Gå til innhold

Er det menneskerett.........

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ja det er absolutt en menneskerett å eie en leilighet og hytte. 

Anonymkode: 69a06...3e8

Nei, det er det da ikke.  Jeg har vokst opp i en leiegård og det var da ingen forskjell fra å eie sjøl.  Nå er det stor forskjell på hva det koster å leie og det som eies, men i min barndom leide alle der vi bodde og ikke var det spesielt dyrt heller.

AnonymBruker
Dorthe skrev (1 minutt siden):

Nei, det er det da ikke.  Jeg har vokst opp i en leiegård og det var da ingen forskjell fra å eie sjøl.  Nå er det stor forskjell på hva det koster å leie og det som eies, men i min barndom leide alle der vi bodde og ikke var det spesielt dyrt heller.

I moderne tid som i vår tid er det en menneskerett og noe alle bør få oppleve. Det er noen steder dyrere å leie enn eie. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I moderne tid som i vår tid er det en menneskerett og noe alle bør få oppleve. Det er noen steder dyrere å leie enn eie. 

Jeg synes ikke det.  Men jeg skal kanskje ikke uttale meg siden jeg har eid i hele mitt voksne liv.  Men har venninner som leier og de er ikke mindre lykkelige pga det.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har man krav på tilskudd til egenkapital fra mor og far?

Anonymkode: 9e76d...1ab

Annonse

Dette er de gjeldende menneskerettigheter i Norge:

Grunnloven kapittel E inneholder i dag følgende menneskerettigheter:

• Retten til liv, forbud mot tortur, slaveri og tvangsarbeid (§ 93). Ny 2014
  • Vern mot vilkårlig frihetsberøvelse (§ 94). Ny 2014
  • Rett til en rettferdig og offentlig rettergang ved uavhengige domstoler (§ 95). Ny 2014
  • Straff bare etter lov og dom, uskyldspresumpsjonen og forbud mot konfiskasjon (§ 96). Delvis ny 2014
  • Forbud mot retroaktiv lovgivning (§ 97)
  • Rett til likhet for loven og forbud mot usaklig eller uforholdsmessig forskjellsbehandling (§ 98). Ny 2014
  • Ytringsfrihet (§ 100)
  • Foreningsfrihet og forsamlingsfrihet (§ 101). Ny 2014
  • Rett til respekt for privat- og familielivet, hjemmet og kommunikasjon (§ 102). Ny 2014
  • Barns rett til å bli hørt, at barnets beste er et grunnleggende hensyn, integritetsvern og rett til grunnleggende økonomisk, sosial og helsemessig trygghet (§ 104). Ny 2014
  • Eiendomsvern (§ 105)
  • Bevegelsesfrihet og rett til ut- og innreise i riket (§ 106). Ny 2014
  • Samefolkets rettigheter som urfolk (§ 108, sameparagrafen)
  • Retten til utdannelse (§ 109). Ny 2014
  • Retten til arbeid og rett til offentlig støtte for den «som ikke selv kan sørge for sitt livsopphold» (§ 110). Ny 2014
  • Rett til et bærekraftig miljø og til informasjon om miljøets tilstand og om virkningen av inngrep (§ 112 miljøparagrafen). Delvis ny 2014
  • Myndighetsinngrep overfor den enkelte må ha grunnlag i lov – legalitetsprinsippet (§ 113). Ny 2014

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...