Gå til innhold

Spørsmål om lån i husbanken og lån i vanlig bank (ønsker å kjøpe bolig)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ønsker gjerne å kjøpe bolig etterhvert og sitter å tenker på hvilke muligheter jeg har for å få lån, hvor mye jeg får låne og hva som er lurt av meg å gjøre.

Jeg har 500 000 kr i egenkapital.
100 000 i studielån, som jeg håper på jeg vil få slettet når/om jeg får uføretrygd.
Kommer til å ha en inntekt på ca 300 000 kr før skatt (minstesats ufør + vta jobb). 

Jeg har hørt at man kan få lån i husbanken, men er det slik at man ikke får det dersom man har egenkapital og kan få lån i vanlig bank?
Jeg har også forsøkt diverse lånekalkulatorer på nett som sier at jeg får låne mellom 100 000 og 200 000. Men det stemmer vel ikke, eller?

Anonymkode: c9d60...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Ikkeanonymnok skrev (3 minutter siden):

Du får ikke startlån i Husbanken dersom du kan få lån i vanlig bank.

https://www.husbanken.no/person/startlaan/soke-startlaan-og-tilskudd/

Det var det jeg tenkte. Men vil jeg kunne få lån i vanlig bank tror du? Dersom lånekalkulatorene stemmer så får jeg jo bare låne maks 200 000 og da har jeg 700 000 til sammen, men det finnes jo ingen boliger i den prisklassen selvfølgelig. 

Anonymkode: c9d60...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det var det jeg tenkte. Men vil jeg kunne få lån i vanlig bank tror du? Dersom lånekalkulatorene stemmer så får jeg jo bare låne maks 200 000 og da har jeg 700 000 til sammen, men det finnes jo ingen boliger i den prisklassen selvfølgelig. 

Anonymkode: c9d60...604

Det må du spørre banken din om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ikkeanonymnok skrev (3 minutter siden):

Det må du spørre banken din om. 

Tror du jeg kan spørre allerede nå? Det er jo sannsynligvis en god stund til jeg evnt. får innvilget ufør.

Anonymkode: c9d60...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror du jeg kan spørre allerede nå? Det er jo sannsynligvis en god stund til jeg evnt. får innvilget ufør.

Anonymkode: c9d60...604

Nei dersom du ikke har sikker inntekt (AAP regnes ikke som sikker) er det ikke særlig poeng å spørre allerede nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Ikkeanonymnok skrev (1 minutt siden):

Nei dersom du ikke har sikker inntekt (AAP regnes ikke som sikker) er det ikke særlig poeng å spørre allerede nå. 

Det var det jeg tenkte... 

Anonymkode: c9d60...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk kommunalt lån og boligtilskudd da jeg kjøpte min første leilighet. Det var til borettslagsleilighet. De ga ikke til selveier da det var for dyrt. Jeg vet ikke hvor aktuell min historie er nå siden dette var i 99. Jeg fikk halve prisen av leiligheten som vanlig kommunalt lån og halve som tilskudd. På toppen av det fikk jeg bostøtte. Vet ikke om de er like rause nå. Jeg bor fortsatt i leliligheten.

Anonymkode: e5bb2...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 450k i egenkapital og fikk 2,5 i lån fra husbanken. Man får lån selv om man har egenkapital. Satsene blir endret etter hvor man bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
cclaireadrianne5

Med den egenkapitalen du har, vil mange banker se positivt på søknaden din. Husbanken er et alternativ, spesielt hvis du har spesielle behov, men de tar også hensyn til egenkapital og annen gjeld. De online kalkulatorene kan ofte være konservative, så det er alltid lurt å konsultere direkte med en bank.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe bolig er et stort skritt, og det er viktig å være tydelig på økonomien før du tar en avgjørelse.

Med en nettoformue på 500 000 kroner ligger du godt an da de fleste banker krever en viss kapital for boliglån. Studielånet ditt på 100 000 kroner vil naturligvis påvirke din mulighet til å ta opp lån, men om du sier opp det sammen med uføretrygden, vil det være til stor nytte for deg.

Din inntekt på 300 000 kroner før skatt kan begrense beløpet du kan låne. Banker vurderer vanligvis inntekten din mot dine månedlige forpliktelser for å bestemme hvor mye du kan betjene i månedlige betalinger.

Online lånekalkulatorer gir kun estimater basert på generell informasjon. For et mer nøyaktig estimat anbefaler jeg å konsultere direkte med en bank eller finansiell rådgiver.

Jeg kjøpte nylig hus selv og mens oppussingen pågår leide jeg en leilighet ved hjelp av https://rentola.no/ Så jeg ønsker deg lykke til for du har fortsatt mye å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...