Gå til innhold

Få venner i voksen alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan kan man få venner i voksen alder? Noen som har erfaring selv og vil fortelle litt eller har tips å dele? Alle er velkommen til å svare altså, må ikke ha egenerfaring. Jeg er 29, jobber i en jobb der jeg stort sett jobber alene og der er ingen som er aktuelle å bli venner med av ulike årsaker. Jeg har vurdert å få en hobby, men det er vanskelig for meg å møte opp der alene. Så jeg er litt stuck og vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: 43768...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje

Jeg vil anbefale å bli med i en fritidsaktivitet! Der kan du bli kjent med nye mennesker som deler noen av de samme interessene som deg, og etterhvert kan det kanskje bli vennskap.

Selv synger jeg i kor. Det er veldig fint og så sosial som du selv ønsker å ha det (vi har en pause midt i øvelsen der du kan prate med folk hvis du vil). For 4-5 år siden begynte det ei ny dame der, og vi fant hverandre omtrent med en gang (sjelden jeg får nye venner). Nå er hun en av mine aller nærmeste! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med som frivillig i lokalt Røde Kors. Det har utvidet nettverket mitt veldig. Det er mange ulike typer aktiviteter en kan være frivillig i RK. Kan også være med på aktiviteter om en ikke ønsker å være frivillig, eller begge deler. Er det interessant kan du sjekke hva som er i ditt lokalmiljø.

https://www.mittrodekors.no

https://www.rodekors.no/tilbudene/

 

Jeg har også fått venner ved å delta i aktiviteter i pasientorganisasjoner knyttet til mine sykdommer,  og som pårørende til familie med sykdom, er også frivillig tillitsvalgt med ymse verv, det kom etterhvert, jeg startet å være med på medlemsaktiviter. Det er jo mest aktuelt om du har en sykdom eller er pårørende.

 

Det er andre organisasjoner i mitt lokalmiljø som jeg kunne tenkt meg å blitt med i, dersom jeg hadde hatt kapasitet. Det er en måte å treffe mennesker på, da kan vennskap oppstå.

Min kommune har en nettside og en app der aktivitetstilbud er listet opp, du kan sjekke om det er noe din kommune har? Så får du en oversikt.

Etterhvert har jeg fått flere bekjente, fått flere vennskap og noen nære vennskap. Det gjelder RK også, fått utvidet nettverket i lokalmiljøet betraktelig og fått noen vennskap. Har følt at både pas.org og RK har vært veldig lavterskel, ble godt tatt imot som ny når jeg kom alene.

Her har også frisklivssentralen en lavterskel møteplass, dersom det finnes der du bor, kan det kanskje være noe å sjekke ut?

 

Her kan du også søke på sted tror jeg, for å se hvilke frivillige organisasjoner som er i ditt nærområde:

 https://www.frivillighetnorge.no/medlemmer/

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.5.2023 den 0.11):

Hvordan kan man få venner i voksen alder? Noen som har erfaring selv og vil fortelle litt eller har tips å dele? Alle er velkommen til å svare altså, må ikke ha egenerfaring. Jeg er 29, jobber i en jobb der jeg stort sett jobber alene og der er ingen som er aktuelle å bli venner med av ulike årsaker. Jeg har vurdert å få en hobby, men det er vanskelig for meg å møte opp der alene. Så jeg er litt stuck og vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: 43768...4fb

AnonymBruker skrev (På 29.5.2023 den 0.11):

Hvordan kan man få venner i voksen alder? Noen som har erfaring selv og vil fortelle litt eller har tips å dele? Alle er velkommen til å svare altså, må ikke ha egenerfaring. Jeg er 29, jobber i en jobb der jeg stort sett jobber alene og der er ingen som er aktuelle å bli venner med av ulike årsaker. Jeg har vurdert å få en hobby, men det er vanskelig for meg å møte opp der alene. Så jeg er litt stuck og vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: 43768...4fb

Hvis du vil bli likt med en gang så tror jeg dugnadsarbeid er lurt. enten det er å gå natteravn, plukke søppelplast, ungdomsarbeid mm. Hobbyer er også greit men min erfaring er at det er lettest når jeg stiller opp og gjør noe for andre uten å ta betalt for det. 

Anonymkode: 1837a...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...