Gå til innhold

Kan du få virkning av bare en halv beroligende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eller blir det bare placebo? 
Jeg opplever panikkanfall daglig, og må likevel på jobb.

I går var jeg mye borte fra plassen min, sa jeg var dårlig i magen…jeg satt på do og hyperventilerte

Nå er det straks klart for seimvakt, og jeg har tatt en halv Sobril..

Tar jeg en hel, blir jeg rolig, men også noe ufokusert og trøtt.

Da er jeg usikker på om jeg kan kjøre bilen hjem i kveld.

Har du opplevd å få effekt av veldig liten dose beroligende? Eller kan jeg likegodt la være å ta? 
Mikk

Anonymkode: 421b7...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har panikkanfall hver dag er Sobril en skikkelig dårlig løsning, 

Jeg ville snakket med en psykiater om å få et bedre alternativ.

Hvis du er avhengig av bil i det daglige er Sobril en skikkelig dårlig løsning. Det finnes et unntak, men generelt sett har du ikke lov til å kjøre bil under påvirkning av Sobril.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsetningen for at du skal ha effekt av en halv tabl. Sobril, er at den nettopp brukes som det den kanskje er ment som, nødmedisin. Ikke til daglig bruk. Ved daglig bruk over tid er det lett at du kan miste effekten og at du vil trenge en høyere dose - ond spiral.

En helt annen sak er at du kan gjøre deg psykisk avhengig av en medisin fremfor å selv møte den vanskelige situasjonen.

Ønsker deg lykke til. Det høres vondt ut å ha det slik. Kanskje du skal oppsøke legen din og se om du kan få noe annen hjelp om dette har vart lenge? Medisiner er normalt sett kun en krykke som ikke er med på å "styrke beinet" på lang sikt - ikke medisin alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelsang skrev (På 1.6.2023 den 11.32):

Hvis du har panikkanfall hver dag er Sobril en skikkelig dårlig løsning, 

Jeg ville snakket med en psykiater om å få et bedre alternativ.

Hvis du er avhengig av bil i det daglige er Sobril en skikkelig dårlig løsning. Det finnes et unntak, men generelt sett har du ikke lov til å kjøre bil under påvirkning av Sobril.

Kommer det ikke også litt an på hvor mange mg sobrilen er på? Det med bilkjøring, mener jeg. Det er forskjell på 1/2 av den svakeste og 1/2 av den sterkeste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja om du bruker den bare til nødsituasjoner og ikke hver dag så trenger man ikke høy dose. 

Anonymkode: 410c2...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Osten said:

Kommer det ikke også litt an på hvor mange mg sobrilen er på? Det med bilkjøring, mener jeg. 

Nei. Sobril er et rusmiddel.

Det finnes et unntak som baserer seg på langvarig bruk, men det er nøyaktig det du vil unngå ved Sobril.

Hvis du blir avhengig har du et nytt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gammelsang skrev (30 minutter siden):

Nei. Sobril er et rusmiddel.

Det finnes et unntak som baserer seg på langvarig bruk, men det er nøyaktig det du vil unngå ved Sobril.

Hvis du blir avhengig har du et nytt problem.

Førerkort og B-preparater fra NHI

 

Se lenke med tilhørende tabell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Eva Sofie said:

Se lenke med tilhørende tabell.

Det er ikke veldig tydelig hva du vil frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelsang skrev (14 timer siden):

Nei. Sobril er et rusmiddel.

Det finnes et unntak som baserer seg på langvarig bruk, men det er nøyaktig det du vil unngå ved Sobril.

Hvis du blir avhengig har du et nytt problem.

Vel. Jeg ser ikke på Sobril som et rusmiddel. Jeg ser på det som en angstdempende medisin. Og det er klart at det kommer an på hvor mye man inntar mtp bilkjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Osten said:

Og det er klart at det kommer an på hvor mye man inntar mtp bilkjøring

Nei.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveileder/midler-som-kan-pavirke-kjoreevnen-35-37#legemidler-som-kan-pavirke-kjoreevnen

Unntaket er langvarig bruk. For Sobril er det også maksimalt 30mg/døgn. Det forutsetter tilvenning til dosen og må gjøres i samarbeid med lege.

Dette er den objektive vurderingen av om du er tilvendt Sobril: «stabil legemiddelbehandling menes at legemiddeldose og doseringsintervall har vært uendret i minst 7 døgn»

I tillegg kan legen fortsatt subjektivt vurdere at du ikke har lov til å kjøre under påvirkning av Sobril.

Det er ingen som bryr seg om at du kaller det for angstdempende. Sobril er betraktet som et rusmiddel fordi du kan ruse deg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et angstdempende og beroligende middel. 
Som alle benzo-stoffer kan man bli avhengig, og man kan få abstinenser hvis man skal slutte etter langvarig bruk.  Men det er ikke et rusmiddel. 

 Og legen kan også vurdere at man KAN kjøre når man har tatt Sobril. 

Endret av Osten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
Osten skrev (6 minutter siden):

Det er et angstdempende og beroligende middel. 
Som alle benzo-stoffer kan man bli avhengig, og man kan få abstinenser hvis man skal slutte etter langvarig bruk.  Men det er ikke et rusmiddel. 

 Og legen kan også vurdere at man KAN kjøre når man har tatt Sobril. 

En halv sobril er ikke ett rusmiddel, men en håndfull xanor er det. Benzo kan definitivt gi rus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worriesome Plenty 2 skrev (1 minutt siden):

En halv sobril er ikke ett rusmiddel, men en håndfull xanor er det. Benzo kan definitivt gi rus.

Ja, har ikke nektet for at det kan gi rus.  Men det er et angstdempende og beroligende middel.  Selvsagt kan mange typer medisiner misbrukes hvis det er rus man leter etter, massevis av smertestillende bl.a. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilken merkelapp du ønsker å bruke har myndighetene bestemt at du ikke har lov til å kjøre bil under påvirkning av Sobril.

Unntaket for dette har jeg nevnt over.

Teknisk sett kan en lege gi tillatelse som går imot Helsedirektoratets anbefalinger, men de færreste leger vil risikere autorisasjonen sin for at en pasient skal «få lov» til å kjøre i påvirket tilstand.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...