Gå til innhold

@Kupton: Hallusinasjoner…? Opprettholdelse av diagnose?


bibben

Anbefalte innlegg

Kupton; Jeg har vært inne i en periode hvor jeg egentlig av andre årsaker har forsøkt å kvitte meg med diagnosen schizofreni. Jeg er medisinert «lett» nå med små doser AP (2,5 Zyprexa+25 Seroquel). Jeg lagde litt nummer ut av å bli kvitt diagnosen både fordi jeg jo ikke har hatt psykotiske episoder men også pga en del engstelse for følgene man kan oppleve fra behandlere som ikke kjenner en ved f.eks. innleggelser. Jeg opplevde å bli fratatt sertifikatet av en Lis-lege første dagen ved en innleggelse uten at jeg på noen måte var psykotisk. Denne form for «overmakt» har skremt meg. Derfor har jeg i det siste forsøkt å bli kvitt diagnosen. På psykehuset sa de at jeg måtte være uten psykotiske symptomer i et år før en evt. sletting av diagnosen. Nå har jeg i det siste hatt en del rare luktfornemmelser som jeg ikke finner kilden til. Jeg har slitt med lukthallusinasjoner (det er de eneste hallusinasjoner jeg har hatt, men de er sterke). Vil du si at det er bevis for at jeg fortsatt «har» schizofreni? Jeg sliter også med dissosiasjon fra tid til annen. Jeg er nok ikke noen typisk schizofreni-pasient men jeg sliter en del med «grenser», kan føle at jeg går i oppløsning, bare er et sett med øyne, og forsvinner vekk fra situasjonen. Hva tenker du på bakgrunn av det jeg skriver? Jeg forventer ikke at du skal kunne huske så mye av min situasjon, så jeg nevner at jeg også har K-ptsd og går på Wellbutrin 300 + de nevnte APene.

Håper du kan svare meg. Thanks🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

GammelLurker

Du blir ikke lett kvitt en schizofreni-diagnose dessverre

Endret av GammelLurker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Jeg tror det er ganske lett å bli kvitt schizofreni diagnosen om man ikke har sykdommen. Jeg fikk min i 18 årsalderen, men opplevde en bedring da jeg var 22 som varte 4 år, da hadde jeg bare Ocd symptomer og ingen sa jeg måtte ta ap osv. Da jeg ble syk igjen som 26 åring trodde de det bare var ocd jeg hadde. Og jeg fikk kun ad, det trigget en psykose hos meg og jeg ble utredet på nytt i top prosjektet der de satte diagnosen til paranoid schizofreni.

 

Men poenget mitt er jo da att jeg de fire årene ble ansett for ikke å ha diagnosen. Selv om jeg fikk diagnosen som 18 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de som er så uheldige å få en schizofreni diagnose bli negativt stemplet og føle på stigma? Føler at de fleste som har denne diagnosen vil ha den slettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Og jeg hadde den selv om jeg følte meg bra i to år, hvordan går det an? Men noen terapeuter mente jeg hadde ptsd og fokuserte mer på det. Men ja, vanskelig å bli kvitt psykose diagnoser. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det med lukthallusinasjonene ikke er så viktig for diagnosen. Det er imidlertid det andre du skriver ( kan føle at jeg går i oppløsning, bare er et sett med øyne, og forsvinner vekk fra situasjonen).

Men om du var min pasient, ville jeg tatt en MR av hodet ditt. Lukthallusinasjoner kan ha en organisk årsak. Ja, jeg vet at du ikke spurte om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (14 minutter siden):

Jeg tenker at det med lukthallusinasjonene ikke er så viktig for diagnosen. Det er imidlertid det andre du skriver ( kan føle at jeg går i oppløsning, bare er et sett med øyne, og forsvinner vekk fra situasjonen).

Men om du var min pasient, ville jeg tatt en MR av hodet ditt. Lukthallusinasjoner kan ha en organisk årsak. Ja, jeg vet at du ikke spurte om det.

Tusen takk for nyttig svar Kupton. Det satt jeg veldig pris på.
Det er så mye som har skjedd i livet mitt i det senere, og på en måte skjønner jeg at det i visse tilfeller er en sammenheng mellom tidlige traumer og schizofreni, og da også dissosiasjon og det med å ha operert med en annen identitet i oppveksten. Jeg har så problemer med kroppsopplevelse også. Føler meg så utydelig og har ingen kroppslig «omkrets». Rart i grunnen. Jeg tror, når jeg kobler inn en slags voksen fornuft, at det er en relasjon med type lukthallusinasjoner og traumer. Rent tematisk kan jeg forstå at jeg opplever slike, men jeg klarer ikke å ikke tro at det stemmer. Jeg leter rundt i rommet om natten for eksempel for å finne årsaken til lukten.
Utifra hva du skriver tror jeg kanskje ikke jeg skal kjempe så hardt nå fremover for å riste av meg diagnosen. Jeg føler nemlig at jeg kan «overtale» behandlere til å fjerne den. Men som en støttespiller jeg har sa til meg så utløser jo en diagnose også visse typer hjelp som jeg tidvis føler meg avhengig av. Synes du jeg bare skal akseptere diagnosen siden jeg har det slik jeg har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bibben skrev (3 minutter siden):

Synes du jeg bare skal akseptere diagnosen siden jeg har det slik jeg har det?

Hvis du har gode behandlere, som du har tillit til, synes jeg du skal akseptere den/de diagnoser disse mener du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (11 minutter siden):

Hvis du har gode behandlere, som du har tillit til, synes jeg du skal akseptere den/de diagnoser disse mener du har.

Takk. Jeg ble som tidligere nevnt utredet på TOP-prosjektet. Nå har jeg en psykolog som kjenner meg godt og som jeg har stor tillit til, men jeg har ikke egentlig en medisiner som kan hjelpe meg videre medikamentelt. Med mye vikarvirksomhet hos fastlegen har jeg ikke inntrykket av at de har oversikten hverken om min situasjon eller aktuell psykofarmaka. 
Under innleggelse før jul gjennomgikk jeg et PANSS-intervju uten at psykose-symptomer fremkom, men jeg har det jo nå faktisk slik jeg beskrev til deg over her. Jeg tror det ville gitt meg en slags ro og ikke «pushe» så veldig på, samt «forstille» meg, for å bli kvitt denne diagnosen som har et litt rufsete rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kupton

 

Bare sånn av egen interesse, så lurer jeg på hvorfor du finner følgende sitat :
"
kan føle at jeg går i oppløsning, bare er et sett med øyne, og forsvinner vekk fra situasjonen" mer forenlig med schizofreni enn lukthallusinasjoner? 

Jeg tolker dette som dissosiasjon, men du er eksperten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bibben skrev (På 9.6.2023 den 19.07):

Jeg tror, når jeg kobler inn en slags voksen fornuft, at det er en relasjon med type lukthallusinasjoner og traumer. Rent tematisk kan jeg forstå at jeg opplever slike, men jeg klarer ikke å ikke tro at det stemmer. Jeg leter rundt i rommet om natten for eksempel for å finne årsaken til lukten.

Kan jeg spørre hvilken lukt det er du kjenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym330 skrev (På 9.6.2023 den 19.34):

@kupton

 

Bare sånn av egen interesse, så lurer jeg på hvorfor du finner følgende sitat :
"
kan føle at jeg går i oppløsning, bare er et sett med øyne, og forsvinner vekk fra situasjonen" mer forenlig med schizofreni enn lukthallusinasjoner? 

Jeg tolker dette som dissosiasjon, men du er eksperten :)

Jeg husker en forklarte det ganske godt... Om du ser etter fargen blå, finner du mye i verden rundt deg som har blått i seg. Det samme om du leter etter fargen gul. Avhengig om en ser etter en diagnose, enten det er psykose, traumer, depresjon, ADHD - vil en finne trekk som er forenelig med diagnosen en leter etter.

En person jeg kjenner som var innlagt ved en psykosepost, ble ansett som svært psykotisk. Etter utskrivelse til bofellesskap kom h*n til en terapeut med en mer traumefokusert synsvinkel, og diagnosen ble endret drastisk.

Og dette skjer ikke kun innen psykiatrien, selv om det skjer i større grad der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (54 minutter siden):

Kan jeg spørre hvilken lukt det er du kjenner?

Hei Eva Sofie!

Takk som spør, takk for engasjementet. Siden jeg tror at disse lukthallusinasjonene tematisk ligger nær opp til tidligere traumer er jeg litt tilbakeholden med å beskrive dem i detalj. Årsaken er ønsket om å bevare min anonymitet. Men det er ikke lukthallusinasjoner av typen lukt av «død og fordervelse» slik en del rapporterer om. Mine opplevelser er «spisset» inn mot helt konkrete lukter som har vært i situasjoner. Om det da kategoriseres i retning av «flashbacks» eller hallusinasjoner er jeg plutselig blitt litt usikker på. Men de er såpass sterke at jeg kan våkne av det om natten eller bli veldig redd av det om dagen. Håper det var et godt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bibben skrev (41 minutter siden):

Mine opplevelser er «spisset» inn mot helt konkrete lukter som har vært i situasjoner. Om det da kategoriseres i retning av «flashbacks» eller hallusinasjoner er jeg plutselig blitt litt usikker på.

Dette er en viktig/avgjørende? ny opplysning. Det kan godt være flaschbacks. I så fall blir det mindre relevant med MR som jeg skrev om tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Etter utskrivelse til bofellesskap kom h*n til en terapeut med en mer traumefokusert synsvinkel, og diagnosen ble endret drastisk.

Psykiatrien har de siste årene blitt "velsignet" med en hærskare unge kv psykologer som ser traumer i alle situasjoner hos alle pasienter.

En må huske at traumer ikke utelukker psykosediagnose. Det er heller slik at traumer forklarer psykose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym330 skrev (På 9.6.2023 den 19.34):

Bare sånn av egen interesse, så lurer jeg på hvorfor du finner følgende sitat :
"
kan føle at jeg går i oppløsning, bare er et sett med øyne, og forsvinner vekk fra situasjonen" mer forenlig med schizofreni enn lukthallusinasjoner? 

Fordi det første er velkjente symptomer ved schizofreni. Beskrevet i litteraturen i mange tiår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (2 minutter siden):

Psykiatrien har de siste årene blitt "velsignet" med en hærskare unge kv psykologer som ser traumer i alle situasjoner hos alle pasienter.

En må huske at traumer ikke utelukker psykosediagnose. Det er heller slik at traumer forklarer psykose.

Hva er kv psykologer?

Anonymkode: 0f81e...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er kv psykologer?

Anonymkode: 0f81e...cc5

Det er de som kan føde barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (51 minutter siden):

Dette er en viktig/avgjørende? ny opplysning. Det kan godt være flaschbacks. I så fall blir det mindre relevant med MR som jeg skrev om tidligere.

Det har skjedd med meg! Har BP og hatt diagnosen i mange år, enighet hos mange behandlere. Og så fikk jeg en psykolog for en tid siden som mener jeg har ptsd og traumer i tillegg, 

Anonymkode: ff4e3...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...