Gå til innhold

Var det feil av meg å be om en annen fastlege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg gruer meg veldig til å ta celleprøve. Sist fikk jeg henvisning til gynekolog, men min nåværende fastlege ville ikke gi meg det. Så han sa jeg kunne gå hjem å tenke på hva jeg ville gjøre. Så jeg sendte han nettopp melding der jeg spurte hva det kostet om jeg ble henvist til gynekolog og om man tok prøven på legekontoret om man kunne få en annen fastlege.

Var dette feil av meg å spørre om? Har lest andre steder folk som har spurt om dette, så tenkte det kanskje kunne være en ok løsning for meg. Men nå ble jeg plutselig veldig usikker. 

Grunnen til at jeg ikke ønsker at min fastlege skal gjøre det er at jeg føler han vet mye av mine innerste tanker og følelser ettersom jeg sliter psykisk og han har lest e-meldinger og epikriser og journalnotater med veldig personlig info. Føler det ville blitt vanskelig da. 

Anonymkode: ec0dc...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg gruer meg veldig til å ta celleprøve. Sist fikk jeg henvisning til gynekolog, men min nåværende fastlege ville ikke gi meg det. Så han sa jeg kunne gå hjem å tenke på hva jeg ville gjøre. Så jeg sendte han nettopp melding der jeg spurte hva det kostet om jeg ble henvist til gynekolog og om man tok prøven på legekontoret om man kunne få en annen fastlege.

Var dette feil av meg å spørre om? Har lest andre steder folk som har spurt om dette, så tenkte det kanskje kunne være en ok løsning for meg. Men nå ble jeg plutselig veldig usikker. 

Grunnen til at jeg ikke ønsker at min fastlege skal gjøre det er at jeg føler han vet mye av mine innerste tanker og følelser ettersom jeg sliter psykisk og han har lest e-meldinger og epikriser og journalnotater med veldig personlig info. Føler det ville blitt vanskelig da. 

Anonymkode: ec0dc...abc

Hva var begrunnelsen for at han ikke ville henvise til gynekolog med offentlig avtale?

Du trenger ikke henvisning fra fastlege for å komme til en privat gynekolog (de uten avtale med det offentlige). Her må du betale alt selv. 

Ikke feil i å spørre om en annen fastlege kan utføre undersøkelsen.

Endret av cathlin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cathlin skrev (1 minutt siden):

Hva var begrunnelsen for at han ikke ville henvise til gynekolog med offentlig avtale?

Du trenger ikke henvisning fra fastlege for å komme til en privat gynekolog (de uten avtale med det offentlige). Her må du betale alt selv. 

 

Begrunnelsen forsto jeg ikke helt. Han virket mest opptatt av att det var mye billigere å gjøre det på fastlegekontoret. Gynekolog med offentlig avtale betaler man bare egenandel sant? (Evnt. gratis om man har frikort) og private betaler man fullpris? Har jeg skjønt det rett da?

Anonymkode: ec0dc...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meg igjen. Da har jeg fått svar fra fastlegen: "Hei. Generelt tror jeg ikke at andre fastleger gjør slike undersøkelser for pasienter som ikke er på fastlegelisten sin. Men det er mulig du finner noen som vil ta på seg ekstra arbeid. Jeg vet ikke hva det koster hos privat genekolog, du må nesten google litt rundt. 1200 kr kanskje?" Hva svarer jeg på det? Hvordan skal jeg forsøke finne denne andre fastlegen? Det jeg spurte om var jo om det var mulig at en annen fastlege på legekontoret jeg hører til kunne ta prøven, det er jo enklere for fastlegen min å finne ut av det enn meg? en kanskje han ikke skjønte at det var det jeg mente? Eller ringer jeg bare legekontoret og spør? Det er jo litt tungvint? Eller burde jeg bare betale de 1200 kr det koster å gå privat? Det er jo egentlig penger jeg ikke har men... 

Anonymkode: ec0dc...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Meg igjen. Da har jeg fått svar fra fastlegen: "Hei. Generelt tror jeg ikke at andre fastleger gjør slike undersøkelser for pasienter som ikke er på fastlegelisten sin. Men det er mulig du finner noen som vil ta på seg ekstra arbeid. Jeg vet ikke hva det koster hos privat genekolog, du må nesten google litt rundt. 1200 kr kanskje?" Hva svarer jeg på det? Hvordan skal jeg forsøke finne denne andre fastlegen? Det jeg spurte om var jo om det var mulig at en annen fastlege på legekontoret jeg hører til kunne ta prøven, det er jo enklere for fastlegen min å finne ut av det enn meg? en kanskje han ikke skjønte at det var det jeg mente? Eller ringer jeg bare legekontoret og spør? Det er jo litt tungvint? Eller burde jeg bare betale de 1200 kr det koster å gå privat? Det er jo egentlig penger jeg ikke har men... 

Anonymkode: ec0dc...abc

Slik jeg leser svaret, så sier fastlegen at han ikke ønsker å be noen av sine kollegaer på fastlegekontoret om å gjennomføre undersøkelsen, da alle har nok med de oppgavene de allerede har. Det er for øvrig i utgangspunktet korrekt å ikke henvise til gynekolog for en rutineundersøkelse. 

Prisene hos helprivate ser ut til å være fra ca 1200-2200. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):


Grunnen til at jeg ikke ønsker at min fastlege skal gjøre det er at jeg føler han vet mye av mine innerste tanker og følelser ettersom jeg sliter psykisk og han har lest e-meldinger og epikriser og journalnotater med veldig personlig info. Føler det ville blitt vanskelig da. 

Anonymkode: ec0dc...abc

Skjønner deg veldig godt! Helt enig. Fastlegen min har ikke noe problem med å henvise meg til gynekolog. Betalte ikke mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er nok veldig vanlig å få det svaret. Men jeg skjønner godt at mange ikke vil. Heldigvis har jeg avtale med gynekologen på sykehuset om at fastlegen henvise meg til til henne ved neste celleprøve. Vi har en avtale på det, så fastlegen kan bare prøve seg når den tid kommer. 

Anonymkode: 2e192...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får henvisning til gynekolog av samme grunn som du . Heldigvis fikk jeg det for jeg har celleforandringer. Det kan jo bli en del undersøkelser hvis det utvikler seg mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meg igjen. Jeg endte opp med å bestille time hos fastlegen. Fordi jeg kan ikke ta meg råd til privat gynekolog akkurat nå og tør ikke vente ettersom jeg er litt nervøs for celleforandringer. Så ja, det som er er at jeg ser for meg at det blir skikkelig kleint, og ennå verre nå fordi jeg spurte etter en annen fastlege. Så da vet han at jeg egentlig ikke vil at han skal gjøre det. Og hva om han spør om hvorfor? Det er jo det at han vet så mye privat om meg og har lest mine innerste tanker og følelser... Men hva om han synes det ikke er en god nok begrunnelse? Jeg bestilte foressten bare en vanlig time, men burde jeg egentlig bestilt dobbel time? Jeg skrev at det gjaldt celleprøve, så regner med han leser det?

Anonymkode: ec0dc...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Meg igjen. Jeg endte opp med å bestille time hos fastlegen. Fordi jeg kan ikke ta meg råd til privat gynekolog akkurat nå og tør ikke vente ettersom jeg er litt nervøs for celleforandringer. Så ja, det som er er at jeg ser for meg at det blir skikkelig kleint, og ennå verre nå fordi jeg spurte etter en annen fastlege. Så da vet han at jeg egentlig ikke vil at han skal gjøre det. Og hva om han spør om hvorfor? Det er jo det at han vet så mye privat om meg og har lest mine innerste tanker og følelser... Men hva om han synes det ikke er en god nok begrunnelse? Jeg bestilte foressten bare en vanlig time, men burde jeg egentlig bestilt dobbel time? Jeg skrev at det gjaldt celleprøve, så regner med han leser det?

Anonymkode: ec0dc...abc

Har aldri bestilt dobbelttime for celleprøve, det tar jo vanligvis bare et par minutter. :) Bare si det som det er om han spør hvorfor du ville at noen andre skulle ta prøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (6 minutter siden):

Har aldri bestilt dobbelttime for celleprøve, det tar jo vanligvis bare et par minutter. :) Bare si det som det er om han spør hvorfor du ville at noen andre skulle ta prøven.

Oki, da satser jeg på at det går greit. Ja, jeg skal forsøke si det som det er. Har du (og alle andre) forresten noe erfaring med hva man bør/kan ha på seg? Har hørt noen nevne skjørt? For da føler man seg litt mindre eksponert eller... ja, jeg regner med det er derfor. Men er det greit å ha på seg det, eller vil man bare måtte ta det av uansett? Kanskje en lengre tunika kunne være noe i stedet? Vanskelig dette, hehe. Sist gang (og første gang) jeg tok celleprøve hadde jeg helt glemt det og hadde på meg en vanlig t-skjorte, men det nå bra det også.

Anonymkode: ec0dc...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Oki, da satser jeg på at det går greit. Ja, jeg skal forsøke si det som det er. Har du (og alle andre) forresten noe erfaring med hva man bør/kan ha på seg? Har hørt noen nevne skjørt? For da føler man seg litt mindre eksponert eller... ja, jeg regner med det er derfor. Men er det greit å ha på seg det, eller vil man bare måtte ta det av uansett? Kanskje en lengre tunika kunne være noe i stedet? Vanskelig dette, hehe. Sist gang (og første gang) jeg tok celleprøve hadde jeg helt glemt det og hadde på meg en vanlig t-skjorte, men det nå bra det også.

Anonymkode: ec0dc...abc

Jeg har gjerne skjørt eller kjole på om jeg skal til gu, da føler man seg ikke så naken når man skal fra der man kler av seg og opp i stolen og ikke minst etterpå når man skal kle på seg igjen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Meg igjen. Jeg endte opp med å bestille time hos fastlegen. Fordi jeg kan ikke ta meg råd til privat gynekolog akkurat nå og tør ikke vente ettersom jeg er litt nervøs for celleforandringer. Så ja, det som er er at jeg ser for meg at det blir skikkelig kleint, og ennå verre nå fordi jeg spurte etter en annen fastlege. Så da vet han at jeg egentlig ikke vil at han skal gjøre det. Og hva om han spør om hvorfor? Det er jo det at han vet så mye privat om meg og har lest mine innerste tanker og følelser... Men hva om han synes det ikke er en god nok begrunnelse? Jeg bestilte foressten bare en vanlig time, men burde jeg egentlig bestilt dobbel time? Jeg skrev at det gjaldt celleprøve, så regner med han leser det?

Anonymkode: ec0dc...abc

Det er veldig vanlig å helst skulle slippe at fastlegen gjennomfører GU, så du trenger neppe å begrunne at du synes det er ugreit.  Tipper at flertallet av fastlegens kvinnelige pasienter hadde likt om det var sånn at GU var unødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...