Gå til innhold

Psykotisk person tilbyr sårbare helbredelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Familiemedlem med diagnosen paranoid psykose tilbyr å heale/helbrede fremmede, trengende og intetanende mennesker. Hva synes dere jeg burde gjøre, hvis noe?

Jeg blir fælen ved tanken om at h*n gir råd om evt. å avstå fra medisinske intervensjoner fra helsepersonell. Sårbare, godtroende personer kan stole på vedkommendes løfter om bedring og ta dårlige valg.

Hva tenker dere?

Anonymkode: fae81...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sårbare, godtroende mennesker har også ansvar for egen helse. De har ansvar for å skjønne at de bør ta medisinene sine og ansvar for å skjønne at et psykotisk menneske med rare råd ikke er smart å bytte ut med lege og annen fungerende terapi. Om vedkommende er reelt psykotisk vil de fleste skjønne at noe ikke er helt på plass. Du skal ikke gjøre noe som helst annet enn å ta ansvar for egen helse og eventuelt se til den psykotiske personen om vedkommende brikker over i en tilstand hvor egenomsorg ikke er mulig. Da må tiltak inn.

Anonymkode: 93061...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også enig i at de bør skjønne at noe ikke er helt på plass når de møter en psykotisk person som gir råd og helbredelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg healet folk før og de sa det hjalp, om jeg var psykotisk? Vet ikke, har i hvert fall tatt kurs i reiki healing. Brukte det i litt gode perioder for det nyttet jo ikke når jeg var dårlig, det fikk meg til å føle meg nyttig og det skadet jo ikke. Rådet ikke folk til å ikke høre på legen men jeg kom med litt åndelige ideer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Everybody skrev (1 time siden):

Er også enig i at de bør skjønne at noe ikke er helt på plass når de møter en psykotisk person som gir råd og helbredelse.

Hvem sa at de vet om psykosen? Det er ts som vet om den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
90tallsbarn skrev (3 minutter siden):

Hvem sa at de vet om psykosen? Det er ts som vet om den. 

Kanskje personen er oppslukt av det åndelige? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Kanskje personen er oppslukt av det åndelige? 

Behandleren eller pasienten? Isåfall er det egt desto større fare for å bli utnyttet på noen måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
90tallsbarn skrev (Akkurat nå):

Behandleren eller pasienten? Isåfall er det egt desto større fare for å bli utnyttet på noen måter.

Behandleren ja, det er lett å bli oppslukt av det åndelige når man først er på den veien. Det kan bli både svevende og skummelt, jeg har ikke så stor tro på healing lenger. Men de må jo få tro på det de som vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye du kan gjøre. Jeg er venn med ei med en alvorlig diagnose, og hun er i et miljø hvor de er konspiratoriske, tror på healing, det åndelige og tar avstand fra såkalt skolemedisin. De både råder andre og healer folk. De har faktisk lov til det, og ja, mange kan bli både lurt og med hensikt svindlet. Det er bare det at de har lov til å drive på med dette, så da er det lite å gjøre med.

Akkurat som religiøse kan lure og svindle folk i noen tilfeller. De kan ikke stoppes av noe lovverk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Kashmir skrev (8 minutter siden):

lure og svindle folk

Jeg tok ikke betalt da jeg healet, det var bare familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 time siden):

Jeg tok ikke betalt da jeg healet, det var bare familie. 

Ja, det blir jo noe annet 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (8 timer siden):

Er også enig i at de bør skjønne at noe ikke er helt på plass når de møter en psykotisk person som gir råd og helbredelse.

Når jeg leser det du skriver får jeg inntrykket av at du tror man sikkert oppfatter at en person er psykotisk. Ved å lese litt om diagnosen paranoid psykose/vrangforestillingslidelse vil man kunne få en riktigere oppfatning av hvordan atferden til personer med denne diagnosen kan være. 
Mange som ikke har kjennskap til dette tror at det er lett å se/forstå at en person lider av vrangforestillingslidelse. Slik er det ikke i virkeligheten.

Anonymkode: fae81...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sårbare, godtroende mennesker har også ansvar for egen helse. De har ansvar for å skjønne at de bør ta medisinene sine og ansvar for å skjønne at et psykotisk menneske med rare råd ikke er smart å bytte ut med lege og annen fungerende terapi. Om vedkommende er reelt psykotisk vil de fleste skjønne at noe ikke er helt på plass. Du skal ikke gjøre noe som helst annet enn å ta ansvar for egen helse og eventuelt se til den psykotiske personen om vedkommende brikker over i en tilstand hvor egenomsorg ikke er mulig. Da må tiltak inn.

Anonymkode: 93061...8e8

Folk som strever med å bli friske fra alvorlig sykdom kan bli så fortvilte at de prøver «alt» for å få hjelp, og bruker masse penger (gjerne lånte midler) for å redde livet eller bli friske fra alvorlig lidelse. Mediene er fulle av personlige historier om mennesker som har reist land og strand rundt og prøvd både dokumenterte og høyst udokumenterte behandlinger. Noen har sågar havnet i dyp gjeld. De som kjenner til diagnosen som her nevnes i tråden vet at personer med denne lidelsen kan leve et tilsynelatende adekvat hverdagsliv på overflaten men med en total underliggende «galskap» som styrer deres tenkning og handlinger. De kan virke svært overbevisende til en viss grad, og nettopp dette kombinert med andre syke/trengende som oppsøker healing i desperasjon som et siste forsøk kan bli «overbevist» og overtalt til å ta dårlige og helseskadelige valg.

Anonymkode: fae81...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (6 timer siden):

Jeg tok ikke betalt da jeg healet, det var bare familie. 

Utsette familie for ukvalifisert og udokumentert behandling/helbredelse? «Det var _bare_ familie»?

«Bare» i betydningen: Da gjør det ikke så mye om de er prøvekaniner og utsettes for ufaglig behandling?

Anonymkode: fae81...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Folk som strever med å bli friske fra alvorlig sykdom kan bli så fortvilte at de prøver «alt» for å få hjelp, og bruker masse penger (gjerne lånte midler) for å redde livet eller bli friske fra alvorlig lidelse. Mediene er fulle av personlige historier om mennesker som har reist land og strand rundt og prøvd både dokumenterte og høyst udokumenterte behandlinger. Noen har sågar havnet i dyp gjeld. De som kjenner til diagnosen som her nevnes i tråden vet at personer med denne lidelsen kan leve et tilsynelatende adekvat hverdagsliv på overflaten men med en total underliggende «galskap» som styrer deres tenkning og handlinger. De kan virke svært overbevisende til en viss grad, og nettopp dette kombinert med andre syke/trengende som oppsøker healing i desperasjon som et siste forsøk kan bli «overbevist» og overtalt til å ta dårlige og helseskadelige valg.

Anonymkode: fae81...01d

Verden er full av potensielt farlige mennesker som tilbyr diverse alternative behandlingsmetoder, uten at de lider av psykose. Psykotiske mennesker er sjeldent mer farlige enn andre, også i denne sammenhengen, mener jeg. Syns det kan bygge opp rundt stigma rundt psykosesykdommer å lage et bilde av denne gruppen som skadelige for sårbare mennesker, slik tråden prøver på. Jeg tror ikke en med paranoid schizofreni er en større fare for et sårbart menneske på jakt etter helbredelse, enn Durek, diverse overbeviste healere, usertifiserte terapeuter med diffuse titler og alt kan man oppsøke om man er sårbar og på jakt etter lindring. 

Anonymkode: 93061...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Utsette familie for ukvalifisert og udokumentert behandling/helbredelse? «Det var _bare_ familie»?

«Bare» i betydningen: Da gjør det ikke så mye om de er prøvekaniner og utsettes for ufaglig behandling?

Anonymkode: fae81...01d

Alle vet vel at healing ikke er medisinsk behandling, så jeg synes det blir feil å snakke om prøvekaniner og ufaglig behandling. 

Tilbyr vedkommende sine tjenester mot betaling? Og hvordan annonseres og beskrives i så fall tjenestene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Utsette familie for ukvalifisert og udokumentert behandling/helbredelse? «Det var _bare_ familie»?

«Bare» i betydningen: Da gjør det ikke så mye om de er prøvekaniner og utsettes for ufaglig behandling?

Anonymkode: fae81...01d

Det gjorde vel ikke noen skade? De syns jo det hjalp også så jeg tror ikke jeg overførte noe av meg selv til de, men det gjorde en healer på meg. Jeg ble bare dårligere og dårligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...