Gå til innhold

Hvorfor dra til legevakten ved selvmordstanker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva slags hjelp kan de egentlig tilby? 

Anonymkode: c4973...316

Kanskje en kort prat med sykepleier. Hvis denne anser deg som alvorlig, akutt suicidal vil du få snakke med legen og evt bli innlagt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar dit kun hvis jeg ønsker innleggelse. Drar dit ikke for en prat. Men jeg prøver å vente til jeg kan dra til fastlegen. Så frivillig er det sjeldent jeg drar til legevakten. Ikke i hele år, etter at jeg begynte på Litium. Har fått bedre kontroll på meg selv mtp akkurat det der. Har et par ganger blitt tatt dit av politiet da og det har variert om jeg har blitt dimitert eller innlagt. Men å dra dit utelukkende for en prat ser jeg ikke vitsen i.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Jeg drar dit kun hvis jeg ønsker innleggelse. Drar dit ikke for en prat. Men jeg prøver å vente til jeg kan dra til fastlegen. Så frivillig er det sjeldent jeg drar til legevakten. Ikke i hele år, etter at jeg begynte på Litium. Har fått bedre kontroll på meg selv mtp akkurat det der. 

Når du har vært der på legevakten. Sier du selv at nå trenger jeg innleggelse eller sier du kun hvordan du har det og venter på at de foreslår innleggelse for deg? 

Anonymkode: c4973...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når du har vært der på legevakten. Sier du selv at nå trenger jeg innleggelse eller sier du kun hvordan du har det og venter på at de foreslår innleggelse for deg? 

Anonymkode: c4973...316

Jeg sier at jeg ønsker innleggelse fordi at x og y. Samt at jeg har en avtale i akuttpsykiatrien som egentlig fratar de muligheten til å avvise meg. Men jeg sier feks at jeg har hatt en veldig dårlig periode i det siste og nå er selvmordstankene så ille at jeg trenger en innleggelse for å komme ovenpå. Det går veldig greit. 

Skal sies at jeg har ikke selvmordstanker så ofte lenger. Nå går det mer på problemer med rus og destruktiv adferd i rus samt at jeg har tvangstanker fra universet som vil ha meg til å ta livet av meg. Selv om jeg ikke ønsker det selv. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde aldri falt meg inn å dra på legevakta med selvmordstanker eller planer. Fordi da er det åpenbart at du ikke vil dø og problemet du påstår du har dermed blir rart og du lett fremstår umoden og i behov av omsorg mer enn livstruende hjelp 

Anonymkode: d47cb...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde aldri falt meg inn å dra på legevakta med selvmordstanker eller planer. Fordi da er det åpenbart at du ikke vil dø og problemet du påstår du har dermed blir rart og du lett fremstår umoden og i behov av omsorg mer enn livstruende hjelp 

Anonymkode: d47cb...0d8

Jeg har alltid blitt tatt på alvor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags hjelp kan de egentlig tilby? 

Anonymkode: c4973...316

Noen steder i landet - blant andre Oslo - har psykiatrisk legevakt om kveldene og i helgene. På en slik legevakt jobber folk som vanligvis jobber i psykiatri, og de kan tilby en avlastende/avklarende samtale. Mange steder vil legevakten kun kunne tilby en vurdering mht om innleggelse er påkrevet eller ikke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hadde aldri falt meg inn å dra på legevakta med selvmordstanker eller planer. Fordi da er det åpenbart at du ikke vil dø og problemet du påstår du har dermed blir rart og du lett fremstår umoden og i behov av omsorg mer enn livstruende hjelp 

Anonymkode: d47cb...0d8

Antakelig deg igjen ja, som holder narr av folk med selvmordstanker og planer. Vil nesten påstå at de fleste som går med slike tanker og planer  faktisk ikke ønsker å dø, derfor søker de hjelp. Er det noe galt i det, mener du? 

Jeg har aldri blitt avvist eller sett på som umoden pga slike utfordringer. Derimot får jeg høre at det er fint at jeg tar det opp og sier ifra sånn at de kan hjelpe meg. Det er heller ikke noe i veien med å ønske omsorg en periode. Hva i all verden skulle være galt med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupton pleier jo å si at de som drar til legevakten og blir innlagt egentlig ikke vil dø. At de som virkelig vil dø bare gjør det uten å lage noe drama eller si noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde aldri falt meg inn å dra på legevakta med selvmordstanker eller planer. Fordi da er det åpenbart at du ikke vil dø og problemet du påstår du har dermed blir rart og du lett fremstår umoden og i behov av omsorg mer enn livstruende hjelp 

Anonymkode: d47cb...0d8

Farlige holdninger du har. Såklart de som vil ta livet sitt burde ta kontakt med helsevesenet. Hadde helsevesenet tatt mer hensyn tilsuicidale pasienter så hadde de kunne unngått så mange selvmord. Det er en myte at de som tar selvmord ikke sier ifra til noen. En vennine av meg tok selvmord, hun sa ifra om at hun var suicidal men ble ikke tatt seriøst 

Anonymkode: b9cc4...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (8 minutter siden):

Kupton pleier jo å si at de som drar til legevakten og blir innlagt egentlig ikke vil dø. At de som virkelig vil dø bare gjør det uten å lage noe drama eller si noe om det.

Farlige holdninger du har. Såklart de som vil ta livet sitt burde ta kontakt med helsevesenet. Hadde helsevesenet tatt mer hensyn tilsuicidale pasienter så hadde de kunne unngått så mange selvmord. Det er en myte at de som tar selvmord ikke sier ifra til noen. En vennine av meg tok selvmord, hun sa ifra om at hun var suicidal men ble ikke tatt seriøst 

Anonymkode: b9cc4...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (7 minutter siden):

Kupton pleier jo å si at de som drar til legevakten og blir innlagt egentlig ikke vil dø. At de som virkelig vil dø bare gjør det uten å lage noe drama eller si noe om det.

Nettopp. Vil du virkelig dø sørger du for å holde muligheten åpen. Ber du legevakt om innleggelse er du ikke så selvmordstruet at du gjør alt du kan for å ha mulighet til å dø. Alle suicidale ønsker ikke å leve eller å få hjelp, som nevnt over her. Jeg er for at mennesker ber om hjelp og får hjelp. Mange som oppsøke legevakt og ber om hjelp for suicidfare er ikke i reell suicidfare men har andre vansker. Har jobbet på legevakt og kan dermed skrive som jeg gjør. Så får dere mene hva dere vil om det.

Anonymkode: d47cb...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Everybody skrev (6 minutter siden):

Kupton pleier jo å si at de som drar til legevakten og blir innlagt egentlig ikke vil dø. At de som virkelig vil dø bare gjør det uten å lage noe drama eller si noe om det.

Interessant diskusjon det der.  Jeg tror at man kan delvjs ønske å dø, men samtidig stritte imot. Da oppsøker man hjelp, fordi man blir redd for hva en selv kan finne på?

Jeg har en gang inntatt medisiner og alkohol som hadde vært dødelig, hadde det ikke vært for at jeg plutselig innså at "dette skjer jo på ekte". Jeg tilkalte selv ambulanse helt i ørska. Holdt på å dø, og det ble intensiven noen dager før jeg fikk gå hjem igjen. 

Jeg hadde sovende barn i huset og handlingen kom helt ut av det blå. Ville aldri gjort noe slikt mot dem. Har ansvar for dem i dag. Noen ganger tror jeg at jeg kobler fra, eller med ett har en annen personlighet som utøver slike handlinger. To år siden sist. 

Anonymkode: 73385...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Vil du virkelig dø sørger du for å holde muligheten åpen. Ber du legevakt om innleggelse er du ikke så selvmordstruet at du gjør alt du kan for å ha mulighet til å dø. Alle suicidale ønsker ikke å leve eller å få hjelp, som nevnt over her. Jeg er for at mennesker ber om hjelp og får hjelp. Mange som oppsøke legevakt og ber om hjelp for suicidfare er ikke i reell suicidfare men har andre vansker. Har jobbet på legevakt og kan dermed skrive som jeg gjør. Så får dere mene hva dere vil om det.

Anonymkode: d47cb...0d8

Farlige holdninger du har. Såklart må de som er suicidale si ifra til helsevesenet. Det kan redde mange liv. Det er en myte at de som tar selvmord ikke har sagt ifra til noen på forhånd.

Anonymkode: b9cc4...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Interessant diskusjon det der.  Jeg tror at man kan delvjs ønske å dø, men samtidig stritte imot. Da oppsøker man hjelp, fordi man blir redd for hva en selv kan finne på?

Jeg har en gang inntatt medisiner og alkohol som hadde vært dødelig, hadde det ikke vært for at jeg plutselig innså at "dette skjer jo på ekte". Jeg tilkalte selv ambulanse helt i ørska. Holdt på å dø, og det ble intensiven noen dager før jeg fikk gå hjem igjen. 

Jeg hadde sovende barn i huset og handlingen kom helt ut av det blå. Ville aldri gjort noe slikt mot dem. Har ansvar for dem i dag. Noen ganger tror jeg at jeg kobler fra, eller med ett har en annen personlighet som utøver slike handlinger. To år siden sist. 

Anonymkode: 73385...7dd

Ja, å bli innlagt på sykehus er jo fordi det er tryggere å være der enn hjemme. Man har ikke gjenstander å skade seg med og blir fulgt med av personale hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp. Vil du virkelig dø sørger du for å holde muligheten åpen. Ber du legevakt om innleggelse er du ikke så selvmordstruet at du gjør alt du kan for å ha mulighet til å dø. Alle suicidale ønsker ikke å leve eller å få hjelp, som nevnt over her. Jeg er for at mennesker ber om hjelp og får hjelp. Mange som oppsøke legevakt og ber om hjelp for suicidfare er ikke i reell suicidfare men har andre vansker. Har jobbet på legevakt og kan dermed skrive som jeg gjør. Så får dere mene hva dere vil om det.

Anonymkode: d47cb...0d8

Det er vel ingen som har sagt her at alle suicidale ønsker å få hjelp. Godt du i det minste sier at du er for at mennesker ber om hjelp og får hjelp. 

Men den hjelpen får man best hos fastlegen, vil jeg tro. En fastlege har heller ikke all verden med tid, men kan ta deg inn for hyppigere samtaler for en periode, og evt henvise til videre hjelp et annet sted. Jeg har i min levetid bare vært på legevakten et par ganger ifm suicidalitet. De andre gangene har jeg snakket med dps og fastlege når det er blitt presserende. Legevakten er god å ha hvis det skulle bli fullstendig krise ved at man er redd for å miste kontrollen på kvelds- og nattestid, eller i helger. For meg har det skjedd et par ganger. 

Du har nok rett i at mange suicidale har andre problemer og sykdommer i bunnen. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Legevakta er kanskje det siste stedet jeg hadde ønsket å oppsøke om jeg ble suicidal. Lang ventetid, lege som har dårlig tid, og ofte ikke så gode på akkurat psykiatri. Som regel blir man sendt hjem igjen med oppfordring til å kontakte behandler/fastlege. Jeg sier ikke dette kun basert på egen erfaring. Når jeg selv har kontaktet legevakta, har det vært pga. behandlingskrevebde selvskading. Men jeg har hørt nok historier fra andre jeg kjenner som mer og mindre frivillig har vært der med psykiske kriser.

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...