Gå til innhold

Kuldeskadete sommerblomster


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg har tre Flittiglise i en krukke. De tålte ikke så godt overgangen til utevør og ser stygge ut. Skal jeg bare gi dem opp eller vil de komme seg når varmen forhåpentligvis kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror mine blomster også får det denne helgen med 4 grader og regn. 

Jeg tror ikke de blir fine igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 timer siden):

Tror mine blomster også får det denne helgen med 4 grader og regn. 

Jeg tror ikke de blir fine igjen. 

Dumt. De andre blomstene klarte seg fint.

morsan skrev (1 time siden):

Hvis de har vært utsatt for frost, tror jeg løpet er kjørt, dessverre. 

Det har ikke vært frost. Men rundt ti grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Fru2020 skrev (1 time siden):

Dumt. De andre blomstene klarte seg fint.

Det har ikke vært frost. Men rundt ti grader.

Hvis det ikke har vært lavere en  ti grader, vil jeg tro de kommer seg.

Den ene agurkplanten min døde fordi jeg hadde satt dem ut (i drivhuset) for tidlig. Men den andre kviknet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Hvis det ikke har vært lavere en  ti grader, vil jeg tro de kommer seg.

Den ene agurkplanten min døde fordi jeg hadde satt dem ut (i drivhuset) for tidlig. Men den andre kviknet til.

Håper det. Jeg har knepet av det meste av de skadde blomstene og bladene så får jeg håpe de kommer seg. Jeg har aldri opplevd at blomster ikke har tålt mai måned her i området, men jeg har aldri hatt Flittiglise heller. Kanskje de er ekstra sarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (10 minutter siden):

Håper det. Jeg har knepet av det meste av de skadde blomstene og bladene så får jeg håpe de kommer seg. Jeg har aldri opplevd at blomster ikke har tålt mai måned her i området, men jeg har aldri hatt Flittiglise heller. Kanskje de er ekstra sarte.

Jeg ser på Flittiglise som en inneplante, men leser nå at den tåler regn og vind uten å ta noe særlig skade, men er ikke tøff nok til å overvintre ute her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lillemus skrev (11 minutter siden):

Jeg ser på Flittiglise som en inneplante, men leser nå at den tåler regn og vind uten å ta noe særlig skade, men er ikke tøff nok til å overvintre ute her i landet.

Nei, den overvintrer ikke. Min mor hatt ofte hatt dem. Og da bare som uteplanter. Kanskje jeg kan ta en av dem inn før det blir kaldt igjen. Kan den overvintre inne for så å plantes ut igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (9 minutter siden):

 

Nei, den overvintrer ikke. Min mor hatt ofte hatt dem. Og da bare som uteplanter. Kanskje jeg kan ta en av dem inn før det blir kaldt igjen. Kan den overvintre inne for så å plantes ut igjen?

Jeg har ingen erfaring med Flittiglise, man kan ikke skjønne at det skal være noe i veien for å ta den inn på høsten og overvintre den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (9 minutter siden):

Jeg har ingen erfaring med Flittiglise, man kan ikke skjønne at det skal være noe i veien for å ta den inn på høsten og overvintre den.

Kanskje jeg skal prøve det. Har gjort det med Coleus. Kjekt å slippe å handle så mye nytt hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med flittiglise, fordi den både tåler sol og skygge, vann og tørke. Men hvordan den er mht temperatur vet jeg ikke. Ti grader er jo ikke så kaldt. Men vet at basilikum fx mistrives i vinduskarm vinterstid så noen planter er veldig varmekjære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (1 time siden):

Jeg har god erfaring med flittiglise, fordi den både tåler sol og skygge, vann og tørke. Men hvordan den er mht temperatur vet jeg ikke. Ti grader er jo ikke så kaldt. Men vet at basilikum fx mistrives i vinduskarm vinterstid så noen planter er veldig varmekjære. 

Jeg trodde også Flittiglise tålte det meste, derav navnet. Krysser fingrene for at de kommer seg. Men de trenger nok litt varme, noe vi ikke får sett det ut. Værmeldingene varsler fortsatt mellom ti og tretten grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at det er verdt å prøve! Utrolig hva som kan komme seg igjen. Her var plantene i krukker på trappa halvdaue etter en liten miniferie i utlandet, og hvor «dyrepasseren» som bodde her mens vi var borte (aka bonussønn) ikke hadde blitt eksplisitt bedt om å sjekke om de trengte vann idet han passerte de minst to ganger daglig. 😅 De har overlevd og kommet seg, men er nok mere glisne enn de ville vært uten tørke 😆 

(ellers visste jeg jo fra før, da, at selv voksne ansvarlige barn trenger eksplisitt beskjed om denslags 😅 Men urtene på kjøkkenbenken hang ikke med nebbet, så de har tydeligvis fått en vannskvett selv uten «instruks») 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...