Gå til innhold

"Angst" for alt mulig ulogisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet ikke helt om denne passer inn på psykiatri eller ikke, men ettersom jeg har en tendens til å få "angst" for sånne ulogiske ting som dette, så prøver jeg her... (Jeg skriver "angst" fordi jeg er usikker på om det faktisk kan kalles og klassifiseres som angst eller ikke).

Nå er det plutselig sånn at jeg har blitt redd for oppvasktablettene til oppvaskmaskina. Det står på dem at man må være tørr på hendene (pga de løser seg opp i vann) og at de kan føre til alvorlig øyeskade. Så jeg tør ofte ikke sette på oppvask fordi jeg er redd for dette. Jeg vet dette helt sikkert høres helt tullete ut, men det er virkelig reelt for meg. Så ja, selv om jeg tørker hendene godt så klarer jeg ikke la være å se for meg at der kanskje er igjen en dråpe vann eller at disse tablettene løser seg opp på andre måter.

Så... hva kan jeg gjøre med dette? Jeg forsøker jo bare ta meg sammen men har hittil ikke lykkes.

Anonymkode: 6c329...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også akkurat samme tanker. Vasker meg alltid litt etter jeg har tatt på oppvasktabletter eller vaskepulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bruk gummihansker da vel. 

Anonymkode: b29a1...03a

Ja, det er jo en genial løsning! Takk for forslaget.

Anonymkode: 6c329...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Everybody skrev (2 timer siden):

Har også akkurat samme tanker. Vasker meg alltid litt etter jeg har tatt på oppvasktabletter eller vaskepulver.

Det gjør jeg og, samme med zalo osv.

Anonymkode: 6c329...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (45 minutter siden):

All angst er ulogisk, også din. Dette er angst som du kan få hjelp for i terapi.

Tror du behandler vil ta meg seriøst? Jeg ønsker jo gjerne hjelp, men det er jo ikke slik at jeg blir helt handlingslammet av angsten. Er litt redd for at behandler bare skal le av meg... 

Anonymkode: 6c329...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (8 minutter siden):

Alle behandlere tar pasienter seriøst. 

😮😯 Det er en veldig skråsikker påstand. Er du helt sikker på det?🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (13 minutter siden):

😮😯 Det er en veldig skråsikker påstand. Er du helt sikker på det?🤔

Jeg har i hvert fall aldri opplevd noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror du behandler vil ta meg seriøst? Jeg ønsker jo gjerne hjelp, men det er jo ikke slik at jeg blir helt handlingslammet av angsten. Er litt redd for at behandler bare skal le av meg... 

Anonymkode: 6c329...44e

Ja - bruk behandleren din for alt det h*n er verdt! 🌟 Jeg vil anta at du går i terapi bl.a. for å få hjelp? 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (4 timer siden):

😮😯 Det er en veldig skråsikker påstand. Er du helt sikker på det?🤔

Mulig en differanse mellom behandlers og pasientens oppfatning av situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sånn corny ting jeg plutselig kan bli redd for. Å bruke avløpsåpner, salmiakk, spise ris som har stått litt lenge, kaste poteter så fort det er antydning til spirer, bruke hele løken eller kaste resten da løk ikke skal oppbevares halv osv. Det er tusen ting. Jeg er drittlei alle artiklene i VG osv med overskrift: Har du vondt i hodet/ ryggen/ magen / lilletåa?  Dette må du passe på!  🙃

Og selv om alt over jo kan være potensielt farlig ved uhell, så er det lite sannsynlig at noe skjer mtp på hvor forsiktig og nøye jeg er.  Det er mye rart jeg kan "få nerver" av, men jeg har et par venninner jeg kan snakke med, og det hjelper å le av det! Det er jo ikke til å unngå heller. 

Selvironi er viktig, men om du må søke hjelp eller si fra til behandler så er du helt trygg. De vet veldig godt hva det handlet om, og tar deg på alvor altså 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...