Gå til innhold

Covid etterslep.


Worriesome Plenty 2

Anbefalte innlegg

Worriesome Plenty 2

Jeg har sluttet bekymre meg for korona, men har ikke kunne bli bedre av angsten og isolasjonen som fulgte med meg igjennom pandemien. Jeg har høyt angstnivå nesten hver dag. Jeg har schizofreni og hadde nesten en ny psykose på slutten av fjoråret.

Er det flere som ikke har kommet ordentlig tilbake etter pandemien? Selv om jeg ikke fikk det, skadet isolasjonen meg. Da det lille sosiale jeg hadde nå er nesten borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (2 timer siden):

Jeg har sluttet bekymre meg for korona, men har ikke kunne bli bedre av angsten og isolasjonen som fulgte med meg igjennom pandemien. Jeg har høyt angstnivå nesten hver dag. Jeg har schizofreni og hadde nesten en ny psykose på slutten av fjoråret.

Er det flere som ikke har kommet ordentlig tilbake etter pandemien? Selv om jeg ikke fikk det, skadet isolasjonen meg. Da det lille sosiale jeg hadde nå er nesten borte.

Jeg skjønner godt at folk ble veldig engstelige under covid. Non stop propaganda i media for å spre frykt og presse folk til å vaksinere seg med en vaksine som ikke fungerer. Jeg leser nyheter og ser veldig lite lite på TV. Det hjelper. 

Anonymkode: d0ecf...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Non stop propaganda i media for å spre frykt og presse folk til å vaksinere seg med en vaksine som ikke fungerer.

Man vil aldri kunne utvikle en fullverdig vaksine mot et virus, fordi virus muterer hele tiden - og det er (heldigvis) såpass strenge krav til prosessen at den tar ganske lang tid. 

Men at den ikke fungerte, er vel å overdrive. Disse grafene (litt ned på siden) viser forskjellen på vaksinerte og uvaksinerte sykehusinnlagte et halvt års tid etter at alle hadde hatt tilbud om de første dosene, fordelt på alder: https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2021/kan-vi-vaksinere-oss-ut-av-koronapandemien.html

Det var nok dessverre nødvendig med stort medietrykk for å få folk til å følge unntaksreglene. Men jeg er enig med deg i at den "døgnet rundt"-dekningen på TV som egentlig bare inneholdt de samme innslagene på nytt og på nytt, kunne vært begrenset. 

@Worriesome Plenty 2 Beklager avsporingen, jeg kommer ikke til å følge opp og lage krangel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt sikkert sett denne:

https://forskning.no/covid19-ntb/norsk-studie-avdekket-long-covid-ogsa-hos-ikke-smittede-diagnosen-ikke-hensiktsmessig/2187029

Ok, så beviser den ikke at 'long - covid" ikke eksisterer. Den beviser at symptomene folk melder om veldig ofte ikke har noe med covid å gjøre.

Det minner om whiplash som var på moten en periode. Ingen tvil om at nakken kan skades i en bilkollisjon, men jo mer folk ble "opplyst" i en befolkning, desto flere ble syke. Folk gikk kanskje å spente nakken og kjente veldig etter hvis de hadde vært i en liten krasj i trafikken. (Ikke misforstå: whiplash er også en virkelig skade hos noen Bare ikke for alle)

For å være ærlig tror jeg "long-covid" stort sett er et nytt navn på en gammel tilstand. Jeg tror mange ble syke av å høre at man blir syk. 

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (3 minutter siden):

Man vil aldri kunne utvikle en fullverdig vaksine mot et virus, fordi virus muterer hele tiden - og det er (heldigvis) såpass strenge krav til prosessen at den tar ganske lang tid. 

Men at den ikke fungerte, er vel å overdrive. Disse grafene (litt ned på siden) viser forskjellen på vaksinerte og uvaksinerte sykehusinnlagte et halvt års tid etter at alle hadde hatt tilbud om de første dosene, fordelt på alder: https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2021/kan-vi-vaksinere-oss-ut-av-koronapandemien.html

Det var nok dessverre nødvendig med stort medietrykk for å få folk til å følge unntaksreglene. Men jeg er enig med deg i at den "døgnet rundt"-dekningen på TV som egentlig bare inneholdt de samme innslagene på nytt og på nytt, kunne vært begrenset. 

@Worriesome Plenty 2 Beklager avsporingen, jeg kommer ikke til å følge opp og lage krangel. 

Stort sett gamle folk med underliggende sykdommer. På FHI’s egen side kunne en se at f eks folk mellom 20 og 49 hadde 1 av 5000 sjanse for å dø av covid. Disse tallene var lett tilgjengelige for journalister og andre folk. Men det ble bevisst utelatt av media. Men ja, covid er farligere en influensa. Rundt 1000 mennesker dør av influensa i norge årlig da. Bare for å sette ting i perspektiv. Disse er stort sett gamle og har underliggende sykdommer. 

Anonymkode: d0ecf...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Rundt 1000 mennesker dør av influensa i norge årlig da. Bare for å sette ting i perspektiv. Disse er stort sett gamle og har underliggende sykdommer.

Det stemmer. Vaksinen var viktig også for at helsevesenet ikke skulle bryte fullstendig sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
laban skrev (10 minutter siden):

Det stemmer. Vaksinen var viktig også for at helsevesenet ikke skulle bryte fullstendig sammen. 

Sånn ble det ihvertfall fremstilt. Vaksinen hadde statistisk en liten positiv effekt mot smitte og alvorlig sykdom ca. det første halve året. Hvor lenge vaksinen hadde noe effekt varierte noe med hvem som hadde utviklet den. Så hadde den statistisk en negativ effekt etter det. Folk som var vaksinerte hadde større sannsynlighet for å bli smittet. Dette er noe mange ikke vet. Og negative konsekvenser av vaksinene ble feid under teppet. Folk får fortsatt covid, men ingen bryr seg lenger. Variantene som sirkulerer nå har milde symptomer. Og ingen virker særlig interessert i skadene denne frykten og isolasjonen har påført folk og samfunnet for øvrig. Jeg var også redd en stund før jeg gjennomskuet løgnene og halvsannhetene som vi ble servert.

Anonymkode: d0ecf...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og ingen virker særlig interessert i skadene denne frykten og isolasjonen har påført folk og samfunnet for øvrig.

Det forskes en god del på omtrent alle sider av pandemien og dens ettervirkning. Men forskning tar tid, og mange av resultatene er ikke så sensasjonspreget at media slår dem stort opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg tenkte på det her om dagen, at livet mitt har blitt litt kjedeligere og at jeg må gjøre noe med det.  Jeg har ikke har kommet helt i gang med livet igjen. Jeg har ingen psykiske problemer og sliter ikke med angst, men har blitt litt preget av de siste årene med både corona og krig. Det har ført til at jeg har blitt for snusfornuftig, slik at livet blir kjedeligere. Jeg tenker for mye på kriseberedskap og det kan jeg slutte med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
Grendel skrev (52 minutter siden):

For å være ærlig tror jeg "long-covid" stort sett er et nytt navn på en gammel tilstand. Jeg tror mange ble syke av å høre at man blir syk. 

Det er helt sikkert en del som som opplever symptomer som ikke har noe med covid å gjøre, men long-covid er en tilstand som er akseptert i det internasjonale medisinske miljøet, og den er underbygd av en rekke fysiske funn. Dette er en grundig gjennomgang i Nature: https://www.nature.com/articles/s41579-022-00846-2

Min oppfatning er at myndighetene/FHI i Norge har vedtatt at covid ikke lenger er et problem og så har de vellykka solgt denne fortellingen gjennom et ukritiske media. Det er til skade for den norske befolkningen. Nature-artikkelen konkluderer:

Sitat

Long COVID is a multisystemic illness encompassing ME/CFS, dysautonomia, impacts on multiple organ systems, and vascular and clotting abnormalities. It has already debilitated millions of individuals worldwide, and that number is continuing to grow. On the basis of more than 2 years of research on long COVID and decades of research on conditions such as ME/CFS, a significant proportion of individuals with long COVID may have lifelong disabilities if no action is taken. Diagnostic and treatment options are currently insufficient, and many clinical trials are urgently needed to rigorously test treatments that address hypothesized underlying biological mechanisms, including viral persistence, neuroinflammation, excessive blood clotting and autoimmunity.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (15 minutter siden):

Det er helt sikkert en del som som opplever symptomer som ikke har noe med covid å gjøre, men long-covid er en tilstand som er akseptert i det internasjonale medisinske miljøet, og den er underbygd av en rekke fysiske funn. Dette er en grundig gjennomgang i Nature: https://www.nature.com/articles/s41579-022-00846-2

Min oppfatning er at myndighetene/FHI i Norge har vedtatt at covid ikke lenger er et problem og så har de vellykka solgt denne fortellingen gjennom et ukritiske media. Det er til skade for den norske befolkningen. Nature-artikkelen konkluderer:

Litt offtopic men bare nysgjerrig siden du snakket mye om det før, bruker du fortsatt masker for å beskytte mot covid og andre sykdommer utendørs ?

Anonymkode: 9b13a...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg var en av dem som så på nyhetene hele tiden og ble matet med frykt så jeg tok tre doser :( Vet ikke om det er det som har gjort meg dårligere i år men dårligere er jeg, og jeg trodde jeg ikke kunne bli dårligere. Har ikke hatt corona og ikke skal jeg ha det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Litt offtopic men bare nysgjerrig siden du snakket mye om det før, bruker du fortsatt masker for å beskytte mot covid og andre sykdommer utendørs ?

Sist jeg brukte maske var vel på et tettpakka fly i jula, men da jeg reiste til USA for et par måneder sida nylig brukte jeg ikke maske. Jeg mener det var riktig å åpne opp og leve mest mulig som normalt, og jeg hadde selv covid i fjor sommer. Men det betyr ikke at vi ikke skal dra noen lærdommer av dette, som f.eks. å oppfordre til å holde seg hjemme fra jobb når man er syk, eller bedre lufting i skoler og på arbeidsplasser. Helsevesenet bør også registrere og følge opp de som får seinskader av covid, for dette er reelle plager (som jeg heldigvis har sluppet å oppleve selv).

Min tillit til FHI fikk seg en kraftig knekk under covid fordi deres anbefalinger ser ut til å mangle vitenskapelig grunnlag og i stor grad basere seg på synsing fra tilfeldige allmennleger med tvilsomme faglige kvalifikasjoner. Heldigvis er det ikke slik i de fleste andre land, så der fortsetter forskningen og de medisinske framskrittene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat skrev (36 minutter siden):

Det er helt sikkert en del som som opplever symptomer som ikke har noe med covid å gjøre, men long-covid er en tilstand som er akseptert i det internasjonale medisinske miljøet, og den er underbygd av en rekke fysiske funn. Dette er en grundig gjennomgang i Nature: https://www.nature.com/articles/s41579-022-00846-2

Min oppfatning er at myndighetene/FHI i Norge har vedtatt at covid ikke lenger er et problem og så har de vellykka solgt denne fortellingen gjennom et ukritiske media. Det er til skade for den norske befolkningen. Nature-artikkelen konkluderer:

 

En del: Ja. Noen fikk lungene ødelagt av korona. Noen døde av korona.

Jeg var i ferd med å skrive en lang utredning, men spør heller:

Hvis covid ødelegger hjerte, lunger og forårsaker diabetes hos en stor andel: Hvor er alle de døde? Hvorfor har Sverige færre døde en noensinne, selv om man ser på de siste 2019- 2022 under ett? Norge fikk en oppgang i 2022, men ikke verre enn 2015.

Noen dør nok av ettervirkninger, men ikke mange nok til å flytte statistikken. De symptomene man finner hos smittede finner man ofte også hos de som aldri har vært smittet, hvis man ser etter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
Grendel skrev (22 minutter siden):

Hvis covid ødelegger hjerte, lunger og forårsaker diabetes hos en stor andel: Hvor er alle de døde?

Det er vel få som hevder at long-covid leder direkte til død, men snarere til lidelse og forringa livskvalitet og tapt arbeidskapasitet. 

Overdødelighet ser vi jo i alle land, det har sannsynligvis mye å gjøre med at covid fører til betydelig økt dødelighet i minst ett år etter infeksjon. Disse dødsfallene vil ikke bli registrert som covid-dødsfall, men som f.eks. "vanlige" hjertedødsfall. 

Hvis et land, som Norge, i liten grad anerkjenner mulige seinvirkninger at covid så vil legene heller ikke kode for dette, man vil ikke se etter det eller forske på det, og følgelig heller ikke ha gode data på det. 

Det er klart det er vanskelig å forsøke på dette og noe klart svar får vi kanskje aldri. Men jeg spør meg som mest sannsynlig har rett: Store internasjonale fagmiljø, eller en mindre organisasjon i et lite land i utkanten av verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Den livsstilen jeg har hatt siden 12. mars 2020 har ødelagt meg skikkelig. Nå er det angst for alt. Leste journal på Helse-Norge psykotisk katastrogeangst på tampen av o fjor, og jeg føler jeg er på vei dit igjen. Ingen behandle. De sa jeg kunne ringe akkutteamet på dps igjen om det blusset opp. Men jeg vet ikke hva som er psykose og hva som er angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (1 time siden):

Den livsstilen jeg har hatt siden 12. mars 2020 har ødelagt meg skikkelig. Nå er det angst for alt. Leste journal på Helse-Norge psykotisk katastrogeangst på tampen av o fjor, og jeg føler jeg er på vei dit igjen. Ingen behandle. De sa jeg kunne ringe akkutteamet på dps igjen om det blusset opp. Men jeg vet ikke hva som er psykose og hva som er angst.

Jeg synes du skal ringe akutteamet igjen, siden du har snakket med dem tidligere. Høres ut som om du trenger hjelp til å få angsten ned på et lavere nivå, - enten det er psykose involvert eller ikke. Du klager veldig sjelden, så jeg håper akutteamet skjønner at du trenger hjelp om du tar kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (På 24.5.2023 den 11.20):

Det er vel få som hevder at long-covid leder direkte til død, men snarere til lidelse og forringa livskvalitet og tapt arbeidskapasitet. 

Overdødelighet ser vi jo i alle land, det har sannsynligvis mye å gjøre med at covid fører til betydelig økt dødelighet i minst ett år etter infeksjon. Disse dødsfallene vil ikke bli registrert som covid-dødsfall, men som f.eks. "vanlige" hjertedødsfall. 

Hvis et land, som Norge, i liten grad anerkjenner mulige seinvirkninger at covid så vil legene heller ikke kode for dette, man vil ikke se etter det eller forske på det, og følgelig heller ikke ha gode data på det. 

Det er klart det er vanskelig å forsøke på dette og noe klart svar får vi kanskje aldri. Men jeg spør meg som mest sannsynlig har rett: Store internasjonale fagmiljø, eller en mindre organisasjon i et lite land i utkanten av verden?

Min påstand er: Når folk som deg og meg leser om utallige skadevirkninger så etterlater det et inntrykk av at ting er farligere enn det faktisk er. Det betyr ikke at de store fagmiljøene tar feil. De gir oss ikke et godt bilde av risikoen.

Jeg vil påstå at hvis man ikke ser utslag på total dødelighet nå i dag, så er det grenser for hvor farlig det kan være.

Et annet problem er at WHO (i kjent stil) har en så utsvevende definisjon av long-covid at de favner mange som aldri har vært smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
frosken skrev (9 timer siden):

Jeg synes du skal ringe akutteamet igjen, siden du har snakket med dem tidligere. Høres ut som om du trenger hjelp til å få angsten ned på et lavere nivå, - enten det er psykose involvert eller ikke. Du klager veldig sjelden, så jeg håper akutteamet skjønner at du trenger hjelp om du tar kontakt!

Jeg fikk beskjed om å kontakte fastlegen. Så jeg var ikke aktuell der fordi jeg ikke var aktiv suicidal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...