Gå til innhold

Prioritering av pasienter i gruppeterapi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har forsøkt å google, men finner ikke svar på akkurat dette. Hvordan prioriteres pasienter når det gjelder gruppeterapi? Vet at ved vanlig individuell terapi så prioriteres pasientene ut i fra en prioriteringsveilder der de med høyere alvorlighetsgrad slipper raskere til. Men hvordan er dette i forhold til gruppeterapi? Bruker de den samme prioriteringsveilederen eller er der ingen slik rangering, og man får den plassen man får når man settes på ventelisten? 

Anonymkode: 2307e...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg fikk ihvertfall høre at jeg ikke fikk gå i gruppebehandling fordi jeg var for dårlig så i gruppebehandling må man nok fungere forholdsvis bra. Man må også klare å møte opp på alle timene og i gruppebehandling er det ganske ofre fra 1 til 2 dager i uken så det er sånt man må klare om man skal bli prioritert til å gå der. Det har de jo også førsamtaler med hver kandidat der de vurderer. 

Anonymkode: 30cf5...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg gikk i gruppeterapi to ganger i uka og det varte noen timer hver gang, beste jeg har vært med på. Jeg møtte alltid opp for det var positivt for meg :) Der gikk det folk med depresjon, angst bipolar og meg og på den tiden hadde jeg schizofreni. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (26 minutter siden):

Jeg gikk i gruppeterapi to ganger i uka og det varte noen timer hver gang, beste jeg har vært med på. Jeg møtte alltid opp for det var positivt for meg :) Der gikk det folk med depresjon, angst bipolar og meg og på den tiden hadde jeg schizofreni. 

Hva var diagnosen din før schizofreni da? 

Anonymkode: 381e5...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva var diagnosen din før schizofreni da? 

Anonymkode: 381e5...433

Agorafobi,EUPF og schizotyp. Da jeg kom inn i psykiatrien hadde jeg grensepsykose og angst. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
stjernestøv skrev (10 minutter siden):

Agorafobi,EUPF og schizotyp. Da jeg kom inn i psykiatrien hadde jeg grensepsykose og angst. 

Aldri bipolar? 

Anonymkode: 381e5...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Aldri bipolar? 

Anonymkode: 381e5...433

Nei. De trodde jo det var EUPF de svingningene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Nei. De trodde jo det var EUPF de svingningene. 

Men aldri bipolar senere heller? Hvorfor kan du da ha schizoaffektiv?

Anonymkode: 381e5...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men aldri bipolar senere heller? Hvorfor kan du da ha schizoaffektiv?

Anonymkode: 381e5...433

Nei. Jeg vet ikke, har undret meg på det samme selv...hvorfor jeg fikk schizoaffektiv. Men så i journalen at det sto depressiv type i går, så de har forandret på det og. Jeg har jo ikke manier lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Nei. Jeg vet ikke, har undret meg på det samme selv...hvorfor jeg fikk schizoaffektiv. Men så i journalen at det sto depressiv type i går, så de har forandret på det og. Jeg har jo ikke manier lenger. 

Hsr du vært manisk altså? 

Anonymkode: 381e5...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hsr du vært manisk altså? 

Anonymkode: 381e5...433

Ja har vært det flere ganger men ikke på mange år nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Ja har vært det flere ganger men ikke på mange år nå. 

Da skjønner jeg din nåværende diagnose. 

Anonymkode: 381e5...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da skjønner jeg din nåværende diagnose. 

Anonymkode: 381e5...433

Men lurer jo på hvordan de plutselig fant det ut, kanskje ved å se tilbake på historien? For gikk jo fra schizofren til schizoaffektiv uten at jeg fikk vite det, visste ikke om schizofreni diagnosen heller før år senere. Trodde jeg hadde schizotyp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Men lurer jo på hvordan de plutselig fant det ut, kanskje ved å se tilbake på historien? For gikk jo fra schizofren til schizoaffektiv uten at jeg fikk vite det, visste ikke om schizofreni diagnosen heller før år senere. Trodde jeg hadde schizotyp. 

Men med både manier og depresjoner i sykehistorien skulle vel egentlig den riktige diagnosen være Schizoaffektiv bipolar type. 

stjernestøv skrev (10 minutter siden):

Nei. Jeg vet ikke, har undret meg på det samme selv...hvorfor jeg fikk schizoaffektiv. Men så i journalen at det sto depressiv type i går, så de har forandret på det og. Jeg har jo ikke manier lenger. 

 

Anonymkode: 381e5...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men med både manier og depresjoner i sykehistorien skulle vel egentlig den riktige diagnosen være Schizoaffektiv bipolar type. 

Ja syns de surrer mye med diagnoser. Fikk ikke vite om EUPF før jeg var i tjueårene og den stemte jo ikke, jeg nektet på det og de tok den vekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 time siden):

Men lurer jo på hvordan de plutselig fant det ut, kanskje ved å se tilbake på historien? For gikk jo fra schizofren til schizoaffektiv uten at jeg fikk vite det, visste ikke om schizofreni diagnosen heller før år senere. Trodde jeg hadde schizotyp. 

Det er så dårlig å ikke opplyse pasienten om diagnosen, kan nesten lure på om psykiatrien ikke stoler selv på om diagnosene de setter er rett, siden de ikke ønsker å fortelle.  Eller om de ned vurderer pasientene til at vi ikke trenger å vite vår egen diagnose.

Kanskje en interesse organisasjon for psykisk helse burde tatt tak i dette for å få en forandring. 

Anonymkode: 69009...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er så dårlig å ikke opplyse pasienten om diagnosen, kan nesten lure på om psykiatrien ikke stoler selv på om diagnosene de setter er rett, siden de ikke ønsker å fortelle.  Eller om de ned vurderer pasientene til at vi ikke trenger å vite vår egen diagnose.

Kanskje en interesse organisasjon for psykisk helse burde tatt tak i dette for å få en forandring. 

Anonymkode: 69009...8a1

Jeg mener å ha lest at loven sier at de skal opplyse om diagnose, pasienten har jo rett på å vite det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppeterapi er ikke en bestemt behandlingsform for en bestemt diagnosegruppe. Det finnes et utall av gruppebehandlinger med ulik teoretisk grunnlag og med ulike målgrupper. Derfor er det umulig å svare på det opprinnelige spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...