Gå til innhold

Selincro - noen med erfaringer eller kunnskap?


Glitter

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått vedtak om at jeg skal få hjelp av TSB, men det er jo ventetid. 

Jeg tenkte å prøve Selincro imens jeg venter. Men hvordan funker det egentlig? Vil jeg virkelig miste lysten til å drikke mer enn en øl? Eller kan jeg likevel klare å overstyre det at jeg ikke har lyst på? Antabus funker ikke da bare går jeg over til amfetamin. Har prøvd det uren hell tre ganger. 

Tenkte derfor Selincro i det minste kan hjelpe meg til å redusere kraftig for nå er jeg oppe i 10 øl nesten hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Alkohol har en slags "dobbelteffekt" gjennom at man for det første får en beroligende effekt (hvilket er årsaken til at man sovner / får blackout hvis man drikker nok) men også en slags stimulerende effekt gjennom frigjørelse av dopamin, serotonin og noradrenalin i CNS. Denne gjør at man jo får lyst til å drikke mer.

Selincro blokkerer denne effekten, gjennom å virke som et slags "anti-opiat" (blokkerer opioidreseptorer). Resultatet blir at man egentlig mest får de "kjipe" effektene av alkohol, som at du blir trøtt og sløv. Da er vel teorien at det skal bli lite fristende å drikke mer. Du får en mye lavere "belønningseffekt" av å drikke øl.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (21 minutter siden):

Hei.

Alkohol har en slags "dobbelteffekt" gjennom at man for det første får en beroligende effekt (hvilket er årsaken til at man sovner / får blackout hvis man drikker nok) men også en slags stimulerende effekt gjennom frigjørelse av dopamin, serotonin og noradrenalin i CNS. Denne gjør at man jo får lyst til å drikke mer.

Selincro blokkerer denne effekten, gjennom å virke som et slags "anti-opiat" (blokkerer opioidreseptorer). Resultatet blir at man egentlig mest får de "kjipe" effektene av alkohol, som at du blir trøtt og sløv. Da er vel teorien at det skal bli lite fristende å drikke mer. Du får en mye lavere "belønningseffekt" av å drikke øl.

 

 

Aha. Takk for godt svar. Det er greit å forstå medisinen før en prøver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert hørt om tenningsreaksjon? Det at en har tenkt å drikke litt, men at når en først har begynt, så vil en ha stadig mer. Det er denne tenningsreaksjonen Selincro blokkerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :)

Jeg synes det er fornuftig at du begynner med Selincro nå.

10 halvlitere om dagen er 70 halvlitere i uka, svarende til 35 liter øl i uka. Dette har følgende effekter:

- Koster 10.000 kroner i måneden. (og mye mer hvis du samtidig drikker ute i byen)

- Inneholder 14.000 kalorier i uka (som gjør at du isolert sett legger på deg 2 kg i uka, alt annet likt)

- Inneholder 1.350 gram ren etanol pr uke - definisjonen på et svært risikabelt forbruk er >700 gram i uka. Du risikerer fysisk alkoholavhengighet, som vil gi helt andre plager (f.eks. kramper og hallusinasjoner). Du er heldig som ikke har fått dette pr nå.

Dette er ikke ment som en pekefinger - prøver bare å sette ting litt i perspektiv :)

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 time siden):

Du har sikkert hørt om tenningsreaksjon? Det at en har tenkt å drikke litt, men at når en først har begynt, så vil en ha stadig mer. Det er denne tenningsreaksjonen Selincro blokkerer.

Ja. Det har jeg. Bra. :)

ISW skrev (53 minutter siden):

Bare hyggelig :)

Jeg synes det er fornuftig at du begynner med Selincro nå.

10 halvlitere om dagen er 70 halvlitere i uka, svarende til 35 liter øl i uka. Dette har følgende effekter:

- Koster 10.000 kroner i måneden. (og mye mer hvis du samtidig drikker ute i byen)

- Inneholder 14.000 kalorier i uka (som gjør at du isolert sett legger på deg 2 kg i uka, alt annet likt)

- Inneholder 1.350 gram ren etanol pr uke - definisjonen på et svært risikabelt forbruk er >700 gram i uka. Du risikerer fysisk alkoholavhengighet, som vil gi helt andre plager (f.eks. kramper og hallusinasjoner). Du er heldig som ikke har fått dette pr nå.

Dette er ikke ment som en pekefinger - prøver bare å sette ting litt i perspektiv :)

Huff ja det er helt sinnsykt egentlig. Jeg pauser på søndager da så 60 øl blir mer nøyaktig. Hehe. 

Jeg har tatt første pille nå. 

Jeg synes det er rart jeg verken blir fyllesyk ei heller har blitt fysisk avhengig ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (16 minutter siden):

Ja. Det har jeg. Bra. :)

Huff ja det er helt sinnsykt egentlig. Jeg pauser på søndager da så 60 øl blir mer nøyaktig. Hehe. 

Jeg har tatt første pille nå. 

Jeg synes det er rart jeg verken blir fyllesyk ei heller har blitt fysisk avhengig ennå. 

Bra du i det minste holder søndagen hellig :) Da blir Jesus glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Bra du i det minste holder søndagen hellig :) Da blir Jesus glad!

Ja ikke sant. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skuffet over effekten. Jeg har drukket 1,5 øl og jeg er sugen etter å drikke masse slik jeg alltid er. Selv om jeg muligens ikke har like god virkning av ølen, men jeg vil likevel ha mer. 

Virker ikke selincro på meg? Eller har det noe å si at jeg tok den i 13-tiden i dag og ikke 2 timer før jeg begynte å drikke slik det stod man skal (fikk ikke med meg det)? Altså 4,5 timer før og ikke 2 timer. Har det noe å si da? 

Jeg har vært kvalm og trøtt av medisinen. 

Men hvis dette er alt Selincro gjør så stopper den ikke suget hos meg i hvert fall. Det er litt roligere bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fordi avhengigheten min er for sterk til at Selincro virker? 

Ingen varme eller eufori pga selincro. Men jeg har likevel et sug. Som er sterkt. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Er det fordi avhengigheten min er for sterk til at Selincro virker? 

Ingen varme eller eufori pga selincro. Men jeg har likevel et sug. Som er sterkt. 

Du er vel blitt fysisk avhengig da. 

Anonymkode: a8fe3...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er vel blitt fysisk avhengig da. 

Anonymkode: a8fe3...095

Nei jeg har ikke abstinenser hvis jeg avstår fra å drikke en dag. Bare masse psykiske. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...