Maggi Skrevet 8. april 2002 Del Skrevet 8. april 2002 Jeg er en kvinne på 35 som har mye slim i halsen, særlig om morgenen, uten at jeg mener å plages med andre symptomer på f.eks. astma. Jeg hadde imidlertid noen anfall med pustebesvær da jeg var rundt 20 (og dengang røkte som en svamp), men disse anfallene forsvant like plutselig som de kom. Jeg har aldri fått diagnosen astma, men ble undersøkt av ØNH-lege pga kronisk slimdannelse i halsen. Han konstanterte at jeg hadde en noe irriterte slimhinner i halsen, og mente at jeg hadde enten kronisk bronkitt eller astma. Han henviste meg videre, men dette ble av ulike grunner ikke fulgt opp. Nå er mitt spørsmål hva som egentlig ligger i kronisk bronkitt. Jeg har nemlig tatt for gitt at jeg har en antydning til astma, men jeg er ikke plaget av pipende pust eller pustebesvær, selv under trening. Jeg har ikke følt meg "moden" til å begynne med eventuell astmamedisinering dersom plagene ikke tiltok.. Jeg gjorde ingen utslag på prikktesten. Fins det behandling mot kronisk bronkitt, eller er det noe man må leve med, slik som med astma...? Er behandlingen den samme som ved astma...? Symptomene? Jeg vurderer nå å følge dette opp dersom jeg kan medisineres for å bli kvitt den plagsomme slimdannelsen i halsen. Jeg sluttet forøvrig å røyke da jeg var 25. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47295-slim-i-halsen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Kronisk bronkitt og astma kan på noen måter forveksles, i og med at noen av symptomene er de samme. Det gjelder slimdannelsen og hoste. Imidlertid er astma anfallsvis, kronisk bronkitt er som navnet sier kronisk. Det høres rart ut at du som er så ung og har sluttet å røyke for 10 år siden, skulle ha kronisk bronkitt. Dette er nemlig en røyke-sykdom, og beste behandling er røykestopp. At prikktesten ikke gjorde utslag, betyr lite i denne sammenheng. Hvis det er et snev av astma du har, har du altså ikke allergi sammen med denne. Og det er mange astmatikere som ikke har allergi og omvendt. Mitt råd er at du spør fastlegen din om å få prøve ut astmamedisiner. Disse er spesielt beregnet på å forebygge de irriterte slimhinnene i lufveiene og dermed hindre slimdannelse. Det skader ikke å prøve. Og med hensyn på astma, så er målet med behandlingen at man skal leve så symptomfri som mulig med minst mulig bivirkninger av medisinene. Så egentlig har du ingenting å tape på å prøve i en periode over f eks 2-3 mndr. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47295-slim-i-halsen/#findComment-180874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.