Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på syv måneder som i forbindelse med en hardnakket influensa (som satte seg i luftveiene på hele familien) ble tett i lungene og derfor ble satt på Flutide. Vi forsøkte å komme over dette ved bruk av Efedrin, men han tettet til og hadde fortsatt astmalyder på lungene etter et par uker med noe etterhvert sporadisk bruk av Efedrin. Han har nå stått på et puff Flutide morgen og kveld siden onsdag, og jeg synes hosten hans virker litt mindre tørr og hard. Jeg synes det er vanskelig å vurdere om han er tett, men jeg hører at han blir anpusten ved anstrengelse. Han er imidlertid aktiv fysisk, kommer seg rundt på gulvet og trener iherdig i krabbestilling. Allmentilstanden hans er som dere skjønner god. Han har ingen kjente allergier, og søsteren har hverken astma eller allergier. Det jeg er opptatt av nå er det som alle foreldre i tilsvarende situasjon er opptatt av og som ingen selvsagt kan svare meg på nå, nemlig om min lille gutt har fått sykdommen astma. Mitt spørsmål er likevel om det er et dårlig tegn at han nå har vært tett/tungpustet i snart tre uker, eller må man uansett forvente at det tar så lang tid når slimhinnene først er irriterte...? Han har ikke vært syk/forkjølet/tett/rennende nese før han fikk influensa for noen uker siden. Kan man overhodet trekke noen slutninger av dette mht om dette er astma eller "bare" hypersensitive luftveier på dette tidspunkt?

Som det fremgår av innlegget under, er jeg selv muligens en smule astmatisk, men jeg har aldri fått dette bekreftet av lege eller fått behandling for det.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47298-barneastmaendsj%C3%B8/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Små luftveier lager ofte lyder pga slimopphopning som minner svært på astmasykdommens lyder.. Det er meget vanskelig å stille astmadiagnosen på så små barn pga det ovennevnte, så noen konklusjon ville jeg ikke trekke ennå.Dette har jeg sett før, at små barn har luftveisinfeksjoner i ukesvis uten at dette er astma, heldigvis. Så se det an, men bruk Flutide som avtalt og ta raskt kontrolltime hos legen før dere stopper opp.

Dr Ensjø er visstnok ikke tilstede for øyeblikket, men om dere vil vite mer, så kontakt oss nærmere om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47298-barneastmaendsj%C3%B8/#findComment-187034
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...