Gå til innhold

Erfaring med å slutte med overspising?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mat har blitt en slags mestringsstrategi for meg. En dårlig og veldig ødeleggende mestringsstrategi. Jeg er alt overvektig og er for tiden i en vektnedgangsprosess. Hadde klart å gå ned 2 kg den siste måneden. Jeg har da spist akkurat passe porsjoner og også forholdsvis sunt. Og ingen sjokolade osv. som jeg alltid har gjort. Men nå denne helgen har jeg vert på besøk hos min mor og ikke bare har jeg spist store porsjoner til middag (som i seg selv jo ikke er så ille), men jeg har også spist mye usunt. Og da var det gjort. Jeg kom nettopp hjem og hadde 2000 kcal med sjokolade i kjøleskapet som jeg nå har spist opp... føler meg så ekkel og skyldig nå. Som alltid kommer etter hver overspisingssprekk. Men jeg lærer jo aldri!

Noen som har erfaring med å slutte med overspising? Jeg trenger virkelig få en slutt på dette nå. 

Anonymkode: adf7e...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er ikke at du spiste 200g sjokolade. Problemet er at du kjøpte 200g sjokolade. Du kjøpte 200g sjokolade fordi du var sulten når du gikk for å handle, og du hadde ikke planlagt hva du skulle kjøpe på forhånd.

Det må ta avgjørelsene dine om mat på forhånd. For eksempel, handle en gang i uka. Alle kjøp skal være planlagt. Ikke gå på butikken sulten. 

Hvis du ikke får til det, trenger du mest sannsynlig bedre teknologi-hygiene. Hvis iPhonen din sier 10 timer skjermtid om dagen bruker du enormt mye kognitive ressurser på telefonen din, som du da ikke har tilgjengelig til å ta kontroll over forholdet ditt til mat.

Det er det samme prinsippet her også. Du må ta avgjørelsene om hvordan du skal bruke teknologi før du sitter å doomscroller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mat har blitt en slags mestringsstrategi for meg. En dårlig og veldig ødeleggende mestringsstrategi. Jeg er alt overvektig og er for tiden i en vektnedgangsprosess. Hadde klart å gå ned 2 kg den siste måneden. Jeg har da spist akkurat passe porsjoner og også forholdsvis sunt. Og ingen sjokolade osv. som jeg alltid har gjort. Men nå denne helgen har jeg vert på besøk hos min mor og ikke bare har jeg spist store porsjoner til middag (som i seg selv jo ikke er så ille), men jeg har også spist mye usunt. Og da var det gjort. Jeg kom nettopp hjem og hadde 2000 kcal med sjokolade i kjøleskapet som jeg nå har spist opp... føler meg så ekkel og skyldig nå. Som alltid kommer etter hver overspisingssprekk. Men jeg lærer jo aldri!

Noen som har erfaring med å slutte med overspising? Jeg trenger virkelig få en slutt på dette nå. 

Anonymkode: adf7e...ae6

Jeg har akkurat startet å faste periodisk !det hjelper fordi jeg får en annen kontroll liksom, føler meg flink fordi jeg ikke spiser og det hjelper meg  ✌ faster hver tredje dag i 36 timer og på de dagene jeg spiser så overspiser jeg ikke fordi da vil jo alt være forgjeves 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...