Gå til innhold

Epikrise fra dps - hvordan hindre somatisk sykehus å lese den?


Sindrana

Anbefalte innlegg

Jeg brakk benet mitt for noen måneder siden. Når jeg går inn i tilgangsloggen på pasientjournalen ser jeg at flere av legene har vært inne og lest epikrise fra dps. Jeg hadde 2 timer der før jeg byttet til avtalespesialist. Epikrisen beskriver hvor krevende sykehus er for meg pga tidligere traumer. 
 

hva har dette med akutt-undersøkelse pga brukket ben? Har og opplevd at en øyelege og en ØNH spesialist har lest epikrisen før konsultasjon. For meg er grunnene til at jeg har problem med sykehus svært personlig og jeg vil ikke at alle leger som jeg tilfeldigvis treffer på somatisk sykehus skal kunne slå opp denne epikrisen der det står detaljert beskrevet. Har jeg noe mulighet til å stoppe tilgang til dette journaldokumentet? Blir det synlig at det er blokkert og de ikke kan lese eller blir det skjult?  Hvordan går jeg evt frem for å hindre tilgang?

Er det noe grunn jeg som ikke-helsepersonell ikke skjønner som gjør at det er riktig eller lurt av legene å lese psykiatrisk epikrise? (Jeg har aldri selvskadet og har aldri oppsøkt legevakt pga psykiske problemer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sindrana skrev (1 time siden):

Jeg brakk benet mitt for noen måneder siden. Når jeg går inn i tilgangsloggen på pasientjournalen ser jeg at flere av legene har vært inne og lest epikrise fra dps. Jeg hadde 2 timer der før jeg byttet til avtalespesialist. Epikrisen beskriver hvor krevende sykehus er for meg pga tidligere traumer. 

Se under for svar på ditt konkrete spørsmål. Jeg ville anbefalt deg å ikke ta en avgjørelse om å sperre, slik jeg forstår det, denne ene epikrisen i affekt. Kan det f.eks. tenkes at en uttalelse fra DPS kan komme deg til nytte innen somatisk behandling, når det er krevende for deg grunnet dine traumeerfaringer? Husk at det psykiske henger tett sammen med kroppen og motsatt. At legene kan gjennom epikrisen få et lite innblikk i hvordan de på best mulig måte kan gi deg en god mottakelse av somatisk helse.

Min erfaring der, hvor det er snart 9 år siden de har førstehåndsopplysninger av min terapeut gjennom journaler osv., er at jeg en sjelden gang kan bli sliten over å måtte argumentere og dokumentere med uttalelser fra min terapeut på at slik og så tilrettelegging faktisk er nødvendig for å ikke bli retraumatisert.

Sindrana skrev (1 time siden):

hva har dette med akutt-undersøkelse pga brukket ben?

Jeg forstår godt reaksjonen og tankene dine, og det er mulig å få sperret notatet, men leger kan likevel få åpnet et sperret journalnotat eller epikrise. Normalt sett skal det mer tungtveiende grunner for å lese det for helsepersonell ettersom det er en mer omstendelig prosess for å få tilgang til en sperret journal.

PS: Jeg forutsetter at opplysningene om deg og ditt i epikrisen din er korrekt, men det forholder seg ikke slik alltid IRL...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så sært, hvorfor åpner leger fra somatikken epikrise fra dps i det hele tatt? Min psykiater forklarte meg at jorunalnotatene er sperret for innsyn for de fleste, også min fastlege. Kanskje er det annerledes med epikrise. Men jeg forstår ikke hvorfor en som skal behandle et bein mener at det er relevant å åpne epikrise fra dps? 

Anonymkode: df233...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (12 timer siden):

Se under for svar på ditt konkrete spørsmål. Jeg ville anbefalt deg å ikke ta en avgjørelse om å sperre, slik jeg forstår det, denne ene epikrisen i affekt. Kan det f.eks. tenkes at en uttalelse fra DPS kan komme deg til nytte innen somatisk behandling, når det er krevende for deg grunnet dine traumeerfaringer? Husk at det psykiske henger tett sammen med kroppen og motsatt. At legene kan gjennom epikrisen få et lite innblikk i hvordan de på best mulig måte kan gi deg en god mottakelse av somatisk helse.

Min erfaring der, hvor det er snart 9 år siden de har førstehåndsopplysninger av min terapeut gjennom journaler osv., er at jeg en sjelden gang kan bli sliten over å måtte argumentere og dokumentere med uttalelser fra min terapeut på at slik og så tilrettelegging faktisk er nødvendig for å ikke bli retraumatisert.

Jeg forstår godt reaksjonen og tankene dine, og det er mulig å få sperret notatet, men leger kan likevel få åpnet et sperret journalnotat eller epikrise. Normalt sett skal det mer tungtveiende grunner for å lese det for helsepersonell ettersom det er en mer omstendelig prosess for å få tilgang til en sperret journal.

PS: Jeg forutsetter at opplysningene om deg og ditt i epikrisen din er korrekt, men det forholder seg ikke slik alltid IRL...

Nei, er ikke i affekt. Det har bygget seg opp over tid. Jeg forstår ikke hvorfor det er relevant når jeg har brukket benet, har øyebetennelse eller problemer med mandlene. Det siste nå med benet var på en måte det siste strået. Jeg har aldri bedt om tilrettelegging, og jeg kommer heller aldri til å gjøre det.
 

Hadde jeg forstått hvorfor de absolutt må lese denne epikrisen og ikke åpner andre dokumenter som er nyere hadde det vært en ting, men jeg vet ikke. føles mest som snoking, men om det er noe jeg ikke forstår endrer jeg gjerne mening. 
 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så sært, hvorfor åpner leger fra somatikken epikrise fra dps i det hele tatt? Min psykiater forklarte meg at jorunalnotatene er sperret for innsyn for de fleste, også min fastlege. Kanskje er det annerledes med epikrise. Men jeg forstår ikke hvorfor en som skal behandle et bein mener at det er relevant å åpne epikrise fra dps? 

Anonymkode: df233...d76

Synes det er ubehagelig. Hva har voldtekt på sykehus for 8 år siden å gjøre med et brukket ben? Påvirker det om jeg skulle opereres eller ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...