Gå til innhold

Hvilke spørsmål tenker du det IKKE er greit å stille behandler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Behandler jeg hadde en gang spurte om jeg hadde spørsmål, kunne spørre om hva som helst og jeg skulle få svar. Jeg klarte ikke helt komme på noe å spørre om egentlig, men det fikk meg litt til å tenke: Hvilke spørsmål tenker en det ikke er greit å stille i en pasient-behandler relasjon?

Anonymkode: 00908...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Behandler jeg hadde en gang spurte om jeg hadde spørsmål, kunne spørre om hva som helst og jeg skulle få svar. Jeg klarte ikke helt komme på noe å spørre om egentlig, men det fikk meg litt til å tenke: Hvilke spørsmål tenker en det ikke er greit å stille i en pasient-behandler relasjon?

Det som har med behandlers privatliv å gjøre. 

Anonymkode: a5f52...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det som har med behandlers privatliv å gjøre. 

Kunne du gitt ett eksempel? Type hvor mange barn behandler har eller om hen er gift eller ikke eller om hva samboeren jobber med? Personlig ser jeg ikke noe galt i å stille de spørsmålene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kunne du gitt ett eksempel? Type hvor mange barn behandler har eller om hen er gift eller ikke eller om hva samboeren jobber med? Personlig ser jeg ikke noe galt i å stille de spørsmålene?

Hvilken relevans  har det til ditt sykdomsforløp å gjøre å vite hvor mange barn behandler har eller hvor vedkommendes samboer jobber? Kunne aldri fallt meg inn å stille slike spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken relevans  har det til ditt sykdomsforløp å gjøre å vite hvor mange barn behandler har eller hvor vedkommendes samboer jobber? Kunne aldri fallt meg inn å stille slike spørsmål. 

Det er vel ikke så relevant sådan. Men for meg (og sikkert andre) ligger der litt trygghet i å vite sånne småting. Det gjør på en måte behandler mer "menneskelig". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Resultater i behandlingen kommer mye an på relasjonen og kjemien mellom behandler og pasient. Derfor kan det å få bli litt kjent med behandler være bra for behandlingen. 

Når det er sagt så vet jeg ikke masse om min tidligere behandler. Bare overfladiske ting. Og vår relasjon er veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel ikke så relevant sådan. Men for meg (og sikkert andre) ligger der litt trygghet i å vite sånne småting. Det gjør på en måte behandler mer "menneskelig". 

Det menneskelige kan vel kanskje heller få lov til å komme til syne gjennom samtaler om deg og ditt forløp, fremfor å redegjøre for eget privatliv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan  spørre om hva som helst, men det er ikke gitt at du vil få svar på alt du spør om.  Psykologen har sagt til meg at jeg ikke skal  sensurere meg eller ta ansvar for hennes følelser. Om det er noe hun ikke vil svare på så klarer hun helt fint å sette de grensene selv.

Anonymkode: 7d5a0...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GammelLurker
Everybody skrev (6 minutter siden):

Det første spørsmålet jeg alltid stiller til nye behandlere er hvordan det er å ha perfekt psyke.

Og de svarer, med stor ydmykhet: kjære deg, det finnes ikke slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (56 minutter siden):

Det første spørsmålet jeg alltid stiller til nye behandlere er hvordan det er å ha perfekt psyke.

Hva svarte de da? 

Hva svarte nr 1

Nr2

Nr3

Venter i spenning

Anonymkode: ed4e2...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kan besvares på to måter:

1. Du kan spørre om hva som helst, og det er behandlers ansvar å svare eller ikke.

2. En spør ikke behandler om private ting utenom faglig bakgrunn som hvor en er utdannet, når og hvor en har sin arbeidserfaring fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...