Gå til innhold

Har vi tidenes dårligste norske regjering?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er det nok stadig flere som mener. Politikerne sløser bort dyrebare penger fra staten på luftslott fellesskapet taper på. Vedtak som påvirker hele samfunnet, blir nå gjort uten vitenskapelig forankring eller økonomiske utredninger. Politiske beslutninger blir fremdeles tatt etter påvirkning fra sterke særinteresser, ofte med en idealistisk baktanke eller en ønsketenkning.

Den siste tiden har en rekke fagmiljøer, økonomer og forskere satt spørsmålstegn ved regjeringens blinde tro på både havvind-eventyret, blant annet energikommisjonens leder, Lars Sørgard. Men disse får ikke gehør.

Regjeringen vet ikke hvor mange milliarder staten, som til syvende og siste er oss, må betale for havvind. Selskapene ber om å få mer av fellesskapets penger for at det skal bli lønnsomt for dem. Det skal de få, ifølge både Aasland og statsminister Jonas Gahr Støre. Uansett om det tapper fellesskapet for både penger og ressurser. Og selv om dette godt kan være et luftslott.

Politikerne må sette et klart skille mellom samfunnets og fellesskapets behov og interesser og det som er rene næringsinteresser. Ellers kan vi fort ende med å sløse bort det vi har spart.

https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/jlXp0z/lytt-til-stoltenberg

Anonymkode: 5ba2d...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror kanskje regjeringen Quisling var verre, men jeg er kke historiker.

Når det gjelder havvind så mener jeg Høyre og flere er medskyldige.

Hvis man:

- Vil kutte utslippene i Norge ved å elektrifisere sokkelen.

- Sier nei til vindkraft på land

- Sier nei til kjernekraft

- Vil gi folket strøm til under markedspris

- Vil ha billig/subsidiert strøm til industrien

- Har 15 000 milliarder på bok

Da er havvind svaret.  Man bruker noen milliarder for å slippe å prioritere.

Jeg ser galskapen i det, men samtidig tenker jeg noen ganger at når de har kommet så langt og utredet i 15 år får de jammen gjennomføre noe. Hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De bryr seg mer om mindre kjøpesterke grupper, det synes jeg er fint. Men jeg er imot laksskatten og at rikingene emigrerer med pengene sine. Vi trenger suksessfulle folk også. Jeg er for all grønn energi og de kunne fylle skogen bak blokka mi med dem uten at jeg protesterte. 
 

 

Anonymkode: caf98...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De bryr seg mer om mindre kjøpesterke grupper, det synes jeg er fint. Men jeg er imot laksskatten og at rikingene emigrerer med pengene sine. Vi trenger suksessfulle folk også. Jeg er for all grønn energi og de kunne fylle skogen bak blokka mi med dem uten at jeg protesterte. 
 

 

Anonymkode: caf98...4b3

Med vindmøller skulle det stå.

Anonymkode: caf98...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (4 timer siden):

Når det gjelder havvind så mener jeg Høyre og flere er medskyldige.

Ja, de er ikke alene om å fatte vedtakene på Stortinget... Men, når partiene som sitter med regjeringsslitasjen ikke er ønsket ut til folket i et år der det er fylkes- og kommunevalg, da er de ikke populære...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...