Gå til innhold

Tror dere Trump havner i spjellet denne gangen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det tror jeg ikke. Han slipper nok unna nok en gang. Ikke minst fordi saken skal skal gå i sørlige Florida for en jurie satt sammen av lekfolk, og det kreves en enstemmig jury dersom Trump skal finnes skyldig.

https://www.aftenposten.no/verden/i/RGQ8XW/trump-tiltalt-plasserte-hemmelige-dokumenter-i-dusjen

USAs tidligere president Donald Trump er tiltalt på 37 punkter i dokumentsaken. Det fremkommer i tiltalen, som nå er offentliggjort. 

De hemmeligstemplede dokumentene inneholdt USA største hemmeligheter, om hvilke våpen USA og landets allierte har, om landets atomvåpen, potensielle svakheter og andre allierte dersom de kommer under militært angrep og planer for gjengjeldelse dersom de blir angrepet.

Boksene med hemmelige dokumenter ble plassert flere steder i komplekset, blant annet i en ballsal, et bad med dusj, et kontor, på soverommet til Trump og i et lagerrom.

Det finnes lydopptak av at Trump viser frem et av de hemmelige dokumentene til flere personer som ikke har sikkerhetsklarering. En av dem var en forfatter. På lydopptaket kan man høre Trump fortelle om en topphemmelig «angrepsplan» som var høyst konfidensiell og hemmelig.

Donald Trump hevder han er uskyldig og utsatt for en politisk motivert hekseprosess.

 

Anonymkode: 25b25...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan de ikke avsette Biden istedenfor for å ha dokumentene i garasjen hans ved siden av bilen hans uten sikkerhet i det hele tatt....

Det er tydelig at trump ha gjort feil og han bør i teorien dømmes, men USA funker ikke slik det er "min side" "din side", så gitt de spillereglene bør han frifinnes. Demokratene spiller skittent, da må republikanerne også gjøre det. Synd men det er ingen andre valg

Anonymkode: e9035...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kan de ikke avsette Biden istedenfor for å ha dokumentene i garasjen hans ved siden av bilen hans uten sikkerhet i det hele tatt....

Anonymkode: e9035...652

Det var ikke sikkerhetsklarerte dokumenter. Biden forsøke ei å holde tilbake dokumenter. Samme med Pence. Trump går rundt å viser frem og skryter av disse hemmeligstemplede dokumentere. De har det på bånd. Dette kan ikke sammenlignes. Går ikke ann å ha en president tiltalt etter "Espionage Act". Det sier seg selv. Er det ingen voksne igjen i det repulikanske partiet?

Anonymkode: cf754...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det var ikke sikkerhetsklarerte dokumenter. 

Anonymkode: cf754...85f

Classified government documents from the Obama administration were found in a storage space in the garage of President Joe Biden’s Delaware home, Biden said.

Ifølge den venstreekstremistiske avisen CNN https://www.cnbc.com/2023/01/12/president-biden-had-classified-documents-in-delaware-garage.html

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Trump går rundt å viser frem og skryter av disse hemmeligstemplede dokumentere. De har det på bånd. Dette kan ikke sammenlignes. Går ikke ann å ha en president tiltalt etter "Espionage Act". Det sier seg selv. Er det ingen voksne igjen i det repulikanske partiet?

Anonymkode: cf754...85f

Presidenten har lov til å "declassify" dokumenter, så vi får se hvordan det ender opp. At han, i locker room talk, som "grab em by the pussy" sier at han ikke har declassifisert dem, betyr ikke noe for det er ikke under "ed". Vi får se hvordan det ender.

Anonymkode: e9035...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 Jeg leste en del detaljer på cnn.

https://www.cnn.com/interactive/2023/06/politics/annotated-trump-indictment-dg/

Det er absurd oppførsel fra Trumps side. Ingen vet hvorfor han har gjort det.

Det skrives at det er kjent at han pleier å ta souvernirer (keepsakes). Han holdt frem dokumenter for å skryte og sa at ingen skulle kommer for nær.

Det er ingen tegn på at noen skade har skjedd i følge cnn. 

Jeg gjetter at han blir dømt. Jeg tror ikke det går an å si at han ikke har brutt loven. Jeg ville ikke vært for trygg på at der blir en lang straff  bare for å oppbevare dokumenter feil, uten intensjon om å lekke dem videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 22.34):

Classified government documents from the Obama administration were found in a storage space in the garage of President Joe Biden’s Delaware home, Biden said.

Ifølge den venstreekstremistiske avisen CNN https://www.cnbc.com/2023/01/12/president-biden-had-classified-documents-in-delaware-garage.html

Presidenten har lov til å "declassify" dokumenter, så vi får se hvordan det ender opp. At han, i locker room talk, som "grab em by the pussy" sier at han ikke har declassifisert dem, betyr ikke noe for det er ikke under "ed". Vi får se hvordan det ender.

Anonymkode: e9035...652

Forskjellen på Biden overleverte alle dokumenter når det ble oppdaget. Donalds dokumenter er langt mer "secret" enn de Biden hadde, og disse kan IKKE deklassifiseres av presidenten alene.

Donald leverte IKKE tilbake dokumenter når han ble bedt om det.

Donald leverte IKKE tilbake dokumentene selv etter rettslig pålegg om å gjøre det.

Første runde med dokumenter endelig ble levert og etter advokatene hadde signert en rettslig erklæring på at ALT var levert tilbake dukket det opp enda mer.

Selv etter ransakingen av Mar a Largo dukket det opp enda mer.

Trumps egen personlige assistent er fanget på overvåkningskamera hvor han flytter på esker med dokumenter for så å skjule de fra advokatene som lette etter dem.

Donald er fanget på lydopptak hvor han henviser til at han er i besittelse av hemmeligstemplede dokumenter etter han er bedt om å levere disse tilbake.

Anonymkode: cf754...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Forskjellen på Biden overleverte alle dokumenter når det ble oppdaget. Donalds dokumenter er langt mer "secret" enn de Biden hadde, og disse kan IKKE deklassifiseres av presidenten alene.

Donald leverte IKKE tilbake dokumenter når han ble bedt om det.

Donald leverte IKKE tilbake dokumentene selv etter rettslig pålegg om å gjøre det.

Første runde med dokumenter endelig ble levert og etter advokatene hadde signert en rettslig erklæring på at ALT var levert tilbake dukket det opp enda mer.

Selv etter ransakingen av Mar a Largo dukket det opp enda mer.

Trumps egen personlige assistent er fanget på overvåkningskamera hvor han flytter på esker med dokumenter for så å skjule de fra advokatene som lette etter dem.

Donald er fanget på lydopptak hvor han henviser til at han er i besittelse av hemmeligstemplede dokumenter etter han er bedt om å levere disse tilbake.

Anonymkode: cf754...85f

Ja, forskjellen er at Trump ikke samarbeidet da han ble avslørt, omfanget og bisarr oppførsel.

Det blir uansett vanskelig for demokratene å fremstille det som en kjempealvorlig forbrytelse hvis Biden ikke får straff i det hele tatt. Selve kjernen i de to sakene er ganske lik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (32 minutter siden):

Ja, forskjellen er at Trump ikke samarbeidet da han ble avslørt, omfanget og bisarr oppførsel.

Det blir uansett vanskelig for demokratene å fremstille det som en kjempealvorlig forbrytelse hvis Biden ikke får straff i det hele tatt. Selve kjernen i de to sakene er ganske lik. 

Forstår ikke hvordan du kan si det. Trump sin sak er lang alvorligere.

Som tidligere justisminster William Barr sa i går på Fox News:

– Jeg ble sjokkert over hvor sensitive disse dokumentene er og hvor mange det var…og jeg tror at punktene under spionasjeloven om at han med vilje beholdt disse dokumentene er godt fundert. Om bare halvparten av det er sant, så er han ferdig.

Men han slipper som unna igjen som den slimålen han er.

Anonymkode: 25b25...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Forstår ikke hvordan du kan si det. Trump sin sak er lang alvorligere.

Som tidligere justisminster William Barr sa i går på Fox News:

– Jeg ble sjokkert over hvor sensitive disse dokumentene er og hvor mange det var…og jeg tror at punktene under spionasjeloven om at han med vilje beholdt disse dokumentene er godt fundert. Om bare halvparten av det er sant, så er han ferdig.

Men han slipper som unna igjen som den slimålen han er.

Anonymkode: 25b25...0cf

Jeg er ikke uenig i det du skriver. Trump strittet imot å gi fra seg dokumentene. Jeg tror imidlertid ikke Trump slipper helt unna, men det ser rart ut å ham 10 år uten å gi Biden en eneste reaksjon.

Demokratene kan ikke gå hardt ut om "rikets sikkerhet" etc uten å sparke seg selv bak. De kan bare si at Trump var verre.

Kjernen i de to sakene er den samme: De har oppbevart fortrolige dokumenter privat. Selvsagt gjorde Biden det også "med vilje". De havnet ikke i et arkivskap i garasjen hans ved et uhell. Det tyder på en viss ukultur i begge leire hvor folk tar med dokumenter for å jobbe hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo interessant å se, men når det gjelder han så har jeg forlengst sluttet å tro og tvile, alt er mulig. Det skjønte jeg vel da han ble valgt til president.  Jeg trodde ikke mine egne øyne , og jeg husker det øyeblikket jeg leste det for resten av mitt liv. 

Han er et interessant studie av en tvers igjennom narsissist, og det er både fascinerende og skremmende hvordan han har klart å fremstille seg som et offer, og få så mange fans. For det er jo fans de er. Det er fascinerende å følge både ham og motstandere også. Fra han ble valgt så har det vært noen  spesielle sider i fremtidige historiebøker. 

Så her alt kan skje. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Grendel skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke uenig i det du skriver. Trump strittet imot å gi fra seg dokumentene. Jeg tror imidlertid ikke Trump slipper helt unna, men det ser rart ut å ham 10 år uten å gi Biden en eneste reaksjon.

Demokratene kan ikke gå hardt ut om "rikets sikkerhet" etc uten å sparke seg selv bak. De kan bare si at Trump var verre.

Kjernen i de to sakene er den samme: De har oppbevart fortrolige dokumenter privat. Selvsagt gjorde Biden det også "med vilje". De havnet ikke i et arkivskap i garasjen hans ved et uhell. Det tyder på en viss ukultur i begge leire hvor folk tar med dokumenter for å jobbe hjemme.

Alvorlighetsgraden kan ikke sammenlignes. Biden fortjener en smekk på hånden og en bot. Trump kan dømmes til 235 år i fengsel etter spionlovgivningen.

Anonymkode: 25b25...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Alvorlighetsgraden kan ikke sammenlignes. Biden fortjener en smekk på hånden og en bot. Trump kan dømmes til 235 år i fengsel etter spionlovgivningen.

Anonymkode: 25b25...0cf

Vi får bare være enig om at du ikke ser noen likhet mellom sakene, mens jeg ser en del likheter.

Her er en sammenlikning gjort av bbc:

www.bbc.com/news/world-us-canada-64230040.amp

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og her er en oversiklig sammenligning som viser hvor forskjellige disse sakene er.

https://www.theguardian.com/us-news/2023/jan/20/classified-documents-biden-trump-explained

Anonymkode: 25b25...0cf

Jeg synes bbc virker mer objektive enn the Guardian her. Det er veldig mye G velger å ikke nevne. Litt på samme måte som Dagbladet ikke prøver å være objektive.

Det er ganske tendensiøst å slå fast at Biden ikke gjorde det med vilje når de fant dokumenter på hans kontor, i garasjen og i hans personlige bibliotek. Inkludert strengt hemmelige dokument med etterretningskilder. Når de sier 12 dokument så regner det over 100 eposter som ett dokument, eller hva?

Biden er ikke en skurk eller spion, men han har behandlet konfidensiell informasjon på en slurvete måte. Det viser at det er en tradisjon for å ta med dokumenter hjem for å jobbe derfra.

Det store spørsmålet er om Trump hadde en annen intensjon enn hjemmekontor. I såfall kan det være mye mer alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Anonymkode: 25b25...0cf

The walls closing in...

The beginning of the end...

Dramatisk musikk....

Anonymkode: e9035...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...