Gå til innhold

Erstatning for feilbehandling


Cesium

Anbefalte innlegg

Jeg ble i 2016 diagnostisert med en personlighetsforstyrrelse, men hadde allerede da symptomer på psykoselidelse. Ble ikke trodd på. Ble sendt i BET-behandling og i ettertid mentaliseringsbasert terapi. I 2019 fikk jeg diagnose på paranoid schizofreni og tidligere diagnose ble slettet. Nå lurer jeg på om de 3 årene kan regnes som «feilbehandling» og at jeg hadde hatt det bedre i dag hvis jeg fikk riktig behandling med én gang. Er dette noe man kan få erstatning for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

GammelLurker

Tviler dessverre. Mer håp dersom det var snakk om somatisk sykdom. Men jeg mener du burde fått det 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GammelLurker skrev (1 minutt siden):

Tviler dessverre. Mer håp dersom det var snakk om somatisk sykdom. Men jeg mener du burde fått det 😀

Det er utrolig hvordan forskjellsbehandlingen mellom somatisk og psykisk sykdom er. Skjønner at somatisk er lettere å bevise, men psykisk sykdom er jo akkurat like ekte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tviler også på at du kommer noen vei og vil nesten anbefale deg å legge ballen død med det samme, for egen helses del. Eventuelt kan du drøfte med behandler. Jeg fikk kontakt med psykiatrien da jeg var 12 år og fikk min nåværende og riktige diagnose først da jeg var 35. Veldig mange runder med sykdomsepisoder som ble feiltolket om misforstått både av meg selv og behandlere. Mye av det handlet om at jeg ikke var tydelig nok, jeg var redd for å være til bry og underdrev symptom og ga dermed et for vagt og lite tydelig bilde av egen sykdom. Dette skjønte jeg først da jeg var godt voksen. Behandlere er helt avhengig av presise beskrivelser for å gi riktig hjelp. Dermed er det ikke nødvendigvis «systemets» feil når en diagnose tar tid å lande, det kan handle like mye om pasientens kommunikasjon. Hos meg har min evne til å stå i livet med jobb og relasjoner tross alvorlig sykdom hindret nødvendig hjelp tidlig nok. Jeg bet tennene sammen og dermed sminket jeg til alvorlighetsgraden uten at jeg forsto selv at det var det jeg gjorde. 

Anonymkode: 7982b...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuell erstatning ville slik jeg har skjønt det vært hvis du har lidd et økonomisk tap ved at det tok lang tid før du fikk riktig diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du får erstatning for det. Folk blir feilbehandlet og får feil diagnoser hele tiden i psykiatrien. Alt er basert på hva man sier og hvordan man oppfører seg så å sette riktig diagnoser er vanskelig. Det viktigste er at man finner medisiner som gjør noe positivt for en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg fikk medhold i feildiagnostisrring og feilbehandling og en liten erstatning for det. Skjønner ikke hvorfor man skal fraråde noen å ta tak i det.  Det var viktig for meg. 

Anonymkode: 22fe7...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schizofreni er en alvorlig diagnose. Derfor er behandlere tilbakeholdne med å stille diagnosen før de er helt sikre. Symptomene er ganske diffuse i starten, og sikkert minst halvparten av de som får diagnosen får andre diagnoser før schizofrenidiagnosen stilles.

For å få erstatning, må du bevise at diagnostisørene klart har gjort en feil, eller oversett noe som de fleste spesialister ville ha fått med seg.

Så akkurat i denne saken er jeg helt enige med de som mener at du ikke vil vinne frem med en slik sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (2 timer siden):

Kan sykepleiere sette en schizofreni diagnose?

Nei. Den skal fastsettes av spesialist. Psykiater eller psykologspesialist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, kupton said:

For å få erstatning, må du bevise at diagnostisørene klart har gjort en feil, eller oversett noe som de fleste spesialister ville ha fått med seg.

Teller fravær på differensialdiagnostikk?

Anonymkode: bd84a...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, Everybody said:

Kan sykepleiere sette en schizofreni diagnose?

Ifølge loven nei Ifølge norsk pasientregister ja

Anonymkode: bd84a...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...