Gå til innhold

Hvorfor har vi problemer med å se oss selv på film?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg liker ikke å høre min egen stemme på opptak eller se meg selv på film. Har hørt dette er veldig vanlig. Men hvorfor?

Anonymkode: 84c79...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg liker ikke å høre min egen stemme på opptak eller se meg selv på film. Har hørt dette er veldig vanlig. Men hvorfor?

Anonymkode: 3ffd8...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg liker ikke å høre min egen stemme på opptak eller se meg selv på film. Har hørt dette er veldig vanlig. Men hvorfor?

Anonymkode: 3ffd8...ab8

Jeg liker ikke se fotografier av meg selv fordi jeg ser så dum ut.

Anonymkode: c7d0b...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg liker ikke å høre min egen stemme på opptak eller se meg selv på film. Har hørt dette er veldig vanlig. Men hvorfor?

Grunnen til at man selv synes stemmen er annerledes på opptak, mens alle andre synes den høres ut akkurat som ellers, er at vi hører vår egen stemme "gjennom hodet" når vi snakker. Hulrommene i hodet gjør at vi får et annerledes lydbilde av vår egen stemme enn de som hører den "i friluft". Derfor synes vi det er rart og ubehagelig å høre den "i virkeligheten". 

Det er jo en grunn til at framføringer med opptak og påfølgende gjennomgang inngår i mediekurs, selgerkurs o.l. Mange har nok fått innsikt i at de f.eks. høres sintere ut enn de er, gjennom den typen opplæring.  

Jeg påstår ikke at dette er den eneste årsaken til at det er vanlig å mislike å høre seg selv, men det er nok medvirkende, siden det er så uvant. Dessuten kan det kanskje virke i overkant selvopptatt dersom man er veldig positiv til egen framtoning på film eller lydopptak? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste av har et helt annet inntrykk av stemmen sin enn den de får gjengitt på opptak. En kan venne seg til stemmen man hører på opptak og de fleste innfinner seg med at det slik man lyder, og at det kanskje ikke er så rart. Litt lignende er det med filmopptak. Jeg misliker selv å se meg selv, men har vent meg litt til det etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (5 minutter siden):

De fleste av har et helt annet inntrykk av stemmen sin enn den de får gjengitt på opptak. En kan venne seg til stemmen man hører på opptak og de fleste innfinner seg med at det slik man lyder, og at det kanskje ikke er så rart. Litt lignende er det med filmopptak. Jeg misliker selv å se meg selv, men har vent meg litt til det etter hvert.

Dette & ditto.

Pluss: Vi er vant til å se oss selv speilvendt,  så ser vi jo litt annerledes ut når vi ser oss selv på film. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...