Gå til innhold

@Isw


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

@ISW hvis jeg bruker sparekontoen min på denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=304131562 siden jeg ikke får det jeg vil ha. Jeg har litt sparepenger som innskudd. Kan jeg da ha nedbetalingsplan på 30 år? Og hvis ikke hvis jeg leaser kan jeg betale det jeg har i innskudd ned på et år og så si opp avtalen? 

Anonymkode: 9b1e9...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Aldri sett ett billån med 30 år, som oftest er det 10 år maks, samt at de krever fullkasko forsikring så du må nok slenge på en del tusen i mnd der og. 

Anonymkode: 46eb4...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

@ISW hvis jeg bruker sparekontoen min på denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=304131562 siden jeg ikke får det jeg vil ha. Jeg har litt sparepenger som innskudd. Kan jeg da ha nedbetalingsplan på 30 år? Og hvis ikke hvis jeg leaser kan jeg betale det jeg har i innskudd ned på et år og så si opp avtalen? 

Anonymkode: 9b1e9...623

Skulle du ikke spare til egenkapital til leilighet?

Anonymkode: e87f0...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Kul bil - men som du skjønner er det ikke å anbefale å bruke boligsparing til å kjøpe bil.

1. Nei, du kan ikke nedbetale et billån over 30 år. Da er verdien av bilen forlengst tapt, og finansinstitusjonen må ha sikkerhet for lånet sitt. De fleste billån løper ikke lengre enn 5 år, da reglene er slik at et salgspant foreldes etter 5 år. Det du nedbetaler etter det må være et usikret lån, og det vil oftest bli dyrere eller være uønsket av banken.

2. Forskuddsbetaling ved leasing er som regel 3 års verditap på bilen. I dette tilfellet vil jeg tippe 100-125.000 kroner. Nei, du kan neppe betale ned ett års leasingkostnad med oppsparte midler og si opp avtalen deretter.

Uavhengig av dette ville jeg ikke kjøpt denne bilen. Det er en heftelse på bilen (selv om annonsen opplyser at det ikke er det) - eier er et litt (antatt) tvilsomt polsk byggefirma, som, å dømme fra kjøpesummen, har krevd fradrag for MVA ved kjøp av bilen. Styr unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skulle du ikke spare til egenkapital til leilighet?

Anonymkode: e87f0...81a

Jo det skal jeg og. 

Anonymkode: 9b1e9...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (2 timer siden):

Hei,

Kul bil - men som du skjønner er det ikke å anbefale å bruke boligsparing til å kjøpe bil.

1. Nei, du kan ikke nedbetale et billån over 30 år. Da er verdien av bilen forlengst tapt, og finansinstitusjonen må ha sikkerhet for lånet sitt. De fleste billån løper ikke lengre enn 5 år, da reglene er slik at et salgspant foreldes etter 5 år. Det du nedbetaler etter det må være et usikret lån, og det vil oftest bli dyrere eller være uønsket av banken.

2. Forskuddsbetaling ved leasing er som regel 3 års verditap på bilen. I dette tilfellet vil jeg tippe 100-125.000 kroner. Nei, du kan neppe betale ned ett års leasingkostnad med oppsparte midler og si opp avtalen deretter.

Uavhengig av dette ville jeg ikke kjøpt denne bilen. Det er en heftelse på bilen (selv om annonsen opplyser at det ikke er det) - eier er et litt (antatt) tvilsomt polsk byggefirma, som, å dømme fra kjøpesummen, har krevd fradrag for MVA ved kjøp av bilen. Styr unna.

Ok. Men siden det ikke var en god idè. Hvordan bør jeg investere pengene? Hvilket fonn eller aksjeselskap er det lurt å satse i? Det beste hadde vært å se de vokse uten å gjøre noe mer. 

Anonymkode: 9b1e9...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Aldri sett ett billån med 30 år, som oftest er det 10 år maks, samt at de krever fullkasko forsikring så du må nok slenge på en del tusen i mnd der og. 

Anonymkode: 46eb4...58d

Jeg trenger ikke kasko. Det får man automatisk når man kjøper bilen. 

Anonymkode: 9b1e9...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok. Men siden det ikke var en god idè. Hvordan bør jeg investere pengene? Hvilket fonn eller aksjeselskap er det lurt å satse i? Det beste hadde vært å se de vokse uten å gjøre noe mer. 

Anonymkode: 9b1e9...623

Nå tror jeg det lureste du gjør er å bestille et fastrenteinnskudd 3-12 mnd i banken. Da får du ca 4% rente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (34 minutter siden):

Nå tror jeg det lureste du gjør er å bestille et fastrenteinnskudd 3-12 mnd i banken. Da får du ca 4% rente.

Å ja fastrente innskudd har jeg aldri hørt om før. Er det en form for sparing? 

Anonymkode: 9b1e9...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å ja fastrente innskudd har jeg aldri hørt om før. Er det en form for sparing? 

Anonymkode: 9b1e9...623

Det holder med trolling nå.

Anonymkode: e87f0...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det holder med trolling nå.

Anonymkode: e87f0...81a

Jeg har også stusset over en del selvfølgelige spørsmål det siste året, men akkurat dette med fastrenteinnskudd var nytt for meg også, inntil nylig. Jeg har kun hørt om fastrente på lån tidligere.

Min bank tilbød fastrenteinnskudd for første gang i fjor høst og jeg bandt da et sparebeløp for et år til 3,8%. I løpet av avtaleperioden kan jeg altså ikke ta ut pengene.

De har ikke tilbudt noe lignende tidligere. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det holder med trolling nå.

Anonymkode: e87f0...81a

Forventes det at alle skal kunne det? Jeg kan lite om aksjer innskudd og fastrenteinnskudd. Alle er ikke like smarte som deg. 

Anonymkode: 9b1e9...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (33 minutter siden):

Jeg har også stusset over en del selvfølgelige spørsmål det siste året, men akkurat dette med fastrenteinnskudd var nytt for meg også, inntil nylig. Jeg har kun hørt om fastrente på lån tidligere.

Min bank tilbød fastrenteinnskudd for første gang i fjor høst og jeg bandt da et sparebeløp for et år til 3,8%. I løpet av avtaleperioden kan jeg altså ikke ta ut pengene.

De har ikke tilbudt noe lignende tidligere. 

Jeg har hatt fastrenteinnskudd i mange år. Ellers har de fleste Google tenker jeg.

Anonymkode: e87f0...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har hatt fastrenteinnskudd i mange år. Ellers har de fleste Google tenker jeg.

Anonymkode: e87f0...81a

Ok, men jeg syns nok ikke dette var det mest unødvendige spørsmålet her på dol. Klart man kan Google, men samtidig vil også jeg gjerne har råd og innspill fra andre enn banken før jeg selv plasserer penger eller investerer så her skjønner jeg TS godt. Jeg har selv fått gode vurderinger fra feks ISW når det kommer til økonomi og investering.   

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Forventes det at alle skal kunne det? Jeg kan lite om aksjer innskudd og fastrenteinnskudd. Alle er ikke like smarte som deg. 

Anonymkode: 9b1e9...623

Ligger det ikke i navnet: Fastrente-innskudd? Ikke så vanskelig å resonere seg frem til hva det er.

Anonymkode: e87f0...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har hatt fastrenteinnskudd i mange år. Ellers har de fleste Google tenker jeg.

Anonymkode: e87f0...81a

Jeg spør ISW. Er du blind? 

Anonymkode: 9b1e9...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg spør ISW. Er du blind? 

Anonymkode: 9b1e9...623

Spør du på et åpent forum kan du ikke bestemme hvem som skal ha lov til å svare.

Anonymkode: e87f0...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spør du på et åpent forum kan du ikke bestemme hvem som skal ha lov til å svare.

Anonymkode: e87f0...81a

Når ISW er overskriften er det til ISW. 

Anonymkode: 9b1e9...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Når ISW er overskriften er det til ISW. 

Anonymkode: 9b1e9...623

Da får du ta det som en melding.

Anonymkode: e87f0...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da får du ta det som en melding.

Anonymkode: e87f0...81a

Hvorfor skal du bestemme det? 

Anonymkode: 9b1e9...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...