av selvdestruktiv eller impulsive handlinger). Som med alt annet som vi skal lære inn av nye ting, bør vi øve i fredstid på å få automatisert tankene: "Det går over - jeg holder ut litt til... og litt til... Dette er faktisk ikke verdt å skade seg for, forsøke å ta livet sitt for e.l."

Dette går også inn i det @frosken sa i din andre tråd, om at følelser ikke er farlige - nettopp derfor kan vi tillate oss å la de gå forbi. Vi må ikke reagere på det selv om amygdala (fryktsenteret i hjernen) mener at vi bør. Vi øver på å kobler inn tenkehjernen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (15 timer siden):

En metode som går ut på å utsette det å agere på følelsen (i form av selvdestruktiv eller impulsive handlinger). Som med alt annet som vi skal lære inn av nye ting, bør vi øve i fredstid på å få automatisert tankene: "Det går over - jeg holder ut litt til... og litt til... Dette er faktisk ikke verdt å skade seg for, forsøke å ta livet sitt for e.l."

Dette går også inn i det @frosken sa i din andre tråd, om at følelser ikke er farlige - nettopp derfor kan vi tillate oss å la de gå forbi. Vi må ikke reagere på det selv om amygdala (fryktsenteret i hjernen) mener at vi bør. Vi øver på å kobler inn tenkehjernen vår.

Det er sant. Jeg har reddet meg selv fra selvmord flere ganger ved å tenke at jeg bare må holde ut litt til - om så bare for ett minutt. Og så ett minutt til og ett til og ett til. 

Interessant det med amygdala og tenkehjernen. Jeg tenker jeg burde sette meg mer inn i akkurat det. Det virker fornuftig og hjelpsomt å kunne noe om i alle fall. 

Anonymkode: 5cffe...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...