Gå til innhold

Reaktiv depresjon


Sokk

Anbefalte innlegg

Første gang jeg skriver her. Er litt nervøs. Håper ikke jeg blir gjenkjent.

Jeg plages med depresjon, men jeg føler ikke det blir tatt på alvor av behandler. Grunnen er at depresjonen er utløst av ytre omstendigheter og stress. Dermed er det ikke en «ordentlig» depresjon som kan behandles. Føler rett og slett på at depresjonen min ikke er «bra nok» til å bli behandlet. Selv om jeg har symptomene og har scoret til alvorlig depresjon på ulike skalaer (husker dessverre ikke navnet på dem). Plages nå spesielt av anhedoni, tiltaksløshet/mangler motivasjon, klarer ikke ta enkle beslutninger, mangler energi, og mye negative følelser (tristhet, håpløshet, fortvilelse, sinne). Tipper jeg ligger på moderat depresjon nå, men vanskelig (og sikkert ikke lurt) å selvdiagnostisere. 

Skulle gjerne forsøkt behandling rettet spesifikt mot depresjonssymptomene, sånn som kognitiv terapi/konkrete oppgaver for å komme meg i aktivitet, og eventuelt også medisiner. Men behandlingsløpet jeg er i er knyttet til en annen diagnose.

Hva er fasiten her? Hvordan behandles en reaktiv depresjon? Kan man ha nytte av medisiner?

Kan behandlers holdning til dette skyldes at hen (uten å fortelle det til meg) mener jeg har en personlighetsforstyrrelse som forklarer alle de depressive symptomene? Har ingen pf-diagnose på papiret.

Må jeg ha en ny henvisning for å kunne jobbe med depresjonen siden det er en annen diagnose? Hvordan kan jeg snakke med behandler om dette? Har tydeligvis ikke sagt de riktige tingene til nå.

Merker jeg føler meg så mislykket som ikke engang klarer å være deprimert på riktig måte. Var deprimert i flere måneder, så fikk jeg en kort pause, men så kom mørket tilbake. Er så fortvilet over dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...