Gå til innhold

Er dette virkelig ett seriøst journalnotat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hun forteller om hva hun ønsker i framtida, et hus på landet med en omplasseringshund og 10 katter. Hun vil først bo i byen, men på sikt kunne hun tenke seg noe slikt. Er enig med u.t at 10 katter kanskje er litt mye, men beskriver ellers et romantisk, men adekvat fremtidsscenario.

Anonymkode: 49093...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Everybody skrev (1 minutt siden):

Synes ikke det ser noe rart ut. Er du enig i dette, er det slik du beskrev det?

Jeg synes det var litt sært å skrive "romantisk adekvat fremtidsscenario" også var det med 10 katter en spøk (som han åpenbart ikke forsto). 

Anonymkode: 49093...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hun forteller om hva hun ønsker i framtida, et hus på landet med en omplasseringshund og 10 katter. Hun vil først bo i byen, men på sikt kunne hun tenke seg noe slikt. Er enig med u.t at 10 katter kanskje er litt mye, men beskriver ellers et romantisk, men adekvat fremtidsscenario.

Anonymkode: 49093...746

Hva føler du om det? Føler du deg komfortabel med at det du (antagelig) har sagt ordrett fremkommer i journalen? Mitt syn på det er at det var spesielt, jeg hadde reagert. 

Anonymkode: bce3f...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det var litt sært å skrive "romantisk adekvat fremtidsscenario" også var det med 10 katter en spøk (som han åpenbart ikke forsto). 

Anonymkode: 49093...746

Ja det er litt rart å legge på romantisk. Man er ikke romantisk bare fordi man vil bo på landet. 

Anonymkode: 63e51...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja det er litt rart å legge på romantisk. Man er ikke romantisk bare fordi man vil bo på landet. 

Anonymkode: 63e51...05a

Nei, jeg har bodd på landet og det er ikke så veldig romantisk. Men god plass til dyr, da. :) 

Anonymkode: 0edd3...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan begynne å snakke "romantisk" når jeg er på vei til å bli/er hypoman. Får så store planer om alt jeg skal få til og alle tidligere bekymringer blir borte. Er alltid oppstemt og hektisk også da så de i helsevesenet skjønner jeg er på vei opp da, men. Kan det være derfor psykolog skrev sånn? At det kan virke som at du har litt over the top planer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (10 minutter siden):

Jeg synes det er meget sært å henge seg opp i slike detaljer. 

Men Kupton mener du at som pasient skal finne seg i hva en makt person kan skrive om en uten å stille spørsmål med innholdet? Hadde du likt hvis du ble beskrevet på en måte du selv ikke kjente deg igjen i? 

Anonymkode: bce3f...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men Kupton mener du at som pasient skal finne seg i hva en makt person kan skrive om en uten å stille spørsmål med innholdet? Hadde du likt hvis du ble beskrevet på en måte du selv ikke kjente deg igjen i? 

Anonymkode: bce3f...ce3

Synes du det var krenkende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok

Hva legger du i «romantisk» i denne settingen? Jeg tipper at behandler like greit kunne skrevet idyllisk men i denne sammenhengen vil jeg anta at det betyr det samme. 

Skjønner forøvrig ikke hvorfor dette er noe å reagere på men vi er da alle forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (4 minutter siden):

Synes du det var krenkende?

Ja jeg synes det er svært krenkende at hvis jeg var pasient skulle ikke kunne korrigert innholdet i min egen journal. 

Anonymkode: bce3f...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg synes det er svært krenkende at hvis jeg var pasient skulle ikke kunne korrigert innholdet i min egen journal. 

Anonymkode: bce3f...ce3

Det er jo et verktøy de bruker for å beskrive deg og samtaler. Ikke noe dere skal bli enig om hva som står der. 

Rett til innsyn er ikke det samme som å alltid ha rett til korrigering. Jeg har også reagert på ting som står i journalen, men fra mitt perspektiv så forstår jeg ikke hva som er krenkende med det du har vist oss fra notatet. 

Kan du forklare hvorfor så det blir forståelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men Kupton mener du at som pasient skal finne seg i hva en makt person kan skrive om en uten å stille spørsmål med innholdet? Hadde du likt hvis du ble beskrevet på en måte du selv ikke kjente deg igjen i? 

Anonymkode: bce3f...ce3

Nei, en skal ikke finne seg i hva som helst. Men på den annen side er det grenser for hvor små bagateller en skal forstørre opp til noe å være uenige om. Dette er orkan i et vannglass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (4 minutter siden):

Nei, en skal ikke finne seg i hva som helst. Men på den annen side er det grenser for hvor små bagateller en skal forstørre opp til noe å være uenige om. Dette er orkan i et vannglass.

Vel jeg diskuterte det med en overlege i den avdelingen jeg var innlagt med helt inntil han gikk tom for argumenter, og det ble som jeg ville. Jeg kunne ha noe å si, og jeg kunne godkjenne epikrisen før det ble sendt til fastlegen. 

Anonymkode: bce3f...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (11 minutter siden):

Det er jo et verktøy de bruker for å beskrive deg og samtaler. Ikke noe dere skal bli enig om hva som står der. 

Rett til innsyn er ikke det samme som å alltid ha rett til korrigering. Jeg har også reagert på ting som står i journalen, men fra mitt perspektiv så forstår jeg ikke hva som er krenkende med det du har vist oss fra notatet. 

Kan du forklare hvorfor så det blir forståelig?

Et helsepersonell skal alltid ha i bakhodet at innholdet som står i en journal skam være til hjelp for evt videre behandling. Helsepersonell er i makt posisjon og skal kunne stå inne for det de skriver, og at pasient og pårørende skal kunne lese det. 

Anonymkode: bce3f...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Et helsepersonell skal alltid ha i bakhodet at innholdet som står i en journal skam være til hjelp for evt videre behandling. Helsepersonell er i makt posisjon og skal kunne stå inne for det de skriver, og at pasient og pårørende skal kunne lese det. 

Anonymkode: bce3f...ce3

At man skal kunne lese det betyr ikke at det ikke kan gjøre vondt. Jeg har vært meget opprørt noen ganger, blant annet i et langt skriv ment til kontrollkommisjonen, men de må jo skrive som det er. 

Hvis det er direkte feilopplysninger eller graverende beskrivelser så er det jo riktig å klage. Men jeg forstår ikke hvorfor du reagerer sånn på dette. 

Hva så om ditt syn på framtiden er romantisert? Det er da bedre enn pessimistisk. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva som var galt med dette i det hele tatt, for hun skriver jo bare en framtidsolan du har? At noe er romantisk er det ikke noe galt i. Hvis det hadde stått at du romantiserte så ville det vært noe annet, men hun skriver jo at det er en adekvat plan?  Aner ikke hva du reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

At man skal kunne lese det betyr ikke at det ikke kan gjøre vondt. Jeg har vært meget opprørt noen ganger, blant annet i et langt skriv ment til kontrollkommisjonen, men de må jo skrive som det er. 

Hvis det er direkte feilopplysninger eller graverende beskrivelser så er det jo riktig å klage. Men jeg forstår ikke hvorfor du reagerer sånn på dette. 

Hva så om ditt syn på framtiden er romantisert? Det er da bedre enn pessimistisk. 

Det er useriøst etter min mening og ordrett gjenta skriftlig det en pasient sier i et jornalnotat. Hvis det med kattene ble sagt spøkefullt burde behandler latt være å ta med den setningen. 

Anonymkode: bce3f...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...