Gå til innhold

Forventninger fra omgivelsene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en kronisk tilstand som har vist seg veldig vanskelig å bli frisk fra. Likevel forventes det på mange måter at man skal fortsette å jobbe med seg selv for å bli "bedre" selv om man har gjort alt man kan i årevis uten resultat. Man skal liksom ha den der ikke gi opp-holdninga selv etter tusenvis av forsøk. Jeg har mer lyst til å være realist og leve med/tilpasse seg i stedet for å endre. Men det er det ofte ikke mye forståelse for.

Anonymkode: cd349...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan du utdype litt ved å komme med et eksempel? Så blir det lettere å svare :)

Anonymkode: fa30e...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det noen som du er i en relasjon til, som krever dette av deg? At du skal jobbe mot å bli friskere?

Anonymkode: a281b...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Litt vanskelig når jeg ikke vet hva sykdommen er. Men jeg forstår deg. Jeg synes du bare skal konfrontere de direkte, de som sier du skal jobbe med deg selv. Det er det som har hjulpet meg. Ville kanskje gruet meg veldig for mange år siden og ikke turt å si fra, men jeg fikk nok til slutt og sa hvor lei jeg var av at vi aldri var bra nok, denne sykelige letinga etter noe å bli bedre på, vi skal aldri tro vi har gjort noe bra nok osv, men så er man selvkritisk hele tiden og da er det galt og. «Du må ikke være så hard mot deg selv», bare vær stille liksom. 
Jeg synes det er direkte frekt av de som kommenterer til deg. Jeg kunne aldri funnet på å si til noen at de bare må være positive, stå på. Lett å si for noen som aldri har vært der selv. Hvem skal ha forståelse? Den som ikke er i dine sko, eller du for dem som ikke har noen anelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som sier det? Er det personer som har samme lidelse selv eller hva? Folk har en tendens til å tenke ut ifra seg selv og hva som funker best for dem, men sånn kan man dessverre ikke tenke. De vet ingenting om hva du har opplevd og hvordan sykdommen/tilstanden er for deg. Når man ikke har noen psykiske eller fysiske sykdommer så kan eksponering hjelpe, men eksponering hjelper lite når man har en kronisk psykisk eller fysisk lidelse. Da må man lære seg å leve med det og så må andre ta hensyn til det at man har begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er vel heller at det er en slaga forventning om at hvis du ikke har normal funksjon og ingen synlige skavanker så skal man liksom strekke seg mot å bli "bedre" hele tiden. Da snakker jeg om arbeidsgiver, NAV, familie osv. osv. Folk ser ikke hvor hardt jeg jobber for å fungere så godt som jeg gjør. Det som er plankekjøring for andre koster enormt med krefter for meg å gjennomføre, men siden det ikke synes utenpå så blir det aldri godt nok.

Anonymkode: cd349...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også samme oppfatning. Hvis noen ser helt fine ut og ikke jobber og er ufør så blir andre mistenksomme. De tenker "se på han, han ser jo helt fin ut, han er lat og snylter sikkert på staten". Det er veldig vanskelig for mennesker å sette seg inn i hvordan andre tenker, så det er enkelte som ikke klarer å sette seg inn i hvordan det er å ha psykisk sykdom eller fysisk sykdom. De må ha opplevd det selv eller ha masse kunnskap om sykdommen for å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig så har jeg vanskelig å se rasjonalet bak å være ufør om man hadde et valg til å gjøre noe annet som ikke medførte selvmordstanker og tunge depresjoner 24/7.

Jeg er "dessverre" velsignet med et ytre som får folk til å tilegne meg masse positive egenskaper og talenter før de blir kjent med meg. Jeg var et ganske stort idrettstalent før jeg ikke klarte å fungere lenger pga psyken. Etter det har det vært mye jobbing for å fungere sånn høvelig greit. Sånne ting husker folk og kontrastene til i dag blir derfor uforståelig store for mange tror jeg.

Anonymkode: cd349...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Personlig så har jeg vanskelig å se rasjonalet bak å være ufør om man hadde et valg til å gjøre noe annet som ikke medførte selvmordstanker og tunge depresjoner 24/7.

Hva mener du nå? Noen av de som er uføre kan kanskje jobbe litt her og der, men ingen arbeidsgivere vil ha ustabile arbeidstakere, da taper de penger. Ingen arbeidsgivere vil ha noen som jobber 1 måned og er sykmeldt 1 måned. Det er ikke så enkelt som å si at man har et valg til å gjøre noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg snakket om de som anklager andre uten synlige skader for å snylte på staten. Tror de virkelig at et friskt menneske foretrekker å leve av trygd for å slippe og jobbe? Det henger ikke på greip

Anonymkode: cd349...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Everybody skrev (På 25.5.2023 den 22.16):

Hva mener du nå? Noen av de som er uføre kan kanskje jobbe litt her og der, men ingen arbeidsgivere vil ha ustabile arbeidstakere, da taper de penger. Ingen arbeidsgivere vil ha noen som jobber 1 måned og er sykmeldt 1 måned. Det er ikke så enkelt som å si at man har et valg til å gjøre noe annet.

Men det er vel begrenset hvor mange sykedager jobben betaler? Om det blir så mye så blir det vel nav. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...