Gå til innhold

Flere bipolare her som føler en "tvang" til å ville leve livet alene og isolert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er dette et vanlig symptom med denne lidelsen?

Har nylig fått denne lidelsen, men forstår ikke om det er den som gjør at jeg periodevis vil leve livet alene og være isolert, eller om det er noe annet ubehandlet som ligger bak det?

Anonymkode: 5f153...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

GammelLurker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er dette et vanlig symptom med denne lidelsen?

Har nylig fått denne lidelsen, men forstår ikke om det er den som gjør at jeg periodevis vil leve livet alene og være isolert, eller om det er noe annet ubehandlet som ligger bak det?

Anonymkode: 5f153...99e

Folk er ulike psykisk syke eller ikke. Nå det er sagt, spiller sykdommen en stor rolle. Med andre ord mest sannsynlig en blanding av disse to faktorene.😀

Endret av GammelLurker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er bipolar og har ikke noe behov for å leve isolert. Ved depresjon isolerer man seg jo men når man har begynt på medisiner så endrer det verste seg 

Anonymkode: 4dc25...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er bipolar og har ikke noe behov for å leve isolert. Ved depresjon isolerer man seg jo men når man har begynt på medisiner så endrer det verste seg 

Anonymkode: 4dc25...07e

Jeg får ofte tanker om å ville leve alene, nærmest "flykte" fra alt og starte et ukomplisert liv alene. Vekk fra alt og alle. Også går det på en måte over igjen, før de samme tankene kan komme tilbake, gjerne med nye steder jeg kan flytte til, hva jeg kan gjøre etc. Utrolig slitsomt når det blir sånn

Anonymkode: 5f153...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er dette et vanlig symptom med denne lidelsen?

Har nylig fått denne lidelsen, men forstår ikke om det er den som gjør at jeg periodevis vil leve livet alene og være isolert, eller om det er noe annet ubehandlet som ligger bak det?

Anonymkode: 5f153...99e

 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg får ofte tanker om å ville leve alene, nærmest "flykte" fra alt og starte et ukomplisert liv alene. Vekk fra alt og alle. Også går det på en måte over igjen, før de samme tankene kan komme tilbake, gjerne med nye steder jeg kan flytte til, hva jeg kan gjøre etc. Utrolig slitsomt når det blir sånn

Anonymkode: 5f153...99e

Jeg er bipolar og kan ofte få lignende tanker og lyster når jeg er deprimert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Det er jo vanlig å ville isolere seg når man er deprimert. Hvis følelsen er der hele tida har det neppe noe med bipolar å gjøre, selv om det kan være vanskelig å være partneren til noen med bipolar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en overhyppighet av dette hos bipolare.

Anbefaler boken av Kay Redfield Jamison - ”An Unquiet Mind”   "Mitt urolige sinn" på norsk.

En av verdens mest berømte BP-forskere skriver om sitt liv med sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å være sosial, men liker alenetid også. Jeg blir sliten hvis jeg er for mye sosial så jeg begrenser det noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat
kupton skrev (18 timer siden):

Det er nok en overhyppighet av dette hos bipolare.

Også utenom depresjoner? Hva kommer i så fall det av tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Vanligvis må jeg ha kontakt med mennesker - tross litt sosial angst. Isololasjon er depresjonsfremmende, og ved depresjon vil jeg helst holde meg langt unna andre. Det blir det lett en vond sirkel av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det mye frem og tilbake ang den diagnosen min. Usikkert om eupf eller bp2. Men kjenner til problemstillingen.

Mye fordi jeg har erfart at jeg ikke klarer å opprettholde relasjoner over tid, mest pga tilbakevendende depresjoner, så føler jeg at det ikke er riktig å f.eks bli samboere. Har veldig behov for space og det å være alene i lange perioder om gangen. Det har jo sett tilbake i tid, ført til strandede vennskap og kanskje også ødelagte forhold.

Samtidig har jeg også inngått forhold som jeg etterpå er veldig forundret over. Stormforelskelse over noen måneder for så å innse at mannen er helt feil for meg, eller vi for hverandre. Om det har vært mani/hypomani eller bare et eupf symptom, vet jeg ikke. Men  stoler ikke på egen dømmekraft når det kommer til valg av partner, i tillegg til at jeg er redd for å føle meg fanget i "kvinnefella" igjen, eller bare det store behovet jeg har for alenetid under depresjoner. 

Man kan jo bare velge og vrake i grunner til å ikke kunne bo med noen igjen. K35

Anonymkode: 997f0...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girlinyellow
AnonymBruker skrev (På 14.6.2023 den 17.42):

Er dette et vanlig symptom med denne lidelsen?

Har nylig fått denne lidelsen, men forstår ikke om det er den som gjør at jeg periodevis vil leve livet alene og være isolert, eller om det er noe annet ubehandlet som ligger bak det?

Anonymkode: 5f153...99e

Jeg kjenner meg igjen i dette. I perioder med depresjon har jeg også økt angst - særlig sosial angst, og da er det siste jeg vil å være rundt folk. Jeg er redd for at noen skal "avsløre" at jeg ikke har det bra, så jeg går i skjul når ting er vanskelig. Synes også ofte at livet er overveldende, og jeg trenger mye alenetid for å regulere meg.

Man hører ofte hvor usunt det er å isolere seg, og selv om det på mange måter stemmer, tror jeg det kan være sunt i blant. Tenker at det er forskjell på det å alltid isolere seg, å ikke ha sunne relasjoner etc., og det å isolere seg i perioder, eller hvis man trenger det noen timer i løpet av uka. Selv føler jeg meg avhengig av å være alene ganske ofte for å fungere i hverdagen. Jeg har likevel mange gode relasjoner, og treffer andre regelmessig (flere ganger ukentlig), selv om jeg er mer alene enn de fleste. 

Jeg har inntrykk av at mange bipolare har det sånn. Samtidig har jeg møtt andre som er veldig utadvendte og redde for å være alene, eller som føler seg veldig avhengig av andre. Som noen nevnte, har nok personlighet mye å si. Hører ofte at folk snakker om at personlighetstrekkene deres er symptomer på psykdom, men mange ganger har jeg inntrykk av at det heller dreier seg om personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva med suicidalitet? 

Anonymkode: 3177e...5f4

Er ikke suicidal.

girlinyellow skrev (15 minutter siden):

Jeg kjenner meg igjen i dette. I perioder med depresjon har jeg også økt angst - særlig sosial angst, og da er det siste jeg vil å være rundt folk. Jeg er redd for at noen skal "avsløre" at jeg ikke har det bra, så jeg går i skjul når ting er vanskelig. Synes også ofte at livet er overveldende, og jeg trenger mye alenetid for å regulere meg.

Man hører ofte hvor usunt det er å isolere seg, og selv om det på mange måter stemmer, tror jeg det kan være sunt i blant. Tenker at det er forskjell på det å alltid isolere seg, å ikke ha sunne relasjoner etc., og det å isolere seg i perioder, eller hvis man trenger det noen timer i løpet av uka. Selv føler jeg meg avhengig av å være alene ganske ofte for å fungere i hverdagen. Jeg har likevel mange gode relasjoner, og treffer andre regelmessig (flere ganger ukentlig), selv om jeg er mer alene enn de fleste. 

Jeg har inntrykk av at mange bipolare har det sånn. Samtidig har jeg møtt andre som er veldig utadvendte og redde for å være alene, eller som føler seg veldig avhengig av andre. Som noen nevnte, har nok personlighet mye å si. Hører ofte at folk snakker om at personlighetstrekkene deres er symptomer på psykdom, men mange ganger har jeg inntrykk av at det heller dreier seg om personlighet.

Men er ikke alene pga frykt eller redsel, er alene fordi jeg ikke bryr meg, ikke engasjerer meg, ikke vil være en del av samfunnet, dets normer og "galskap" slik jeg ser mennesker holder på. Ikke liker jeg heller å være bundet av, eller følelsen av å være fengslet til noe fast, som jobb, eid bolig etc etc. Det blir for mye med alle forventninger og krav i samfunnet, som jeg hverken orker, eller vil ta del i.

Anonymkode: 5f153...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...