Gå til innhold

Jeg er vandt til å spise usunt og akkurat det jeg vil ha, hvordan kan jeg snu det, heller begynne å spise sunt og trene opp viljestyrken så jeg kan klare det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som overskriften sier så er jeg vandt med å spise usunt og akkurat det jeg vil ha. Men det er ikke slik at jeg ALLTID spiser usunt og aldri rører sunn mat. Jeg vil si at kostholdet mitt består av ca. 20% sunn mat og 80% usunn mat. Med sunn mat så spiser jeg knekkebrød, smørost, grønnsaker, kylling, laks, yoghurt uten sukker osv. Prøver begrense poteter og pasta og ris. I forhold til usunn mat så spiser jeg rett og slett alt jeg kommer over... kake, muffins, boller, potetgull, sjokolade, kjeks... ja du skjønner tegninga. 

Så nå sitter jeg å googler hvordan jeg kan styrke og trene opp viljestyrken... Jeg fant denne artikkelen: https://www.vektklubb.no/artikkel/ekspertene/0nzJAo/slik-kan-du-trene-opp-viljestyrken som jeg tenker er fornuftig, men ville gjerne høre om noen hadde noen flere råd?

PS: Jeg kjøpte en pakning med 18 kinder sjokolader på butikken i ste og tenker spise 2 hver dag. Tenkte jeg skulle forsøke finne ut hvor lenge selvdisiplinen min holder... 

Anonymkode: a3d51...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Viljestyrke og selvdisiplin har man i begrensede mengder, så jeg ville ikke satset bare på den.

Jeg har tro på små steg. Ikke gå frem for fort og sett for strenge krav til deg selv, da er sjansen større for at du sprekker.

Start med èn ting. F.eks mer grønnsaker i middagen eller sunnere frokost eller mindre snacks i hverdagen. Bare èn endring. Gjør endringen så liten at du klarer å opprettholde den.

Når den endringen har blitt en vane så går du videre og gjør èn endring til også fortsetter du slik. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Enig med Vhanja. Jeg ville også fokusert mer på vaner enn viljestyrke. Kan anbefale boka Atomic Habits.

Jeg ville også bare gått på butikken når jeg ikke var sulten, og jeg ville skrevet ei handleliste på forhånd og holdt meg slavisk til den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...