Gå til innhold

Er det vanlig å gå på AD ved Schizoaffektiv lidelse?


Gjest Vendi

Anbefalte innlegg

Gjest Vendi

Hsr begynt på AD nå, men er det vanlig å bruke det inntil SS og AP? 

(Gjelder Cipralex, Lamictal og Zyprexa) 

Og kanskje vel så viktig: Høres det ut som en fornuftig medisinkombinasjon? Er det f.eks litt "overkill" å bruke både Lamictal og Zyprexa? 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Om det er vanlig eller ikke kommer jo an på symptomene ved lidelsen. Hvis du er mye plaget med depresjoner eller depressive symptomer, så virker det fornuftig å bruke AD.

Alt i alt synes jeg det du bruker virker rimelig. Du er beskyttet mot ustabilitet med Lamictal, du er beskyttet mot depresjoner med Cipralex og du er beskyttet mot psykotiske eller nærpsykotiske symptomer og manier med Zyprexa. 

Utfordringen blir kanskje mer at når du føler deg bra, så må du fortsatt beholde medisineringen. Du fortjener å være stabil nå, for du har slitt utrolig mye med både svingninger og andre ubehagelige symptomer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
ISW skrev (21 minutter siden):

Hei,

Om det er vanlig eller ikke kommer jo an på symptomene ved lidelsen. Hvis du er mye plaget med depresjoner eller depressive symptomer, så virker det fornuftig å bruke AD.

Alt i alt synes jeg det du bruker virker rimelig. Du er beskyttet mot ustabilitet med Lamictal, du er beskyttet mot depresjoner med Cipralex og du er beskyttet mot psykotiske eller nærpsykotiske symptomer og manier med Zyprexa. 

Utfordringen blir kanskje mer at når du føler deg bra, så må du fortsatt beholde medisineringen. Du fortjener å være stabil nå, for du har slitt utrolig mye med både svingninger og andre ubehagelige symptomer. 

Tusen takk, snille ISW. Da skal jeg holde på denne medisineringen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så uvanlig. Bruker selv zyprexa, litium og har nylig startet med venlafaxin. 

Men finnes det ikke antipsykotika som også er godkjent av FDA (i USA) for bipolar depresjon? Som bl.a kariprazin og lurasidon? Er det ikke mer logisk å bruke en slik type antipsykotika og slå tre fluer i en smekk? Psykose, mani og depresjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Marye skrev (6 minutter siden):

Jeg har bedt om antidepressiva men legen i Fact team sier antidepressiva ofte ikke funker:/

Det funket ikke på meg, prøvde to ulike. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nyttig å tenke at schizoaffektiv lidelse godt kan deles i to: Schizodepressiv og schizobipolar. De skal ofte har ulik medikamentell behandling.

Endret av kupton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (7 timer siden):

Det er nyttig å tenke at schizoaffektiv lidelse godt kan deles i to: Schizodepressiv og schizobipolar. De skal ofte har ulik medikamentell behandling.

Hvorfor ikke schizomanisk? 

Anonymkode: f9d43...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det fristende å komme med et ordtak, men jeg øyer meg med denne:

Det er ekstremt sjelden at bipolare kun har manier og aldri depresjoner. Så schizobipolar er tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (På 8.6.2023 den 22.14):

Her var det fristende å komme med et ordtak, men jeg øyer meg med denne:

Det er ekstremt sjelden at bipolare kun har manier og aldri depresjoner. Så schizobipolar er tilstrekkelig.

Okei. Men man kan ha bipolar og bare ha depresjoner? Gir jo ingen mening det heller. Bipolar er jo begge både opp og ned. Derfor rart at det kan hete schizodepressiv og ikke schizomanisk. 

Anonymkode: f9d43...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Okei. Men man kan ha bipolar og bare ha depresjoner? Gir jo ingen mening det heller. Bipolar er jo begge både opp og ned. Derfor rart at det kan hete schizodepressiv og ikke schizomanisk. 

Anonymkode: f9d43...e02

Du får skrive til den amerikanske psykiaterorganisasjonen og klage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (7 minutter siden):

Du får skrive til den amerikanske psykiaterorganisasjonen og klage. 

Hva er adressa da?

Anonymkode: f9d43...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (30 minutter siden):

Du får skrive til den amerikanske psykiaterorganisasjonen og klage. 

Amerikanske psykiaterorganisasjonen? Hva er det for noe? Eller er du sarkastisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Everybody skrev (Akkurat nå):

Amerikanske psykiaterorganisasjonen? Hva er det for noe? Eller er du sarkastisk?

Han er sarkastisk ja

Anonymkode: 270d8...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (Akkurat nå):

Amerikanske psykiaterorganisasjonen? Hva er det for noe? Eller er du sarkastisk?

Det er en organisasjon for psykiatere i USA. De er bla ansvarlig for DSM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Okei. Men man kan ha bipolar og bare ha depresjoner? Gir jo ingen mening det heller. Bipolar er jo begge både opp og ned. Derfor rart at det kan hete schizodepressiv og ikke schizomanisk. 

Anonymkode: f9d43...e02

Hva mener du nå? Man kan ikke være bipolar og bare ha depresjoner.

Anonymkode: bf93d...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...