Gå til innhold

Sammenheng mellom bipolar, hyperseksualitet og parafili?


hererjeg

Anbefalte innlegg

Hei, ny her og dette er mitt første innlegg.

Jeg er under utredning for bipolar lidelse da jeg ofte og gjennom mange år har slitt med hyperseksualitet. Var først når behandler kom inn på sporet om bipolar og hyperseksualitet at jeg forstod sammenheng på det sexfokuset og interessen jeg har hatt igjennom mange år.

Jeg prøver å finne informasjon om dette, men det er ikke så mye der ute. Det jeg lurer på er om det er en sammenheng med at man kan få interesse for ulike parafilier når man er i hypoman tilstand og har økt seksuell interesse. Dette kan være interesser jeg ikke har til vanlig, men som blir veldig forsterket under en hypoman episode.

Er det også vanlig at man krysse en grense når det kommer til andre? Jeg kan bli seksuelt veldig opptatt av andre, selv om jeg har samboer. Det jeg sliter mest med er mangel på kontroll og hemning. Jeg klarer ikke å stoppe dette og det syns jeg er vanskelig. Drivkraften er så sterk at jeg gir etter.

Er det flere som kjenner seg igjen i dette når det kommer til hyperseksualitet ved bipolar?

Da jeg er fersk med dette om man kan si det sånn, så hadde det vært interessant å hørt fra andre som har kjennskap og erfaringer med dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Hyperseksualitet ses ofte ved "oppoversvingninger" ved bipolar lidelse. Hvis du har kjente hypomanier (som du beskriver) i tillegg til disse episodene med endret sexlyst, så er vel diagnosen egentlig ganske sikker?

Hvilke andre symptomer har du under hypomaniene dine? Og opplever du også regelmessige depresjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg har bipolar 2 og kan svare ut fra min erfaring med hypomanier. Jeg har ikke opplevd endra tenningsmønster eller seksuelle preferanser i hypoman tilstand, men økt kåthet og seksuell interesse er typisk. Det samme med mindre sosiale hemninger, som får en til å gjøre ting en ellers ikke vil gjort, f.eks. sjekke opp noen på en direkte måte eller forslå eksplisitt seksuelle ting.

For at det skal være hypomani/biopolar må du ha endringer på flere områder enn seksualitet, typisk økt energinivå på de fleste områder samt sterkere intensitet i følelser og persepsjoner. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (7 timer siden):

Hei,

Hyperseksualitet ses ofte ved "oppoversvingninger" ved bipolar lidelse. Hvis du har kjente hypomanier (som du beskriver) i tillegg til disse episodene med endret sexlyst, så er vel diagnosen egentlig ganske sikker?

Hvilke andre symptomer har du under hypomaniene dine? Og opplever du også regelmessige depresjoner?

«Så er vel diagnosen ganske sikker», etter et innlegg på nett hvor hyperseksualitet i perioder er beskrevet? Skummelt tynt grunnlag å fjerndiagnostisere noen på. Bipolar lidelse er en alvorlig sykdom som settes av sertifisert helsepersonell etter en grundig utredning. Sykdommen innebærer langt mer enn kåtskap. 

Anonymkode: 16ba5...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

«Så er vel diagnosen ganske sikker», etter et innlegg på nett hvor hyperseksualitet i perioder er beskrevet? Skummelt tynt grunnlag å fjerndiagnostisere noen på. Bipolar lidelse er en alvorlig sykdom som settes av sertifisert helsepersonell etter en grundig utredning. Sykdommen innebærer langt mer enn kåtskap. 

Anonymkode: 16ba5...3ff

Hvis TS som det fremstår, allerede har gått til behandler en stund, er det neppe periodevis hyperseksualitet alene som har ført til bipolarutredningen - som allerede er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

«Så er vel diagnosen ganske sikker», etter et innlegg på nett hvor hyperseksualitet i perioder er beskrevet? Skummelt tynt grunnlag å fjerndiagnostisere noen på. Bipolar lidelse er en alvorlig sykdom som settes av sertifisert helsepersonell etter en grundig utredning. Sykdommen innebærer langt mer enn kåtskap. 

Anonymkode: 16ba5...3ff

Kan ikke du finne deg en annen hobby enn å alltid skulle gnage om dette?

TS nevner HYPOMANIER. Da er diagnosen ganske sikker. Jeg har faktisk rett i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (3 timer siden):

Kan ikke du finne deg en annen hobby enn å alltid skulle gnage om dette?

TS nevner HYPOMANIER. Da er diagnosen ganske sikker. Jeg har faktisk rett i det.

Hva er «dette» som du sikter til? Ts nevner fortrinnsvis perioder med hyperseksualisert atferd og vansker rundt det. Og ja, jeg står ved at jeg syns det er en tragedie at du har påtatt deg en ekspertposisjon og attpå til fjerndiagnostiserer mennesker med alvorlige sykdommer over nett etter å ha lest ett innlegg hvor hovedproblemet er hyperseksuell atferd. Du burde holde deg for god for det du tidvis driver med. 

Anonymkode: 16ba5...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva er «dette» som du sikter til? Ts nevner fortrinnsvis perioder med hyperseksualisert atferd og vansker rundt det. Og ja, jeg står ved at jeg syns det er en tragedie at du har påtatt deg en ekspertposisjon og attpå til fjerndiagnostiserer mennesker med alvorlige sykdommer over nett etter å ha lest ett innlegg hvor hovedproblemet er hyperseksuell atferd. Du burde holde deg for god for det du tidvis driver med. 

Anonymkode: 16ba5...3ff

Isw er etter mitt syn en kjempe ressurs her inne, og jeg synes kritikken i ditt innlegg er ufortjent.

Likevel, selv om ingen av oss på papiret er hverken er leger eller psykiatere, syns jeg det er ok å "regulere" hverandre litt i blandt, for selv en ekspert kan av og til ta feil. Men da må man ha et godt grunnlag for å komme med kritikk. Jeg mener ditt grunnlag her er svakt, da trådstarter oppgir av vedkommende allerede er under utredning nettopp for en bipolar lidelse, der det er kjent at hyperseksualitet kan være et symptom.

Jeg synes heller bekymringen burde være at man, som en som ofte hjelper andre, har større risiko for å strekke seg litt for langt, og at vi her på forumet kunne bli flinkere til å støtte og løfte hverandre opp fremfor å kritisere. Ingen her har betalt for å være eller svare her. Dette er et fellesskap av mennesker med mange ressurser på ulike områder. Hva er dine ressurser og styrker?

Endret av cathlin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som har svart. Det er vel ingen tvil om hva det er, men jeg syns det er vanskelig når det kommer til et sexfokus som tar helt overhånd og som gjør at jeg mister hemninger, eller redd for å gå over grenser.

Det kan gjelde at jeg blir veldig interessert i enkelte fetisjer er får diverse kinks som jeg vil teste ut. Til vanlig er ikke dette et problem, men når hyperseksualiteten øker, økes alt. Kan tenke på sex mer eller mindre 24/7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...