Gå til innhold

Hvem lider mest av kognitiv svikt? Politiet eller det skeive miljøet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

God debattinnlegg av Kjetil Rolness i dag.

Knusende dom over PST i rapport i dag. Politiet fikk tips om at et terrorangrep var nært forestående. At Bhatti kunne være involvert. Og at han og Matepour var sett sammen. Men de fikk ikke med seg at den kjente islamisten på Facebook la ut et bilde av brennende Pride-flagg og religiøse sitater om å straffe homofile. Og når de endelig fikk se det, timer før masseskytingen, koblet de verken til Matepour eller til Pride-feiringen som allerede var i gang.

«Kognitiv svikt», sa Pia Therese Jansen, leder av utvalget på Dagsrevyen i dag. Det er mildt sagt.

MEN: De som i dag klager og raser mest over at politiet ikke «så» trusselen mot de skeive selv om den lå opp i dagen, er de samme som FORTSATT ikke vil «se» hva slags miljø eller kultur som terrorangrepet kom fra. Eller hvor et angrep mest sannsynlig vil komme fra igjen.

Skeive organisasjoner krever større fokus på trusselen og frykten som rammer dem. Men de vil ikke ha fokus på islamisme eller jihadisme. Langt mindre på den utbredte homofobien i muslimske miljøer.

De vil heller snakke om LHBT-fiendtlige høyrepopulister i USA og Polen. Eller norske foreldre som ikke vil ha radikal kjønnsideologi i skolen. De vil snakke om politiet, om justisministeren, om samfunnet, om hatefulle holdninger som sprer seg overalt.

Dette til tross for at homokampen i Vesten ble vunnet for mange år siden, nordmenns holdninger til skeive er blitt stadig mer positive (ifølge undersøkelser) og selskaper som ikke vil henge opp Pride-flagg blir uthengt, og må krype til korset.

Sannelig ikke lett å si hva som er verst. Men det er lettere å tilgi en kognitiv svikt som skyldes inkompetanse og dårlig organisering, enn en som skyldes bevisst fokusforskyvning, basert på politiske motiver.

Anonymkode: c3771...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

God debattinnlegg av Kjetil Rolness i dag.

Knusende dom over PST i rapport i dag. Politiet fikk tips om at et terrorangrep var nært forestående. At Bhatti kunne være involvert. Og at han og Matepour var sett sammen. Men de fikk ikke med seg at den kjente islamisten på Facebook la ut et bilde av brennende Pride-flagg og religiøse sitater om å straffe homofile. Og når de endelig fikk se det, timer før masseskytingen, koblet de verken til Matepour eller til Pride-feiringen som allerede var i gang.

«Kognitiv svikt», sa Pia Therese Jansen, leder av utvalget på Dagsrevyen i dag. Det er mildt sagt.

MEN: De som i dag klager og raser mest over at politiet ikke «så» trusselen mot de skeive selv om den lå opp i dagen, er de samme som FORTSATT ikke vil «se» hva slags miljø eller kultur som terrorangrepet kom fra. Eller hvor et angrep mest sannsynlig vil komme fra igjen.

Skeive organisasjoner krever større fokus på trusselen og frykten som rammer dem. Men de vil ikke ha fokus på islamisme eller jihadisme. Langt mindre på den utbredte homofobien i muslimske miljøer.

De vil heller snakke om LHBT-fiendtlige høyrepopulister i USA og Polen. Eller norske foreldre som ikke vil ha radikal kjønnsideologi i skolen. De vil snakke om politiet, om justisministeren, om samfunnet, om hatefulle holdninger som sprer seg overalt.

Dette til tross for at homokampen i Vesten ble vunnet for mange år siden, nordmenns holdninger til skeive er blitt stadig mer positive (ifølge undersøkelser) og selskaper som ikke vil henge opp Pride-flagg blir uthengt, og må krype til korset.

Sannelig ikke lett å si hva som er verst. Men det er lettere å tilgi en kognitiv svikt som skyldes inkompetanse og dårlig organisering, enn en som skyldes bevisst fokusforskyvning, basert på politiske motiver.

Anonymkode: c3771...ab6

Det er hatefulle ytringer fra flere miljøer, og de verste er konspifolk og religiøse, høyreekstreme og de som vil bevare konservative verdier mht kjønnsroller og familie. Men frykten for ytringer i form av voldelige handlinger er nok større for at muslimske fundamentalister står for. Det tror jeg nok, og det kan vi vel si etter skytingen i fjor. 

Men skal de kun fokusere på dem så blir det på en måte og ignorere de andre, og alle må kritisereres når det gjelder hatefulle ytringer.

Det virker som om du tenker at muslimske blir ignorert eller fortiet i denne sammenheng. De blir ikke det de heller, tvert i mot. Det er skeive som er i miljøer hvor de er vokst opp med Islam, og de lever nok med en noe større frykt. De snakker også om det, men av mer forståelige grunner står ikke alle fram med legningen sin.

Men ikke tro at man ignorer noen eller er redde for å si noe. Vi kan bare ikke fokusere kun på dem. Det er også flere andre miljøer vi må være obs på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savnet en liten ting i innlegget til Rollnes:

Han underbygger ikke påstandene sine.

Hva er grunnlaget hans for å påstå at skeive organisasjoner ikke vil ha fokus på islamister?

Hvem er det konkret han anklager for denn2 kognitive svikten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (34 minutter siden):

Jeg savnet en liten ting i innlegget til Rollnes:

Han underbygger ikke påstandene sine.

Hva er grunnlaget hans for å påstå at skeive organisasjoner ikke vil ha fokus på islamister?

Tja, gå inn på Aktuelt-side til foreningen Fri og les: https://www.foreningenfri.no/aktuelt/

Som Rolness skriver, man kritiserer USA, Polen, Ungarn, men ikke et ord om elefanten i rommet. Søk på "islam", det eneste jeg finner er at det er viktig å bekjempe "islamofobi".

Anonymkode: c3771...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tja, gå inn på Aktuelt-side til foreningen Fri og les: https://www.foreningenfri.no/aktuelt/

Som Rolness skriver, man kritiserer USA, Polen, Ungarn, men ikke et ord om elefanten i rommet. Søk på "islam", det eneste jeg finner er at det er viktig å bekjempe "islamofobi".

Anonymkode: c3771...ab6

Jeg ser ikke noe på den siden som bekrefter det Rolness påstår. Faktisk blir islamister nevnt. Det er et sitat fra PST, men uansett.

Jeg synes Rolness har vært litt rask på avtrekkeren. Mulig han har rett, men han selv burde finne noen eksempler.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

Syns det tegnes opp en stråmann her, jeg savner som @Grendel at påstandene underbygges. Mitt inntrykk er ikke at skeive miljøer nekter å se, eller aktivt motarbeider inntrykket av, islamistisk terror som en trussel. Det er forøvrig heller ikke bare herfra trusselen kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke blant kristne religiøse og "konspi folk" problemet ligger. Det er påfallende hvordan man nekter å ta tyren ved hornene og kalle en spade for en spade. Fra nabolandet:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/gEKaXL/adam-ivehag-kan-vi-homosexuella-boi-en-svensk-forort

Kan vi homosexuella bo i en svensk förort? 

- Jag kände mig inte längre trygg i mitt eget hemland

Hur kommer det sig att Rissne har förvandlats till en farozon för homosexuella? Och hur kommer det sig att vi pratar så lite om detta hot mot homosexuella? Sitter skräcken för att gynna Sverigedemokraterna så djupt att våra kultur-, debatt- och ledarsidor inte vågar ta upp den här frågan på allvar?  

Jag valde att tänka över de händelser jag själv har drabbats av. Det var som att vakna upp ur en dröm formad av den skrämselpropaganda de rödgröna har använt sig av under decennier för att sedan kastas in i den verklighet homosexuella i dag lever i om man bor på ”fel” plats.

Förr var jag rädd att Sverigedemokraterna skulle få makt i Sverige. I dag är jag oroligare för hur partiet Nyans växer i förorterna med partiledaren Mikael Yüksel i spetsen som anser att imamer ska ha rätt att förespråka förbud mot homosexualitet.  

Kan detta vara kopplat till att hatbrotten mot homosexuella har ökat? Kan man ens ställa frågan utan att bli utpekad som en islamofob av de rödgröna?

Anonymkode: c3771...ab6

Jeg skrev at det ligger hos flere grupper og miljøer. Det hjelper ikke å peke ut kun en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (38 minutter siden):

Jeg skrev at det ligger hos flere grupper og miljøer. Det hjelper ikke å peke ut kun en. 

Det hjelper ihvertfall ikke å ikke ville snakke om den overlegent største gruppen. Hva tror du ligger bak den økende hatkriminaliteten mot homofile i Sverige?

Anonymkode: c3771...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det hjelper ihvertfall ikke å ikke ville snakke om den overlegent største gruppen. Hva tror du ligger bak den økende hatkriminaliteten mot homofile i Sverige?

Anonymkode: c3771...ab6

Det er ingen som ikke vil snakke om noe, tvert i mot. Hvis du leser rundt på nett og diskuterer med folk irl for tiden, så er der veldig mye snakk om både for og mot Pride. Det tar faktisk helt av syns jeg. Men å peke på bare et miljø blir å avspore hele debatten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (28 minutter siden):

Men å peke på bare et miljø blir å avspore hele debatten. 

Så lenge holdningene er basert på religion og kultur blir det godtatt.

Anonymkode: c3771...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så lenge holdningene er basert på religion og kultur blir det godtatt.

Anonymkode: c3771...ab6

Nei så langt fra 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Grendel skrev (8 timer siden):

Jeg ser ikke noe på den siden som bekrefter det Rolness påstår. Faktisk blir islamister nevnt. Det er et sitat fra PST, men uansett.

Jeg synes Rolness har vært litt rask på avtrekkeren. Mulig han har rett, men han selv burde finne noen eksempler.

Uenig, dette er noe alle vet, (evt bør vite), og da trengs det faktisk ikke eksempler eller kilder

Samme greia med feminister, de mest undertrykkede kvinnfolket i norge/verden er muslimske kvinnfolk, mens er en på fanene/kampsakene er det ingenting mot islam... Merkelig.....

Jeg hadde gleden av å gå på skole med norskfødte jenter, som du ville kalt "nordmenn", som måtte gå under et laken hele dagen. Aldri hørt en eneste feminist si noe om dette, har du ? Du er vel ikke fra Oslo så kanksje ikke så vanlig andre steder i landet, men uansett jenter i Oslo er vel like viktig å kjempe for selv om en ikke bor i Oslo, synes jeg. Helt stille.

 

Alt en kan klage på er hvite (hetro)/(ekte-kristne) menn, sånn funker identitetspolitikken som er innført av mediene og skolene og aktivistene.

 

Anonymkode: 4008c...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...