Gå til innhold

ny sjanse?


egil

Anbefalte innlegg

Nå er det rett tid for oss brukere til å bidra med egne erfaringer for at Sandman-utvalgets innstilling virkelig skal føre til forbedringer.

Kan vi ikke bruke dette forum som en idebank før politikerne skal behandle dette?

Les:

http://odin.dep.no/shd/norsk/publ/rapporter/030041-020002/index-dok000-b-n-a.html

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/d161966.htm

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/d155835.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er virkelig spent på hvordan dette kommer til å gå. Foreløpig er det ikke flertall i Stortinget for å endre sykelønnsordningen, og i så fall går nok hele "pakka" i vasken. NHO har signalisert at de ikke går med på at arbeidsgiverne skal delfinansiere mer uten at arbeidstakerne tar sin del. SP tar til orde for at de kan gå med på kutt hvis lavtlønte skjermes (gårsdagens DN), noe som kan bli vanskelig å få til ettersom det jo vil føre til mindre innsparing for Staten.

Hvis SP snur i denne saken, er det sannsynligvis flertall i Stortinget for at det blir kutt.

Når det gjelder endret egenmelding, så synes jeg personlig det høres topp ut med en "funksjonsvurdering". Men jeg tror det blir problematisk å få til når man samtidig skal ta hensyn til personvernet - altså at arbeidsgiver ikke har rett på å vite diagnose.

Diagnosen har som utvalget påpeker ingen verdi i seg selv, men en funksjonsvurdering kan umulig bli god nok uten at arbeidstakeren skrive hvor på/i kroppen problemet sitter?

Utvalget har lagt ved ulike skjema for slik funksjonsvurdering som vedlegg til rapporten, og jeg er spent på hvordan de ser ut.

Jeg synes det er synd at sykelønna er blitt det hete stridstema når det er så mye annet fornuftig som kommer frem i denne rapporten (og da har jeg foreløpig bare lest sammendraget som ligger på Odin).

Jeg (Trygdehjelpen) har forøvrig bedt dept. om å få ta del i høringsrunden, men vet ennå ikke om det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er virkelig spent på hvordan dette kommer til å gå. Foreløpig er det ikke flertall i Stortinget for å endre sykelønnsordningen, og i så fall går nok hele "pakka" i vasken. NHO har signalisert at de ikke går med på at arbeidsgiverne skal delfinansiere mer uten at arbeidstakerne tar sin del. SP tar til orde for at de kan gå med på kutt hvis lavtlønte skjermes (gårsdagens DN), noe som kan bli vanskelig å få til ettersom det jo vil føre til mindre innsparing for Staten.

Hvis SP snur i denne saken, er det sannsynligvis flertall i Stortinget for at det blir kutt.

Når det gjelder endret egenmelding, så synes jeg personlig det høres topp ut med en "funksjonsvurdering". Men jeg tror det blir problematisk å få til når man samtidig skal ta hensyn til personvernet - altså at arbeidsgiver ikke har rett på å vite diagnose.

Diagnosen har som utvalget påpeker ingen verdi i seg selv, men en funksjonsvurdering kan umulig bli god nok uten at arbeidstakeren skrive hvor på/i kroppen problemet sitter?

Utvalget har lagt ved ulike skjema for slik funksjonsvurdering som vedlegg til rapporten, og jeg er spent på hvordan de ser ut.

Jeg synes det er synd at sykelønna er blitt det hete stridstema når det er så mye annet fornuftig som kommer frem i denne rapporten (og da har jeg foreløpig bare lest sammendraget som ligger på Odin).

Jeg (Trygdehjelpen) har forøvrig bedt dept. om å få ta del i høringsrunden, men vet ennå ikke om det lar seg gjøre.

Jeg er opptatt av brukermedvirkning og brukererfaring når slike utvalg arbeider. Veit du, Irene, om brukere var representert i utvalget? Hva vil nå skje videre med innstillingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opptatt av brukermedvirkning og brukererfaring når slike utvalg arbeider. Veit du, Irene, om brukere var representert i utvalget? Hva vil nå skje videre med innstillingen?

Hvem som var med i utvalget vet jeg ikke, men det vil fremgå av innstillingen når hele blir lagt på nett.

Videre saksgang:

Dept. regner med at NOU'en vil komme fra trykkeriet i midten av oktober. så blir den sendt ut på en bred høring, og her er nok brukerorganisasjonene en del av høringsrunden i tillegg til NHO, fagorganisasjonene, RTV m.fl.

Når høringsuttalelsene foreligger (det blir sikkert en gangske lang høringsfrist) lager dept en ot.prp der deptets (regjeringens) forslag til ny lov fremgår, samt bakgrunnen for hvorfor de mener loven skal se slik ut. Denne blir sendt odelstinget, som drøfter saken og enten leverer sin innstilling til Lagtinget eller sender saken tilbake til departementet for ny runde. Lagtinget i sin tur godkjenner lovutkastet og sender det til Kongen i Statsråd for ikrafttredelse, eller tilbake til Odelstinget for ny runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...