Gå til innhold

Mangler jeg empati?


kupton

Anbefalte innlegg

Jeg leser i VG om folk som gruer seg til sin tredje utenlandsferie dette året. Årsaken er den svake kronen, og at alt har blitt så dyrt i utlandet - ja, nesten like dyrt som i Norge,

Men jeg greier ikke å få den store medfølelsen. Jeg kan ikke dele deres katastrofefølelse. Ja, jeg leser det, men får ikke en eneste tåre i øyekroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemus skrev (4 minutter siden):

Jeg tror vi er mange som stiller oss i manglende-empati-køen her altså.

Ja, jeg stiller meg også opp i den køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med alltid forbehold om at avisene vinkler sakene på sin måte, så nei jeg får ingen medfølelse. Jeg syns det blir komisk hvis de er oppriktig nedfor eller bekymret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppriktig bekymret for kronesvekkelsen, men ikke fordi feriene blir dyrere.

Jeg har "sikret meg" slik at 40% av mine investeringer er i dollar, og de stiger jo mye i verdi for tiden siden kronen svekkes, men det er jo ikke reell gevinst sånn sett (ref. også Oljefondet). Men bekymringen min handler om importert inflasjon, og at det egentlig ikke lengre er så mange rasjonelle argumenter for kronesvekkelsen. Nå er det mer psykologien i markedet og spekulasjoner i at kronekursen skal fortsette svekkelsen, som gjør at investorer selger kroner, til dels i panikk.

Det som er et potensielt problem, er hvis renta må økes mye for en gjeldstynget befolkning. Det vil føre til mye mislighold -> tvangssalg av boliger -> reduserte boligpriser -> bankene får ikke dekning for sin sikkerhet -> bankene går over ende (worst case selvsagt, men like fullt en bekymring, av den typen vi så i 2008/2009).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Jeg leser i VG om folk som gruer seg til sin tredje utenlandsferie dette året. Årsaken er den svake kronen, og at alt har blitt så dyrt i utlandet - ja, nesten like dyrt som i Norge,

Men jeg greier ikke å få den store medfølelsen. Jeg kan ikke dele deres katastrofefølelse. Ja, jeg leser det, men får ikke en eneste tåre i øyekroken.

Har ikke så mye empati for det, men jeg ville tenkt det var kjedelig og litt bekymringsfullt å reise hvis alt var så dyrt. Så misunner de overhode ikke. Er så fornøyd med at vi i år skal være i Norge og bo billig på en ferie.  

Anonymkode: 509fa...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Jeg leser i VG om folk som gruer seg til sin tredje utenlandsferie dette året. Årsaken er den svake kronen, og at alt har blitt så dyrt i utlandet - ja, nesten like dyrt som i Norge,

Men jeg greier ikke å få den store medfølelsen. Jeg kan ikke dele deres katastrofefølelse. Ja, jeg leser det, men får ikke en eneste tåre i øyekroken.

Å ha empati handler ikke så mye om du får tårer i øyekroken eller ikke, men kan sette deg inn i andre situasjon. Si du hadde bestilt deg en etterlengtet ferie selv, kanskje spart opp lenge fordi ungene dine aldri hadde vært i syden før slik som vennene hadde. så like før du skal reise er alt blitt så mye dyrere at du ikke kan unne deg noe god mat eller drikke mens du er der. Hvis du bruker for mye penger, greier du ikke betale regninger når du kommer hjem. Empati handler om å forstå andres situasjon, sette seg inn i den, men ofte forstår ikke alle uten å ha vært i lignende situasjon selv. Er man rik og har råd uansett pristigning så kan sikkert sånt høres uforståelig ut, men den som sliter med økonomien og har barn forstår trolig problemet. 

Anonymkode: 509fa...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

men den som sliter med økonomien og har barn forstår trolig problemet. 

Jeg tror ikke at de som er på sin tredje utenlandsferie dette året er de som sliter med økonomien. Og gjør de likevel det, bør de ta noen færre turer til utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje ikke subjektiv, men jeg synes oppriktig synd på folk som har minstepensjon og bor i Syden av helsemessige grunner.  Både husleier, strøm og matvarer har blitt mye dyrere og så er euroen har steget fra 7,50 til 12 kroner samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 timer siden):

Jeg leser i VG om folk som gruer seg til sin tredje utenlandsferie dette året. Årsaken er den svake kronen, og at alt har blitt så dyrt i utlandet - ja, nesten like dyrt som i Norge,

Men jeg greier ikke å få den store medfølelsen. Jeg kan ikke dele deres katastrofefølelse. Ja, jeg leser det, men får ikke en eneste tåre i øyekroken.

Hvis det er dette som en målestokken på empati, så mangler jeg det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når alt som skjer i Ukraina og folk får hjemmene sine ødelagt får jeg heller ikke den store medfølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bekymringsfullt med den svake krona, og jeg synes det er feil å vinkle det inn på om noen drar på tre utenlandsferier i året.

Jeg er bekymret for den økonomiske situasjonen med inflasjon, høyere og høyere renter og annen prisstigning.

Det koster også å ha hytte, og skal jeg ha empati med dem som klager over hvor dyrt det er?  Jeg vil heller dra på utenlandsreiser enn å ha hytte.  Nå er ikke alle mine utenlandsreiser ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (2 timer siden):

Jeg er kanskje ikke subjektiv, men jeg synes oppriktig synd på folk som har minstepensjon og bor i Syden av helsemessige grunner.  Både husleier, strøm og matvarer har blitt mye dyrere og så er euroen har steget fra 7,50 til 12 kroner samtidig.

Jeg mente selvfølgelig objektiv 😉.  Sånn går det når man har dårlig tid 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Gruer seg til sin tredje ferie😂 de kan la være å reise på ferie da hvis det er så dyrt.
Nei du har ikke noe empatiproblem mener jeg. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Dorthe skrev (6 timer siden):

Jeg er kanskje ikke subjektiv, men jeg synes oppriktig synd på folk som har minstepensjon og bor i Syden av helsemessige grunner.  Både husleier, strøm og matvarer har blitt mye dyrere og så er euroen har steget fra 7,50 til 12 kroner samtidig.

Her ville jeg kanskje skyldet på kroppen/helsa for å være så dårlig, og prøvd å «irettesette» den. Man kan sikkert finne en årsak til sin situasjon. Jeg kan ikke si så mye om de, da jeg ikke vet hva de lider av..men. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (14 minutter siden):

Her ville jeg kanskje skyldet på kroppen/helsa for å være så dårlig, og prøvd å «irettesette» den. Man kan sikkert finne en årsak til sin situasjon. Jeg kan ikke si så mye om de, da jeg ikke vet hva de lider av..men. 

De fleste har en eller annen form for reumatisme, altså mye smerter og blir ganske dårlige i Norge om vinteren.  Og endel klarer ikke å komme seg ut i Norge pga snø og is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig er det et aspekt vi skal huske på, selv om det ikke er snakk om tre ferier.

Det er lett for de med god inntekt å overse, men utrolig mange jobber og sliter med den gulroten foran seg at man skal kunne ha en god 14 dagers ferie i utlandet. Om dette er på Svinesund, Gran Canaria eller Mallorca spiller egentlig liten rolle. Det er den motivasjonen som får folk til å holde ut hverdagen. Som kan være tung nok.

Vi skal ikke ignorere denne verdien. Empati eller ikke

Mange setter seg til og med i forbruksgjeld eller kredittkortgjeld for å få denne opplevelsen. Jeg synes som sagt ikke vi skal undervurdere hvor viktig det er i et ellers vanskelig liv.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...